/ Forside/ Interesser / Hus og have / Murerarbejde / Spørgsmål
10  janik 840
Mosaikfliser..
Fra : piratfizken86
Vist : 3042 gange
200 point
Dato : 06-02-09 18:14

Hej Folkens..
Nu har jeg anledning til at få min spørge-debut istedet for bare at blande mig i spørgsmålene ;)

Jeg er flyttet i ny lejlighed og har i den forbindelse lavet en aftale med udlejer om at jeg renoverer lidt ved det gamle køkken - Han betaler materialerne og jeg bruger mine handy-evner og gør selv arbejdet:)

På væggene mellem køkkenbord og overskabe er der lige nu en slags vinyl eller lignende som vist skulle ligne nogle meget brune fliser - Det var vist desværre meget moderne engang:)

Dette vil jeg gerne have pillet ned - Er det sådan lige til og er der bare rå pudset væg bagved?

Efterfølgende vil jeg gerne have sat små mosaikfliser op - I ved dem der er på net. Nogle der har erfaring med det og kan fortælle om det er lige til at gå til?

Evt. nogle der kender et par sider med billeder og priser på disse? Jeg har fundet en lille del selv, men inspiration kan man altid bruge mere af.

Hvilken klæber skal jeg bruge? Har læst mig til at det er en slags fliseklæb?

Og til sidst - Hvordan fuger jeg bagefter og hvor hurtig skal jeg være til at tørre rester af fliserne?

Jeg kan det meste indenfor gør det selv, men har desværre ingen erfaring med fliser og klinker :(

Accepteret svar
Fra : dabj

Modtaget 200 point
Dato : 06-02-09 21:20

Hejsa!
Formodentligt er den nuværende beklædning limet op på en i forvejen pudset væg. Hvor nemt det er at fjerne, afhænger jo af hvor godt det er limet.
Mosaikfliser er noget af det nemmeste at sætte op, blot de passer i størrelsen, for at flække een af de små stifter er ikke nemt. Du kan måske gemme et eventuelt gab (forneden eller foroven) med en liste. Jeg har brugt den sorte alfix fliseklæber, blot skal du være forsigtig med lagtykkelsen, da det ellers nemt kommer op mellem stifterne gennem nettet.
Fugningen lægger du på med en gummispartel, og da fugebredden er meget lille, kan du med en fugtig svamp forsigtigt tørre af med det samme.
Mvh
dabj

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 07-02-09 02:30

Citat
Jeg er flyttet i ny lejlighed og har i den forbindelse lavet en aftale med udlejer om at jeg renoverer lidt ved det gamle køkken

Mon ikke du, og udlejer, skulle få skrevet alle aftaler ned,
så er du i det mindste nogenlunde sikret, at du ikke får en efterregning,
den dag du flytter, … (for at bringe det udlejede tilbage i org. stand.)

i disse tider, hvor der bliver snydt og bedraget med næsten alt,
lige fra slik, biler, huse, til div. rejser mm.
………………………………………………………………………..

alt er som bekendt let når man kan,

i Silvan har man i mange år, haft mulighed for at låne en ”gør det selv”
video / DVD, til den opgave man er i gang med,

de har naturligvis også et stort udvalg af fliser / klinker, værktøj, mm.
ellers kan du vel bare google i dit område (der er nok af muligheder)

http://www.silvan.dk/templates/DT_InfoPage_Narrow____14644.aspx

http://www.silvan.dk/templates/DT_InfoPage_Narrow.aspx?id=14730

Her en trin, for trin vejledning / Videoer, (før musen over foto)
http://www.silvan.dk/templates/DT_InfoPage_Wide____22010.aspx#/kategori4/

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 07-02-09 02:33

ups,.. (før musen over foto) og v/klik

Godkendelse af svar
Fra : piratfizken86

Dato : 08-02-09 09:51

Tak for svaret dabj. Det lyder jo til at det er nogenlunde at gå til når man er lidt handy i forvejen

Kommentar
Fra : piratfizken86

Dato : 08-02-09 09:53

EA_HS

Det er skrevet i lejekontrakten, og der er lavet underskrevne aftaler på papir med hensyn til køb af materialer og refundering af disse

Tak for dit svar også..