/ Forside/ Teknologi / Internet / Website's / Spørgsmål
10  disken 1359
Tips til værnepligt
Fra : sredna2210
Vist : 4392 gange
15 point
Dato : 29-03-03 16:19

Hej, for nogle måneder siden fandt jeg en side på nettet omhandlende forskllige tips og tricks til når man skulle ind "at springe".
Blandt andet var der nogle tips om hvad for noget pudsemiddel der ver et bedste osv.
Det var en meget fed side, men nu kan jeg ikke finde den mere, så hvis der er nogle der kander siden eller har andre foreslag vil jeg blive glad.
Jeg husker det som en personlig hjemmeside
Hilsen
Anders

Accepteret svar
Fra : strarup

Modtaget 15 point
Dato : 30-03-03 19:20

Hej Anders,

jeg kender ikke lige den side...

men en ting der er guld værd, er thermo/svede undertøj, f.eks. fra New line eller Helly Hansen... idet militærets udleverede lange bomuldsunderhyler ikke holder en tør i ret lang tid... er de først blevet våde, så bliver de mere eller mindre ved med at være det... hvorimod svedundertøjet kun er vådt i relativ kort tid...

spørgsmålet er bare hvornår man må bruge det, vi fik ikke lov til at bruge det før at rekruttiden var overstået... (det var ca. efter 4 mdr.)

en anden ting der også er guld værd er ko patte salve... f.eks. i tilfælde af hudløshed diverse steder...

lidt tips til feltrationen...

nu ved jeg ikke hvor meget der evt. er lavet om på feltrationen... jeg var inde ved Dronningens Livregiment i '93/'94 og genindkaldt i '97...

jeg håber de har bibeholdt Beauvais som dåseleverandør... i slutningen af værnepligten så de ud til at gå over til Jaka... (Yech... rigtig dårligt)... men da jeg var genindkaldt var det en blandning af Jaka og Beauvais...

men Ketchup er et must til feltrationens dåsemad... så husk ketchup, hvis militæret ikke har fundet ud af at putte ketchupposer i feltrationen...

mht. til posen med grød... er det en go' ide at putte den i buskelommen, så ka' du spise den når du vil, samt den får lidt varme...

mht. kakaopulvret er det en go' ide at spise det rent og skylle det ned med vand... mht. til syltetøjet så spis også det rent... det ka' godt være det lyder ulækkert... men hvis du er tappet for energi, eller bare er lidt sulten... så ka' disse små ting virke op/for- friskende... sukkerknalderne ka' ha' samme virkning som kakaopulvret... (ind i mund og opløs med vand)...

jeg brugte bl.a. kiksene fra pakken til at dybbe i dåseleverpostejen... jeg ku' ikke li' fisk så jeg byttede altid min fiskedåse til dåseleverpostej, med en som ikke ku' fordrage dåseleverpostejen... nogle gange spiste jeg det til morgenmad, andre gange havde jeg det på mig... så jeg ku' få noget at spise hvornår jeg havde lyst til det...

så de ting fra feltrationen der vil være en go' ting at ha' på sig, er kakaopulvret, grøden, evt. syltetøj, sukkerknalder, evt. kiks og dåseleverpostej...

det var ihvertfald hva' jeg gjorde...

vi fik at vide vi ikke måtte bruge Kiwi (ikke frugten men det der halløj til sko & støvler) til vores støvler... men det hjælper med til at få dem til at skinne på en nem måde, samt er med til at gøre støvlerne "vandtætte"... mht. til øvelse/felt-støvlerne er læderfedt godt... (eneste problem er du ikke må bruge det da støvlerne ikke holder så lang tid) ikke forstået på den måde at de ikke holder værnepligten ud... men militæret vil gerne ha' et par støvler virker i ca. 3-5 år... og det gør de ikke med læderfedt da det vist er med til at opløse dem lidt... der var også en eller anden grund mht. at vi ikke måtte bruge Kiwi... som jeg ikke lige ka' huske...

men læderfedt er med til at gøre dine støvler behagelige bløde samt vandtætte... Kiwi eller en anden sko polér svamp er med til at få dine støvler til at skinne... nylon strømper er også go'e til at gi' støvlerne det sidste skinnende pift...

mht. messing og andre metal genstande der ska' pudses er Brasso godt til det formål... til rensing af gevær er det godt at have nogle vatpinde og tandstikker... du drømmer ikke om hvor mange steder på et gevær der ka' være skidt af den ene eller anden art, det ka' være sand, jord eller krudtslam...

mht. geværet er der nogle der siger at det er en go' ide at tage det med i brusebad... det er det nu ikke... især ikke med en M-75 som dårligt nok ska' se en regndråbe før den ruster... og husk hvis du vælger at bruge ståluld (som jeg ikke vil anbefale dig at bruge på geværet) så forværre du situationen mht. mere rust som så bare besværlig gøre rensningen af geværet yderligere... men ståluld er også en go' ting at ha' med i sin udrustning i visse sammenhænge...

en go' ting før man ska' aftjene værnepligten er at sørge for at ha' en go' kondi... det havde jeg ikke, så jeg fik det at føle på den hårde måde...

om natten er det en go' ide hvis der er stærkt lys... f.eks. hvis i er ude at gå march at lukke det ene øje i... idet dit "nattesyn" ka' blive ødelagt i omtrent en halv time...

det er en go' ide med en blyant's lommelygte med rødt lys... idet du i de fleste tilfælde ikke må bruge alm. lys... samt alm. lys selvom det er fra en lommelygte ka' være med til at nedsætte dit Nattesyn... og det er ikke særlig sjovt at miste hvis man er i en tæt granskov og der samtidig er skyttehuller rundt omkring... taler af erfaring... det er ikke en sjov fornemmelse når jorden pludselig er væk under en...

der er også et par produkter jeg ikke lige ka' huske mht. pleje af fødderne... men en go' ide er at holde fødderne fri for hård hud idet det ka' gi' vabler... en også en go' ide at investere i noget håndrens der ka' fjerne olie og andre ting i den dur...

mht. til støvlerne og sove udenfor er det et must du tager dem med i soveposen... især om vinteren... hvis dine støvler er blevet våde og trælse og der umiddelbart ikke er nogen usigt det ka' blive tørre... ka' du bruge sprittabletterne fra feltrationen til at tørre dem med... husk at de ikke må være i dine støvler for lang tid... samt hele tiden holde dine støvler i bevægelse så der ikke brændes hul i dem...

mht. påklædning brugte jeg mere eller mindre denne måde til feltbrug... både vinter og sommer... om sommeren dog minus fiberpelsen...

svedeundertøj inderst... (hjælper med kropstemperaturen både vinter og sommer) er med til at holde dig rimelig tør selvom du sveder eller er blevet våd i regn eller snevejr...
derefter en netundertrøje (militærerets udleverede)... den er ikke speciel køn med den er også med til at hjælpe på kropstemperaturen... derefter en t-shirt og så alm. felttrøje... (og om vinteren så fiberpels)... og til sidst jakken...

nu ved jeg ikke lige hvor det evt. er du skal i værnepligt... men de fleste af disse ting fik vi først lov til at bruge efter en ca. 4 mdr. tid...

der er også en del andre ting... som jeg ikke lige ka' komme i tanke om i øjeblikket, men du ka' da bare spørge løs... så vil jeg prøve og se om jeg ka' finde mine notater fra dengang...

forresten så er det også en go' ide at "sove" hvornår du end ka' komme til det, om det så bare er 5 minutter under en transport i en PMV... så er det guld værd... idet søvn er noget ujævnt og ikke altid noget man ka' få nok af når man er på øvelse...

nu håber jeg ikke dette indlæg er blevet for rodet...

mvh.

Strarup

Godkendelse af svar
Fra : sredna2210

Dato : 30-03-03 20:59

Okey "Starup" dette tager jeg hatten af for....godt nok havde du ikke svaret på mit spørgsmål, men alligevel fik du "griflet" en masse andet godt ned. TAK for det.
Grunden til dette spørgsmål, er at min storebror lige er blevet tømmersvend og skal ind og springe om få dage; så jeg ville lige forberede ham lidt på stabasserne......
Endnu engang mange tak, det var et godt svar...

Kommentar
Fra : linkman

Dato : 03-06-03 16:30

jeg fandt lidt på denne side http://hjem.get2net.dk/j.schultz/

Hved ikke om det er den du mener

Hilsen

Linkman
Linkman Webart
Homemade webart
http://www.iamlinkman.dk