/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
eternittag
Fra : bonning
Vist : 1844 gange
100 point
Dato : 06-02-09 10:58

Hej.
Skal have udskiftet mit eternittag fra 1987.Er der asbest i disse plader B6. Jeg kan ikke se nummeret der er præget i pladerne da det er smuldret væk.
venlig hilsen bonning.

Kommentar
Fra : drala

Dato : 06-02-09 11:07

Det er lidt svært at sige når du ikke kan se nummeret.

Asbestholdige bølgetagplader måtte sælges indtil 1987, men der er importeret asbestholdige plader efter 1987. Er du i tvivl, om tagpladerne indeholder asbest, kan du kontakte Dansk Eternitfabrik på telefon 99 37 22 22. Tagpladerne har et nummer på forsiden, som oftest angiver, om pladen indeholder asbest.

Held og lykke

Kommentar
Fra : BjornJ

Dato : 06-02-09 11:10

Hvis du selv vil gøre det, bør du læse hele bekendtgørelsen om asbest på Arbejdstilsynets hjemmeside
Bjørn

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 06-02-09 11:10

Du skal en tur på loftet, nummeret sidder på undersiden af tagpladerne

Kommentar
Fra : drala

Dato : 06-02-09 11:11

Ville nok foreslå at læse vejledningen frem for bekendtgørelsen.

http://www.at.dk/sw14293.asp

Kommentar
Fra : kimpetersen

Dato : 06-02-09 11:12

Hvad er dit spørgsmål?
Skal du have udskiftet nogle af pladerne, så du skan bruge nogen magen til, eller skal du ha skiftet hele taget?

Kommentar
Fra : BjornJ

Dato : 06-02-09 11:15

Du får lige lidt mere der kan gøre dig bange!

Bjørn

Ja der er mange forholdsregler at tage både til omgivelser og arbejdsmiljø. Reglerne er udstukket i Arbejdsministeriets bekendtgørelse 660 af 24. september 1986 om asbest, og denne lovgivning gælder også for privatpersoner.

Der skal blandt andet anvendes engangsdragt, og som åndedrætsværn mod støv og små asbestfibre skal anvende p3 maske.
Tagpladerne skal nedtages i så hel tilstand som muligt. Dvs. ikke noget med at smide dem ned på jorden oppe fra taget. Herefter skal de straks i tætlukkende plastikposer, så de ikke afgiver støv til omgivelserne.
Mht. affaldshåndteringen skal du kontakte din lokale tekniske forvaltning for at få at vide, hvor du må aflevere de gamle plader, så de kan blive destrueret på forsvarlig vis.

Så til en sådan opgave vil vi råde dig til at kontakte et professionelt firma, som både har det rigtige udstyr og ved, hvad de har med at gøre.

Hvis du selv vil gøre det, bør du læse hele bekendtgørelsen om asbest på Arbejdstilsynets hjemmeside

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 06-02-09 11:19

Hvis du har mulighed for at løfte og sammenligne en plade, så er de gamle med asbest betydeligt tungere.

Accepteret svar
Fra : drala

Modtaget 60 point
Dato : 06-02-09 11:19

Du må godt som privatperson nedtage asbestholdige plader, det kræver dog at pladerne ikke går istykker. Evt deponering ,skal du snakke med din lokale genbrugsplads om hvor meget og hvor du må aflevere det.

Og igen, læs vejledningen på Arbejdstilsynets ( AT ) ´s hjemmeside se link foroven.

Ellers har AT en hotline du kan ringe til og få svar på håndteringen af asbest bla.
70 12 12 88 og tast 2

Kommentar
Fra : bonning

Dato : 06-02-09 11:26

Hej drala.
Har prøvet med Dansk Eternit. Men de skal have et nr. Og nej der er ikke nr. på bagsiden.
hilsen bonning.

Kommentar
Fra : drala

Dato : 06-02-09 11:29

Ja det er ikke nemt når nummeret ikke er der, du kan evt prøve at søge på google i billeder om der er et tværsnit af de forskellige plader. Så kan det være du kan sammenligne med det du har, kunne forstå de var smuldret så du ikke skal brække i pladen for at se hvordan den ser ud inden i.

Ellers har jeg ikke flere forslag

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 06-02-09 12:33

Da den er smuldret, kunne jeg godt forledes til at tro at det er de nyere eternit. Jeg har ikke just hørt at asbestpladerne kunne smuldre.

Kommentar
Fra : Ekspress105

Dato : 07-02-09 13:04

Tror absolut også på det er (det satans forbandede ny eternit) Har det selv og har heller ikke nogen nr nogen steder...

Er der forresten nogen der kender noget til at man på et tidspunkt var ved af forsøge at lave en ny sag mod eternit? Og om hvad det endte med?

Synnes godt nok 17-18 år er en kort levetid...

Godkendelse af svar
Fra : bonning

Dato : 18-02-09 09:15

Tak for svaret drala.