/ Forside/ Teknologi / Telekommunikation / Trådløs / Spørgsmål
10  peet49 1440
gemme ip i router ????
Fra : return
Vist : 574 gange
27 point
Dato : 05-02-09 21:55

hej

er ved at opsætte min trådløse forbindelse der består af et stofa modem og en linksys router er kommet så langt at det virker og kan slukke det helt og tænde det igen timere senere og det virker til min bærbar trådløst dejligt men har lige installeret min hp printer samt printserveren for at få printeren til at snakke og det virker men har også stadig kablet forbundet til til printeren via routeren og routeren til pc mit spørgsmål er om der ikke er en ip adress der skal gemmes i selve routeren fra feks printserveren for at det vil virke når jeg abryder alt strømmen og tænder for det hele igen i morgen?????

Accepteret svar
Fra : severino

Modtaget 37 point
Dato : 05-02-09 22:23

Routeren vil selv opdatere alle de tilsuttede enheder, som har en MAC adresse, den så kan uddele en IP adresse til.
Hvis du bruger MAC-filter, så skal de aktuelle MAC adresser jo registreres.

Jeg kan forstå at din printer IKKE er en netværksprinter, så det er derfor du benytter en printerserver. Printerserveren har naturligvis en MAC adresse som skal accepteres af din router.
Check lige hvilken IP adresse din printerserver forsøger at koble sig op med. Den skulle gerne ligge inde for den samme supnetmask adresse.

Kommentar
Fra : return

Dato : 05-02-09 22:38

<<severino<hejsa

du har fat i det helt rigtige mht min printer og printserver

men hvordan finder jeg
ud af hvilken ip printserveren har ej den store nørd til det du skriver noget om hvis man bruger mac filter betyder det at feks ens bærbar har jo en og printserveren og den anden bærbar har en altså en mac adress er det så det det betyder at de hver især skal skrives ind i mac filter så ingen kan få adgang til dem men kun os ?

Kommentar
Fra : berno82

Dato : 06-02-09 07:43

Ja, hvis du skriver MAC adresserne i filtret så er det kun dine bærbare der kan komme på, men det gælder kun det tråløse, hvis din printer server er forbundet med kabel behøver du ikke skrive den ind i MAC filtret.

Mht. IP adresse på printserver kan du gå ind i din router ved skrive dens IP i en internet explorer og finde DHCP punktet, der burde stå hvilke enheder, der er tilsluttet og hvilke IP adresser de har.

Routerens IP kan du finde ved at trykke start -> kør og skrive cmd i den og trykke ok.
så kommer der en DOS boks frem i den skriver du ipconfig og trykker enter, så får du en oversigt på PC'ens IP instillinger, den linie der hedder gateway er din routers adresse (den hedder sikker 192.168.0.1, hvis du ikke har ændret opsætning i routeren)

Godkendelse af svar
Fra : return

Dato : 06-02-09 12:38

Tak for svaret severino.