/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
Lån af penge i ejerforening mv
Fra : tinolarsen
Vist : 1176 gange
300 point
Dato : 05-02-09 21:27

I den ejendom jeg bor i trænger vi til nye vinduer, og også en evt. vandskurring af murrene, hvis vi kan få råd til det..

Der er 6 lejligheder mellem 50, og 80 kvm.

Vi har 75.000 til at stå, men det er jo nok ikke helt nok.

Men kan en ejerforening tage et lån, og hvordan foregår det lige...??

Skal det være et lån med solidarisk hæftelse, skal vi alle sætte vores lejlighed som sikkerhed eller??

Hvis vi kan tage et lån, skal vi have sat de md. fællesudgifter op, det skal vel som nu, også ske på baggrund af fordelingstallet??

Hva nu hvis nogle nægter og være med? skal ejendommen så bare stå og forfalde??

Lidt mange spørgsmål, men håber nogen kan hjælpe..

Kommentar
Fra : transor

Dato : 05-02-09 22:47

Det afhænger helt af vedtægterne i den forening.

Hvis i skal ud og låne penge vil banken nok kræve pant i huset eller solidarisk hæftelse.

Kommentar
Fra : Smokei

Dato : 08-02-09 23:20

06-10-2008 Hvad betydning har det, at ejerforeningen optager lån?

Citat
Hej, vi er en ejerforening på 3 lejligheder på henholdsvis 54, 54 og 37 m2. Nu er der blandt de to andre opstået enighed om, at vi skal have nyt tag. Der er ikke penge nok på ejerforeningens konto, så vi skal have finansieret det på anden vis. Jeg har penge/kan låne min del på ca. 50.000 af min mor, men de to andre vil gerne at ejerforeningen optager lån. Pt. gør vi brug af normalvedtægten fra 1966, hvor der intet står om hæftelse i sådan en situation. Hvis vi vælger at bruge den nye normalvedtægt for 2005, står der her i §1, stk. 2 noget om hæftelse. Skal dette forstås sådan, at fx. banken kan kræve penge af mig, hvis de to andre ikke kan/vil betale? Kan vi skrive noget, der gør, at man kun hæfter ift. fordelingstal? Jeg vil sælge om 1 års tid, og vil derfor ikke have penge i klemme og have det overskueligt ift. en ny ejer.

I så lille en ejerforening er det upraktisk at optage et fælles lån når der kun er 3 ejerlejligheder og du selv indbetaler din andel. I bør derfor tage individuelle lån.

Hvis ikke du kan få de andre overbevist om, at I skal benytte denne fremgangsmåde kommer du til at hæfte pro ratarisk for lånet svarende til din andel af ejendommens samlede fordelingstal. Dette er utilfredstillende, men der er ikke noget du kan gøre ved det.

Med venlig hilsen

Thomas Damsholt, advokat (H)

Dansk BOLIGadvokat

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 09-02-09 00:13

Jeg ville gøre som advokaten foreslog. Lad de enkelte lejligheder stå for hvert sit lån og lånets størrelse bestemmes af m². Så kan nye ejere af en lejlighed overtage lånet ved et salg.

Accepteret svar
Fra : Oldboston

Modtaget 300 point
Dato : 09-02-09 01:46

Har jeres forening en god rådgiver (arkitekt, ingeniør el. lign?). Jeg spørger, fordi det ofte er en god ide at have en ekstern rådgiver, f. eks. fra et lille lokalt arkitektfirma, som kan hjælpe med at lægge en rullende vedligeholdelsesplan for en ejendom af den type, som jeres er. Der er højst sandsynligt andet end vinduer og facasdder, der vil trænge til et løft inden for de næste 10 år. Jeg var i mange år i en forening, hvor vi brugte et lille arkitektfirma. I første omgang lavede de en 10-årig vedligeholdelsesplan for os, hvor alle kommende opgaver var listet op med et anslået beløb for hver. Hvert 5. år reviderede de planen. Det kostede lidt i starten, men ikke ret meget de efterfølgende gange. De hjalp os også, når vi skulle i gang med opgaverne. Så rådgav de os og de skaffede tilbud frem fra 2 - 3 håndværkere. De tilså også håndværkernes arbejde, mens det stod på. Så vidt jeg husker var deres honorar 15 % af håndværkernes regninger. Der opstod næsten ingen stridigheder i foreningen, fordi vi havde denne ordning. MÅske kunne en tilsvarende ide være brugbar i jeres forening. Så er det heller ikke dig, der kommer og fortæller dine medajere, at de skal have pungen op. Så er det en uvildig, der fortæller, om det er tilrådeligt.

Kommentar
Fra : Oldboston

Dato : 09-02-09 01:51

Om financieringen: I skal tale med banken, uanset om I vil finansiere, som advokaten foreslår eller ved et samlet lån. Banken vil være mest interesseret, hvis der ligger en flerårig vedligeholdelsesplan, fordi det virker mere seriøst og langtidsholdbart. Men det er vigtigt for jer at finde ud af, om I kan få 10- eller 20-årige lån og om det skal være til fast rente eller med variabel. Men dine medejere vil nok ikke bryde sig om, at du selv har talt både med bank og arkitekt, før du kommer til dem,. så virker det som om, du trækker tingenened over hovedet på dem. Så hvorfor ikke starte med at tage debatten op, når I om en måned eller to skal have den årlige generalforsamling i jeres ejerforening. Få et punkt om "Fremtidig vedligeholdelse af ejendommen" med under indkomne forslag eller "eventuelt". Så kan du lodde stemningen.

Kommentar
Fra : tinolarsen

Dato : 09-02-09 22:32

til Oldboston..

Mange tak for dine gode svar..

Jeg har nu heller ikke tænkt og trække noget ned over hovedet på nogen, man kan vel sige jeg er i den forberedene fase.. - så jeg ved lidt om hvad der er af muligheder inden vi skal have genreal forsmalingen..

Hvordan finder jeg sådan en rådgiver, for det lyder som en rigtig god idé??

Godkendelse af svar
Fra : tinolarsen

Dato : 04-03-09 20:47

Tak for svaret Oldboston.