/ Forside/ Interesser / Hus og have / Murerarbejde / Spørgsmål
10  janik 840
Fugning mellem vinduer og mur
Fra : steenfibiger
Vist : 2122 gange
150 point
Dato : 05-02-09 11:33

I forbindelse med at jeg maler et værelse har jeg banket løs puds af murværket på den indvendige side af ydermuren, hvor der også er et vindue. Denne indvendige side af ydermuren er nu pudset op igen, men jeg er i tvivl om, hvorvidt de få millimeter der er mellem mur og teaktræsvinduet skal fuges med silikone eller lignende? Det trækker ikke ind fra disse få millimeter mellem vindue og murværk, og det har tilsyneladende ikke været fuget tidligere! Har du et godt råd til om jeg skal gøre noget ved det eller ej. Det er som sagt et vindue i teaktræ fra huset blev bygget i 1962.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 05-02-09 11:55

Hej.
Ja du skal fuge det med en silikone men sørg for at det er til udendørsbrug.
Jeg regner med det er udendørs du har pudset en væg op
Du skal ha' lidt sulfovand ved din side når du laver det. Så du kan glatte fugen ud med det samme.
Derefter kan du male den når det har "sat" sig.
God arbejdelyst.
V.H. Pia

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 05-02-09 12:00

Prøv at se det her.
Citat
Når vinduer er skruet fast "stoppes" fugen udvendigt fra med isoleringsmateriale. Det er vigtigt at fugen ikke "stoppes" for hårdt.
Bagstop til fuge presses ind i fugen, så den ligger ca. 1 cm. Fra forkanten af vindueskarmen.
Vinduet fuges udvendigt med en elastisk fugemasse eller Vores specielle GDS løsning.

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 05-02-09 12:22

Der skal fuges. Brug en byggesilikone i passende farve

Kommentar
Fra : steenfibiger

Dato : 05-02-09 12:35

Jeg tror at I har misforstået mit spørgsmål. Det hele foregår indvendigt i værelset, både hvad angår det løse puds, pudsning og de få millimeter mellem murværk/væg og vindue. Alting er i orden på den udvendige side. Disse få millimeler mellem vinduesrammen og murværket/væggen har aldrig været fuget, men mit spørgsmål er om jeg skal gøre det nu i forbindelse med at jeg nu maler værelset????

Alt er på den indvendige side af ydermuren med et vindue i teaktræ!

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 05-02-09 12:41

Citat
Disse få millimeler mellem vinduesrammen og murværket/væggen har aldrig været fuget, men mit spørgsmål er om jeg skal gøre det nu i forbindelse med at jeg nu maler værelset????

Det er muligt det aldrig har været det , men så er der en chance for at få det gjort nu.
Der skal du bare bruge en silikone til indendørs brug.
Det skal stadig tørre inden du maler.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 05-02-09 12:46

Brug ikke silikone.
Det er ikke pillefast for småbørn og det kan ikke overmales. Diverse skimmel og bakterier elsker også silikone.

En acrylfugemasse er beder på der sted. Den er passende elastisk, meget lettere at få pæn og kan indtil den er hærdet tørres af bare med vand. Fås i forskellige farver.

shecck forinden om der er isoleret med mineraluld mellem vindduesramme og mur . ellers er det på tide at gøre det først.

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 05-02-09 14:36

Hej Steen.
Du bør lytte til transor

Citat
Brug ikke silikone.
Det er ikke pillefast for småbørn og det kan ikke overmales. Diverse skimmel og bakterier elsker også silikone.

Brug en ganske almindelig acrylfugemasse, som kan overmales til forskel fra silikone.
Hvis du skærer ganske lidt af spidsen inden du begynder er det ikke svært at få det ind selvom fugen ikke er ret stor.
Selvom det ikke trækker ind ville jeg fuge det hvis jeg var dig - det ser pænt, og færdigt ud og samtidig fjerner du muligheden for at edderkopper og lign. kan gemme sig her.
Du kan udmærket glatte det med en fingerspids og da det er vandopløseligt og ganske ugiftigt kan du let vaske hænderne bagefter.
Held og lykke med det
hilsen
Bennymanden

Kommentar
Fra : steenfibiger

Dato : 05-02-09 14:38

Jeg kan jo ikke isolere med mineraluld, da det kun drejer sig om 2-3 mm. Jeg kan knap nok få fugemasse ind i det lille melelmrum! Tjener det et ventilationsformål at dette lille mellemrum står åbent?
Tak for jeres tips.

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 05-02-09 14:44

Nej - på dette sted tjener det ikke noget ventilationsformål Steen - jeg har givet mine grunde til at fuge det, og som sagt, hvis du sørger for at spidsen på patronen er så lille som muligt kan det fint lade sig gøre at få lidt fugemasse ind.
Nu ved jeg ikke om du også vil male vinduerne, hvis du vil det er det jo ikke noget problem at du ligesom fylder hjørnet og glatter med en finger, så kan du male væggen ind mod kanten og bagefter vinduet ud til - det er meget nemt da acrylfugemassen er overmalbar efter hærdning.

Kommentar
Fra : steenfibiger

Dato : 05-02-09 15:33

Jeg vil absolut ikke male mine teaktræs-vinduer. De skal blot have lidt olie! Tak for tipsene

Accepteret svar
Fra : bennymanden

Modtaget 150 point
Dato : 05-02-09 16:30

Nej, det havde jeg egentlig også forstået på dig - et godt råd kan så være at du sætter malertape på dit vindue ud imod revnen og så fuger forsigtigt med en tilspidset fugepatron, hvorefter du glatter efter med en fingerspids.
Bagefter fjerner du så tapen, med det samme - og du får en fin lige kant ind mod vinduet, som er helt tæt.
Hvis du også vil bruge tape når du maler, er det bedre at du sætter nyt på når acrylfugen er hærdet sådan at du ikke ødelægger den igen når du fjerner tapen.
Held og lykke med projektet Steen
hilsen
Bennymanden

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 05-02-09 19:59

hvorfor vil du absolut fuge. hvis ikke det trækker ind sker der ikke noget ved at lade det være som det er. og hvis du endelig vil fuge, så vent til du har tapetseret. så kan du lægge en tynd acrylfuge som du så kan overmale. hvis du ikke maler den vil den blive gullig i løbet af kort tid.

Kommentar
Fra : steenfibiger

Dato : 06-02-09 10:31

Tak for alle jeres kommentarer. Det er ikke fordi jeg absolut vil fuge, men jeg har med mit spørgsmål villet spørge om jeg burde fuge eller ej. Nu forstår jeg, at det er helt unødvendigt at fuge!

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 06-02-09 10:43

Tja, du har jo fået de grunde som kunne være FOR at fuge, men hvis du helst springer over hvor gærdet er lavest, så er det nemmeste jo at lade være ( og det billigste )

Citat
Nu forstår jeg, at det er helt unødvendigt at fuge!

god week-end

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 06-02-09 14:48

Jeg ville bare finde en liste med passende profil i byggemarkedet, og så dække ind mod muren med den, vinduet er fuget udvendig og der absolut ingen grund til at fuge indvendig også, tværtimod

Godkendelse af svar
Fra : steenfibiger

Dato : 11-02-09 12:16

Tak for svaret bennymanden. Jeg fik alligevel min murer til at gøre det. det tog blot 5 min.

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 12-02-09 06:23

Selvtak Steen - jamen jeg ville også have gjort det, så er man sikker på det er tæt, og det ser da også pænt ud - ikke ?

fortsat god dag

Bennymanden