/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
anlæg i bil fungere ikke :-[
Fra : dayworker24
Vist : 675 gange
200 point
Dato : 03-02-09 22:28

Hej.
Jeg har et anlæg i bilen og jeg kan ikke få det til at fungere ordenligt.
Problemet er dette: Når bilen er slukket, så er der 12 volt imellem
+ og - altså stel, men når radioen bliver tændt, så kommer der kun
6 volt igennem +. Og derfor gider forstærkeren ikke at spille.

Jeg har prøvet dette
1. Forbundet forstærkeren i en anden bil og det fungerede.
2. haft en anden radio over i min bil (for at prøve en anden
remote ledning output).

Det skal siges at anlægget har fungeret med den samme opstilling.
men så vidt jeg kan se så er det enten (+ eller remote ledningen
der volder problemer) men havd mener I?

Kommentar
Fra : Smokei

Dato : 03-02-09 23:03

http://www.nysynet.dk/stereoraad49.htm#problem

Det er irriterende. Fandt denne link. Jeg ved ikke om den kan hjælpe dig.

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 04-02-09 01:48

Det lyder som en svag forbindelse. Undskyld hvis jeg foreslår noget, du har prøvet.
Har du målt mellem + og blankt metal, eller kun mellem + og - ledning.
Hvis det kan lade sig gøre, skal du prøve med radioen tændt at måle:
1 + stik til blankt metal
2 + stik til batteri +
3 - stik til blankt metal
(4 - stik til batteri +)

1 skal selvfølgelig give ca 12 volt og 2 max 1 volt (der kan være lidt normaltab), ellers er fejlen ganske som du antager på +, så er spørgsmålet bare om der er en + mere, ellers er jeg blank.

3 skal give 0, rent nul, ellers har du en dårlig stel, og det er den jeg hælder mest til, da dårlig stelforbindelse og fugtforårsagede kortslutninger så vidt jeg ved, er årsag til de fleste elproblemer i biler..

4 skal du måske være forsigtig med, men modstanden i voltmetret burde være stor nok til, at spændingen derigennem ikke kan skade. Der skal være 12 volt, ellers indikerer det også, at du har en dårlig stelforbindelse.

Håber du finder fejlen med det her, eller der dukker en rigtig radioexpert op på tråden, for det er da surt show, at mangle god lyd.

Accepteret svar
Fra : Cortina01

Modtaget 200 point
Dato : 04-02-09 17:59

Du skal ialtfald være sikker på, hvor du henter dine strømførende ledninger. Een ting er, at der kan måles 12 volt på en ubelastet ledning, men hvis du har valgt en tilfældig, bør du snarest fravælge denne. Træk hvis muligt en fødeledning direkte fra bilens batteri, og husk en sikring så tæt på batteriet som muligt. Ordentlig stelforbindelse, og benyt så bilens originale udtag over tændingen til, at styre on / off via nøglen.
Prøv forresten lige, at skifte den sikring du benytter nu, inden du gør mere. Har engang siddet med en forstærker, der opførte sig yderst mærkværdigt. Årsagen var et voldsomt spændingstab over sikringen.
(Men så burde det vel også forekomme i den anden bil du har prøvet med ? )

Kommentar
Fra : dayworker24

Dato : 04-02-09 18:15

hej. Jeg målte mig frem til at tabet af volt skete ved sikringen. Den blev sat ordentlig sammen, og nu spiller den i hvert fald. Men afventer lige og ser om det bliver ved

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 04-02-09 22:12

Citat
Du skal ialtfald være sikker på, hvor du henter dine strømførende ledninger. Een ting er, at der kan måles 12 volt på en ubelastet ledning

det var netop det, jeg var opmærksom på, hvorfor jeg også skrev:

Citat
Hvis det kan lade sig gøre, skal du prøve med radioen tændt at måle:

Kommentar
Fra : Firhjulstrækker

Dato : 13-02-09 17:37

det kunne godt lyde som om der ikke er ordentlig stel forbindelse.

Godkendelse af svar
Fra : dayworker24

Dato : 15-02-09 20:57

Tak for svaret Cortina01.
Du mente nok den sikring i forstærkeren, men det var sikringen på + ledningen. Men du ledte mig på rette vej, så mange tak

Kommentar
Fra : Cortina01

Dato : 15-02-09 22:22

Selv tak. Jo, jeg mente sikringen på ledningen, da de kan give et enormt spændingsfald.
Strøm, spænding og modstand er noget spøjst noget af og til, - men godt, at du fandt fejlen.