/ Forside/ Teknologi / Telekommunikation / ADSL / Spørgsmål
10  CLAN 640
Flytte mit ADSL stik
Fra : Vatos
Vist : 3048 gange
100 point
Dato : 03-02-09 19:28

Mit ADSL stik sidder lige nu i børneværelset, hvilket ikke er holdbart i længden. Derfor ønsker jeg at flytte det inden min datter kommer i pilfinge-alderen.

Hvad skal der til for at flytte det uden at jeg mister min tlf forbindelse?

Kan jeg opsætte et ekstra stik eller skal jeg flytte det eksisterende?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 03-02-09 19:35

Sådan ser det nok ud hos dig

Telefonstik--filter..........adsl modem...............computer.

>>>>>>>>filter------alle dine telefoner

Ledningen som går hen til filteret kan forlænges til der hvor du vil ha' den siddende.

Telefonstik--------samler------------------------------filter......adsl....computer

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>filter--------alle dine telefoner

Der må ikke monteres telefon før filteret - altså mellem telefonledningen og filter.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 03-02-09 19:38

Mellem det almindelige telefonstik og adsl adapteren ( modemet) er der et filter.

Hvid du har almindeligt gammeldags telefonabonnement på samme ledning vil telefonerne være tilsluttet filterets anden udgang.
Denne struktur skal du beholde. Derudover kan du flytte stik og lave forlængere alt det du vil.

Kommentar
Fra : Vatos

Dato : 03-02-09 19:42

Eyvind:

Hvilken "samler" skal bruge?

Er der problemer med TDC vis man flytter på stikket? Ikke at det betyder så meget for mig

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 03-02-09 19:53

TDC bestemmer ikke så meget mere - bare det laves rigtigt.

Der kommer nok en ledning udefra og ind i en dåse, og i denne dåse sidder filteret nok.
I filteret sidder der et lille stik hen til modem.
Og et telefonstik i filteret.

Inde i dåsen på væggen kunne samlingen være med ledningerne "samlesnoet" og en samlemuffe omkring.

Men det er svært når man ikke kan se det.

Hvis du har digitalcamera - kunne du lægge et billede ind i www.peecee.dk og lægge linket her.

Kommentar
Fra : Vatos

Dato : 03-02-09 19:59

Der kommer en ledning ind udefra til et KAP stik (sidder sammen med et 3-benet tlf stik)

Jeg kan sagtens genskabe dette kombination et andet sted, hvis jeg kan "splejse" en forlænger ledning på. Jeg har 100 m cat5e ledning.

Kommentar
Fra : Vatos

Dato : 03-02-09 20:02
Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 03-02-09 20:36

Det du viser der, kender jeg ikke. Mit er ældre og ser anderledes ud.
Så jeg må nok melde pas.

Men princippet er at delefilteret skal være det første telefonledningen møder på vej ind i huset.
(det er måske et delefilter ved din tommelfinger)
Så hvis du kan forlænge selve telefonledningen til et andet sted og så lave en opstilling mage til.
Der må ikke kobles telefon til den samling, så den bør måske lige lægges en seddel om at det er linien til delefilteret.
Til dåsen kan der købes et "blindlåg"

Kommentar
Fra : kennybear

Dato : 03-02-09 23:24

den billigste, nemmeste og smarteste løsning er at du kontakter en lokal elektriker og får ham til at pode et nyt ADSL stik på et tlf. stik i stuen f.eks. ....eller hvor du nu gerne vil have det, det er fuldt lovligt og koster dig kun en brøkdel af hvad en TDC tekniker tager for det samme 10 minutters job. TDC tager hele ublu 2000-2500+ for at lave det arbejde, vi snakker start gebyr, kørsel osv. osv. hvor en lokal elektriker vil kunne gøre det i omegnen af 500 kr. afhængigt af hvor dyr/billig den du finder er.

Jeg ved det fordi det ikke er mere end en uge siden jeg ringede til fullrate support for at spørge om at få mit stik, som sidder på en vindueskarm i mit soveværelse, flyttet. grunden til det er at mit trådløse net hopper af og på hele tiden, og det er højst sandsynligt afstand og en metal reol der er synderen, reolen står lige smask midt i fugleflugts linien.

Kommentar
Fra : Vatos

Dato : 04-02-09 08:13

Jeg har nu bestilit følgende
http://www.elvvs.dk/category.2364.article.20195

Så forlænger jeg kablet (med cat5e kabel) og sætter stikket op et andet sted.

Det må vel være helt fint?

Kommentar
Fra : kpm10

Dato : 10-02-09 13:03

Du må sådan set ikke røre ved indgangen af dit KAP stik, hen til det er tdc's ejendom. Jeg kan høre på de svar der er kommet til dig at der ikke er nogen her der ved hvordan tingene er forbundet.

De priser i nævner er heller ikke korekte, du kan evt. selv trække kablet og ringe til tdc for at få en tekniker ud og montere det. Ellers gøres det meste på fast pris.