/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Mangler ved hus efter køb?
Fra : larslauridsen
Vist : 643 gange
20 point
Dato : 03-02-09 18:56

Hej,

Min kone og jeg har pr. 1. jannuar 2008 - altså for omkring 13 måneder siden købt et nyt hus.

Vi er meget glade for huset, men har dog her i vinter opdaget en fejl/mangel.

Det drejer sig om vores køkken allrum, hvori der er gulvvarme - eller rettere sagt, så skulle der have været gulvvarme. Da vi købte huset stod der i salgsopstillingen at der var gulvvarme i køkken allrummet.

Vores køkken allrum er ret stort (ca. 50 m2), og er nærmest delt i to... Ingen vægge, men blot en koge-ø deler rummet op. I det man kan kalde køkkenet (ca. 15-20 m2) er der helt klart gulvvarme - men på den anden side af koge-ø'en, i det man kan kalde allrummet måske - der er der ingen gulvvarme - og det er jo som sagt et ret betragteligt område vi snakker om...

Spørgsmålet er så: Har jeg mulighed for at klage over at jeg ikke har fået den vare som jeg mener at have købt?

Vi havde egentligt regnet med at skifte det parketgulv der er nu til fliser, men det er jo ikke ligefrem en god ide, nu hvor vi har opdaget at der ikke er gulvvarme i hele rummet...

Jeg har først her i vinter opdaget at der ikke er gulvvarme i hele rummet, idet at gulvvarmen kun kørte på niveau 2 sidste år - det var jo en ret mild vinter. Jeg har altid kunnet mærke en temperatur forskel på de 2 områder, men har blot troet at det var noget at gøre med hvor gulvvarmen kører ind og ud - det må jo være varmest der hvor det kører ind... Men denne vinter har jeg prøvet at justere varmen op - med det resultat at der sker noget i den ene ende, men intet i den anden.

Det er jo en ret betragtelig omkostning at få lagt gulvvarme i resten af rummet, så jeg håber at nogen kan stilles til ansvar...

Med venlig hilsen

Lars Lauridsen

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 03-02-09 19:48

Det hele handler om hvad du har på skrift...

Man kan ikke få medhold i tro og synspunkter.

Hvis det er et nyt hus, kan der være terminer for reklamationer og ting man finder efter man har taget huset i brug, men igen skal det være skrevet ned.

Men måske kan der være luft eller en forstoppelse i en gulvvarme slange, så der jo vigtigt at afklare helt præcist om det skal være gulvvarme eller om det blot havde været dejlig hvis der også i dette gulv er varme...

Læs dine papier igennem og find præcist ud af hvad der står inden du tager stilling til om du har en sag.
vh Ben

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 03-02-09 19:51

Lige en lidt sjov tanke...

Et nemt spørgsmål er sat til 50 point.... fra kandu...

Der findes så godt som ingen lette spørgsmål i Jura, så er der sjovt at du kun sætter 20 point på i værdien af et svar...

bare en tanke...

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 03-02-09 20:20

er du sikker på at der ikke er gulvvarme i resten af rummet. det kan jo være en luftlomme i slangen. et så stort rum er normalt delt opi mindst 2 kredse, så det kan jo være du skal teste for luft i systemet.
har du kontrolleret flowet ved dit fordeleraggregat. der bør være en flowmåler hvor du kan se, om der er cirkulation. det kan jo også være, at der slet ike er åbnet for hanen.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 03-02-09 20:28

Citat
Benjamin.Hansen

Dato : 03-02-09 19:51

--------------------------------------------------------------------------------
Lige en lidt sjov tanke...

Et nemt spørgsmål er sat til 50 point.... fra kandu...

Der findes så godt som ingen lette spørgsmål i Jura, så er der sjovt at du kun sætter 20 point på i værdien af et svar...

bare en tanke...

Det er da sjovt at du går op i hvor mange point der bliver givet for et svar .... bare en tanke.

Det er jo op til dig selv om du vil bruge tid på at svare eller ej ... og det uanset antal point

Profilen er oprettet d.d. som almindelig bruger, så der er ikke flere point til dig Benjamin.Hansen, hvis det var dit formål kun at få point, i stedet for at hjælpe næsten (gratis)

Undskyld larslauridsen

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 03-02-09 20:36

Undskyld hvis du ikke kan se det sjove ans...

Det var ikke for debatten - men det lette i Jura...

Men det er jo ikke let ar formulere Humor - hvis alt skal gøres til et point problem...

Prøv at glemme ordet point og læs igen... Hvis du ikke kan se det sjove så lad det ligge...

vh Ben

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 04-02-09 08:46

Den må du nok længere ud på landet med... (ja nu ved jeg jo ikke hvor huset ligegr).

For det første har i selv pligt til at undersøge huset før i skriver under, for det andet er det kun hvis sælger har skrevet under på der er varmeinstallation i hele gulvet og den virker, at jeg vil mene der er noget at komme efter.
En slagsopstilling kan være en gang vås - fx har jeg oplevet en hvor ejendomsskatten var sat til det dobbelte af den reele.
Hvis du skal kontrolere dine oplysninger er det nok nærmere en energirapport der kan være oplysninger at hente i - men i den vil den byggesagkyndige med garanti også tage forbehold for skjulte installationer.

Kommentar
Fra : alka

Dato : 04-02-09 11:22

Hej larslauridsen. Velkommen til kandu - hjælp til selvhjælp!

Når du skriver nyt hus, opfatter jeg det som det er et nybygget hus, og deter ud fra det jeg svarer.

Først og fremmest, så skal det konstateres om der er varmeslanger indlagt i det omtalte gulv i alrummet. Find dine tegninger frem. Har du ingen, så henvend dig til teknisk forvaltning i din kommune og få en kopi.

Af tegningen vil det fremgå om der er varmeslanger lagt i alrummet. Er der det, så har du et teknisk problem, og så bør du kontakte en VVS'er.

Er der ingen varmeslanger installeret, så læs dine dokumenter omkring ejendommen igennem - evt. i samråd med den advokat du (formentlig) har haft med i hushandlen.

Hvis det på nogen måde fremgår, at der skulle være installeret slanger i hele gulvet, skal du kontakte ejendomsmægleren - eller lade din advokat gøre det.

Hvis det IKKE på nogen måde fremgår KLART OG TYDELIGT, at der skulle være varme i hele gulvet, må du nok acceptere: Enten et koldt gulv fremover, eller selv foranledige installationen.

Men først tegningerne. Der er jo ingen grund til at køre "kanonerne i stilleng", hvis det er et teknisk problem!