/ Forside/ Karriere / Penge / Økonomi / Spørgsmål
10  alka 1803
Dobbelt Husførelse
Fra : Hausbaer
Vist : 1969 gange
200 point
Dato : 03-02-09 18:34

Hejsa

Jeg er ved at skifte job og i forbindelse med det har jeg et spørgsmål.

Først beskrivelsen:
Min kone og jeg bor på Thyholm lige nord for Struer i Vestjylland. Jeg har nu fået tilbudt et nyt job hos et andet firma i Kalundborg. Vi forventer at gøre følgende. Jeg finder mig en lille lejlighed i Kalundborg og min Kone bor i huset indtil det er solgt og flytter derefter til Kalundborg.

Har jeg mulighed for fradrag til dobbelt husførsel?? Og hvor højt kan sådan et fradrag maks blive??

Har været på nettet hos SKAT.dk og fundet følgende.

http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=1714527&vId=202163&search=dobbelt¤husførelse

Jeg vil da mene at vi opfylder alle betingelserne, eller gør vi??

Hilsen
Henrik

Kommentar
Fra : Hausbaer

Dato : 03-02-09 18:36

PÅ penge.dk fandt jeg følgende.

Dobbelt husførelse
Hvis dit arbejde gør det nødvendigt for dig at have to boliger ? eksempelvis fordi du har fået nyt arbejde så langt fra din bopæl, at det ikke med rimelighed kan forventes, at du skal rejse frem og tilbage hver dag ? har du ret til fradrag for dine udgifter til kost og bolig. Der skal være tale om en midlertidig løsning af op til to års varighed.

Håber det hjælper jer med at svare

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 03-02-09 18:54

Ja du opfylder betingelserne for at få fradrag for dobbelt husførelse.

hawaii7

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 03-02-09 18:54

Du har jo selv givet svar på dit spørgsmålet.
Men jeg vil umiddelbart kontakte SKAT for at høre nærmere om hvilke beløb, der max. kan blive tale om.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 03-02-09 19:03

Jeg kan ikke svare dig på dit spørgsmål, men vil anbefale dig at tage kontakt til SKAT ikke telefonisk, men personligt i den kommune, hvor du bor nu.

Det vil jo også komme på tale, hvor du skal være tilmeldt.

Citat
Jeg finder mig en lille lejlighed i Kalundborg

Hvis det er en lejelejlighed, du finder dig, så skal du være tilmeldt på adressen ....

Så få en personlig samtale med SKAT.

Pøj pøj med det hele ... og tillykke med dit nye job ...

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 03-02-09 19:22

Det er efterhånden en hel del år siden at Skat flyttede væk fra kommuneenerne.

Men kontakt dog SKAT og få vejledning der.

Men du har ret det ser ud til at du er omfattet af reglerne.

Kommentar
Fra : ram10

Dato : 03-02-09 20:17

Nu er det jo ikke så mange, som har nævnt muligheden, men "hvorfor tager du ikke kontakt til skat"

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 03-02-09 20:48

Jeg kan ikke umiddelbart se hvornår nedenstående er skrevet.........men spørg hos skat

Skattefradrag for dobbelt husførelse

400 kr. om ugen, når betingelserne opfyldes

Udgifter, der anvendes til en persons eget eller familiens underhold, f.eks. udgifter til kost og logi, er normalt ikke fradragsberettigede. Sådanne udgifter er typisk private udgifter. I visse tilfælde har disse private udgifter dog en så direkte forbindelse til indkomsterhvervelsen, at de kan betragtes som fradragsberettigede driftsomkostninger.

Derfor har Ligningsrådet vedtaget, at der kan gives fradrag i den skattepligtige indkomst for merudgift til kost og bolig til enlige forsørgere, der har børn under 18 år ved indkomstårets begyndelse, ugifte samlevende (papirløse par), herunder samlevende af samme køn, og gifte, hvis de pågældende på grund af erhverv midlertidigt opretholder dobbelt husførelse.

Fradraget kan uden videre gives, såfremt samlivet har varet i et år eller mere. Hvor der er tale om samliv under et år, kan fradrag gives efter en konkret vurdering. For ægtefæller er det ikke nogen betingelse, at der har været etableret fælles husholdning efter ægteskabets indgåelse.

Fradrag for udokumenterede udgifter på 400 kr. om ugen
Hvis en person bor ved arbejdsstedet, kan der uden dokumentation for merudgifternes størrelse fradrages 400 kr. pr. uge. Ønskes fradrag ud over dette beløb, må berettigelsen hertil godtgøres af den pågældende. Der kan ikke foretages fradrag for dobbelt husførelse, hvis personen i forbindelse med opholdet modtager skattefri rejsegodtgørelse.

Der er dog flere betingelser, der skal opfyldes, for at opnå ret til fradraget for dobbelt husførelse.

1. Dobbelt husførelse skal skyldes erhvervsmæssige forhold
Der kan normalt ikke godkendes fradrag for dobbelt husførelse i forbindelse med grunduddannelser eller kompetencegivende videreuddannelser, idet sådanne uddannelsessteder normalt ikke anses for arbejdssteder. Fradrag for dobbelt husførelse under kursusophold afgøres ud fra en vurdering af, om kursusudgifterne i øvrigt er fradragsberettigede som driftsudgifter.

2. Adskillelsen skal være midlertidig
Er der tale om en stilling med en fastsat prøvetid, vil fradrag for dobbelt husførelse kunne gives indtil prøvetidens udløb. Det gælder dog kun, hvis der er tale om en reel prøvetid, hvorved forstås, at stillingen først efter prøvetidens udløb bliver en fast stilling.

Hvor der er tale om, at en ansat i en fast stilling bliver forflyttet, så den ansatte i en periode må opretholde dobbelt husførelse, vil der kunne indrømmes fradrag i forflyttelsesperioden, idet adskillelsen skyldes den ansattes erhverv. Der gives dog kun fradrag, såfremt adskillelsen er midlertidig.

Efter skattemyndighedernes faste praksis er det en forudsætning for fradrag for dobbelt husførelse, at den midlertidige adskillelse ikke varer mere end 2 år, idet adskillelsen herefter må formodes ikke alene at være begrundet i erhvervsmæssige forhold, men tillige også i private forhold.

3. Afstanden skal umuliggøre daglig transport
Det må endvidere være en forudsætning for, at der kan opnås fradrag for dobbelt husførelse, at afstanden mellem ægtefællernes boliger er så stor, at skatteyderen ikke med rimelighed kan henvises til dagligt at rejse frem og tilbage.
http://www.nd-revision.dk/art172.asp

Kommentar
Fra : alka

Dato : 04-02-09 11:32

Som du stiller dit spørgsmål Hausbaer, kan du trække "kost & logi" fra i fuldt omfang, under forudsætning af, at du alene får "dækket dit behov"! Et er hvad de siger/lover dig, et andet er hvad de accepterer SKAT, når du har selvangivet dig.

Det betyder, at hvis du fx lejer en dyr bolig på 500 kvm. så skal du IKKE forvente, at de accepterer fradragt, men en bolig på fx 50 kvm kan være OK.

Hvis du agter at spise gourmetmad tre gange daglig på det dyre lokale fine spisested, så skal du heller ikke forvente fradraget accepteres. Hvis du derimod har lejet boligen på 50 kvm. og du selv køber ind og tilbereder din mad, så er der større chancer for at de accepterer dit fradrag for dokumenterede udgifter med fremlagte bilag!

Jeg har selv fået godkendt fradrag for dobbelt husførelse i ½ år - efter opskriften oven for !

Kommentar
Fra : Hausbaer

Dato : 04-02-09 12:18

Har skrevet til skat og fået dette meget vandende svar.

De svarer slet ikke på spørgsmålet og linker kun til sider som jeg allerede kendte til.

Og hvad er det for noget at arbejdet skal være midlertidigt?? Det står ingen steder...

Som jeg læser det fra alka så er det netop den model jeg pønser på. Lille lejlighed hvor jeg selv laver mad.

Citat: Mail fra skat

Til Henrik Wohlfarhrt

Du kan læse mere om dobbelt husførelse på AF 1.2 i ligningsvejledningen.
Link til http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=1649188&vId=0&search=dobbelt¤husførelse

Heraf fremgår det at det er en betingelse, at opretholdelse af dobbelt husførelse skyldes erhvervsmæssige forhold. Der gives således ikke fradrag, hvis adskillelsen er begrundet i andre årsager end rent erhvervsmæssige årsager.

Link til skatten 2008, hvoraf det fremgår at det er arbejdet som skal være midlertidigt.
http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=1714527&vId=202163&search=dobbelt¤husførelse.

Jeg forstår af din tekst at det er din bopæl som vil være midlertidig.

Håber dette kan give dig lidt yderligere oplysninger.

Med venlig hilsen
Anette Nymann Kristensen

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 04-02-09 13:44

Jeg tror misforståelsen er fordi, du blander midlertidig bopæl, og midlertidig arbejde sammen

Prøv at læse i mit link fra igår kl. 20.48