/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
holde kæberne fra elledninger
Fra : lham
Vist : 1434 gange
100 point
Dato : 03-02-09 07:34

Søges smart metode til at lære en "tygge på alt" hvalp aldrig at bide i elledninger , både de monterede og løse forlængerledninger ikke mindst når den er alene hjemme.

Det kan jo forårsage hundens død og menneskers hvis der opstår brand

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 03-02-09 07:44

Den er svær for hvordan smager en ledning. Jeg ville nok hellere lære hunden ikke at bide i noget som helst og ind til den lære det ville jeg give den en mundkurv på eller plassere den et sted i hjemmet hvor der ingen ledninger er, når den nu skal være allene hjemme.
For os der har hunde gård er problemet jo ikke så stort, men det kan da rigtig nok være det for Jer med stuehunde.

Kommentar
Fra : kryds

Dato : 03-02-09 09:30

Hej - i disse energi-sparetider er der overhovedet ikke nogen grund til at have nogle ledninger liggende med strøm på - uanset du er ude eller hjemme. Har du strøm på noget, når du er hjemme - så kan du jo også overvåge hunden.
Har du ting som absolut skal være "on" - så fåes der nogle udmærkede kabel/ledningsskærmere som let monteres på f. eks. fodlister, gerigter eller andet. Prøv det...
Venlig hilsen kryds.

Accepteret svar
Fra : kryds

Modtaget 100 point
Dato : 03-02-09 09:39

Kommer lige i tanker om hvad en af mine jagtkammerater gjorde - han havde en ruhåret hønsehund, som også gerne bed i alt mulig, inclusive ledninger. Han lod nogle stykker ligge let tilgængelig for hunden med 12 volt på - det hjalp!
kryds

Kommentar
Fra : k_m_s

Dato : 03-02-09 09:55

Da vi fik hund var det også min største skræk at den skulle bide i ledninger, så hver gang den nærmede sig ledninger fik den MEGET BESTEMT at vide at det skulle den ikke og når den så stoppede fik den selvfølgelig ros. Det virkede og i dag interesere den sig ikke for ledninger, jeg kan rulle et kabel op ved siden af ham.

Det var i de situationer med ledning at jeg var mest bestemt over for ham (altså meget mere end hvis det var sko o.l.) og det har han åbenbart forstået.

Held og lykke

Hilsen
Kim

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 03-02-09 13:49

En hundehvalp kan IKKE lære at den ikke må bide i en elledning. Uanset hvor meget man skælder ud eller giver den elektriske stød! Den kan allerhøjest blive voldsomt nervøs -for resten af livet, generelt. Den vil ikke kunne forbinde skældud eller et enkelt stød med sin egen handling.

Der er altså også årsager til, at elektrisk hundehalsbånd er FORBUDT i Danmark. Det er ødelæggende for hundens psyke for livstid.

Så der er ingen vej udenom: Enten slukker man for strømmen til nedfaldne ledninger, --eller osse samler man dem op.

Det er faktisk rigtig dejligt at få en hundehvalp i huset. For så er man nødt til at få styr på alle sine løse ledninger. ---I forvejen er det jo alligevel ikke særlig smart at have ledninger liggende og flyde så de ad åre bliver slidte og forårsage kortslutninger. ELLER man får en dag besøg af lillemor med det svage syn, som skvatter i spaghettien med sin rollator..

----Ledninger skal OP. Og ledninger nederst på vægge og på paneler kan enten gemmes i specielle lange ledningspaneler, --eller man kan tape dem fast med bred gennemsigtig tape.
Jeg tapede mine monterede ledninger fast for snart 7 år siden. Og de sidder såmænd fint fast endnu. --Stikdåser med forlængerledninger blev enten fjernet eller monteret så højt oppe, så de ikke var fristende for en hundehvalp.
---Hvis det var en kravlebaby man havde anskaffet sig, så ville man vel ikke et øjeblik overveje at opdrage barnet til at holde nallerne væk ved at terrorisere det med skældud og elektriske stød? --forhåbentlig da..

Kommentar
Fra : kryds

Dato : 03-02-09 14:57

Sikke noget vrøvl, Birgitta - selv en dum ko kan lære man skal holde sig fra det elektriske hegn - det har jeg aldrig hørt om nogen er blevet "miljø-skadet" af!
Hilsen kryds.

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 03-02-09 14:57

Kære Birgitta.
På trod af din gode forklaring, som jeg bestemt syntes er god. Så må jeg dog sige:
Man kan godt lære en hund ikke at bide i alting.
For det første skal man spørge sig selv, hvorfor gør den det.
Det gør den enten fordi den er ved at skifte tænder eller fordi den keder sig. Er det det første så er det med at finde et rum, hvor hvalpen kun kan bide i det kødben, som man har givet den.
Er det det sidste altså understimolering, så skal man bruge noget mere tid sammen med hunden.
En jagthund som du jo ved, at jeg kender mest til er det en ganske fatal fejl, hvis hunden gnasker, bider eller flår i vildtet. Derfor er man særligt opmærksom på dette forhold og vores evindelige NEJ bliver brugt hver eneste gang hunden sætter tænderne i noget den ikke må.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 03-02-09 15:10

NEJ! Når man får en hundeHVALP i huset, så er den for ung til at lære noget ved chock-metoder. Den bliver allerhøjst skræmt fra vid og sans.

Hvis den overlever de første 3-4 måneder til den begynder at skifte tænder, så er det da muligt, at man kan klare problemet ved at sørge for kødben i stuen hele tiden. Men jeg tvivler. Unge hunde vil ikke altid holde sig til det ene ben, som de GODT må bide i.

-------Hvorfor hvalpen gør det? Det kan jeg godt fortælle dig. Det er ikke på grund af tandskift når den kun er 2-3 måneder gammel. Det er ligesom med små børn: De undersøger alting med munden.

Og så ER der altså ikke andet at gøre end at fjerne barnet/hvalpen... Eller fjerne ledningerne.

Opdragelse af hvalp bør altid være forbundet med venlighed, sjov og leg. Opdragelse af unghund og voksen skulle helst ikke være så meget anderledes. Det BEHØVER det ihvertfald ikke at være. Men jeg ved da godt, at der stadig er mange, der helst bruger skrappere metoder til at opdrage hunden med.
Det er ikke nødvendigt. Det er min Silke et bevis for.

Men vi er enige i, at det er godt at bruge så meget tid som muligt sammen med hvalpen/hunden. Så bider den da i det mindste ikke i ledninger så længe.

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 03-02-09 15:10

Kryds.
Du har hvis aldrig boet på landet?
Alle dyr kan blive "særdeles skøre/miljø skadet" hvis de udsættes for strøm i sær et så inteligent væsen, som en hund.
Tænk på størrelses forskellen en ko mærker ikke ret meget, men løber en hund i et el-hegn så forsikre jeg dig for, at den for resten af sit liv vil stoppe op for et hvert hegn.
For år tilbage kunne man i DK købe og lovligt anvende et el- hegn, som man gravede ned i jorden rundt om sin egendom overskred hunden det fik den et lille stød, samtidigt var der en hyletone i halsbåndet, som hylede, hvis hunden var inden for 50 cm af hegnet. Langt de fleste hunde skulle kun prøve at passere en gang,derefter stoppede de op 50 cm før hegnet.
Denne metode fik dyreværnsforeningerne forbudt, selvom den efter min bedste overbevisning redede mange hunde fra at blive kørt ihjel.

Kommentar
Fra : kryds

Dato : 03-02-09 16:40

Nej - nej bb. den går ikke, men til din orientering er jeg født og opvokset på landet. Mine indlæg stopper her - skal ikke ud i en mammut-forestilling, som ender i en gang pesonfnidder. Sorry old chap - roger ower and out!

kryds

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 03-02-09 17:19

Silke kom for tæt til et hegn, da hun var hvalp. Jeg tror, der gik 4 år før hun igen ville følges med mig på det stykke sti. Hun havde ingen ide om, at det var hegnet, der havde skadet hende. Men hun huskede skrækken og smerten dengang vi kom gående dér. Og så LØB hun altså bare forbi.
Ikke lige den mest hensigtsmæssige reaktion på et hegn, der er beregnet til at holde dyr og mennesker inde eller ude..

Men efterhånden som hun blev voksen, så lærte hun, at jeg nok skulle passe på hende, og vi tog snor på -eller hun gik på plads på det stykke vej. --Som hvalp havde hun endnu ikke fået opbygget den ubetingede tillid til, at jeg nok skulle klare alting. Og hvordan skulle hun osse kunne tro det, når jeg havde tilladt, at hun fik stød?
Men i dag kan jeg ikke mere mærke noget på hende. JEG glemmer det dog aldrig. Jeg vil altid holde ekstra øje med hende når vi er i nærheden af elektriske hegn.

Det er min stærke overbevisning, at hunde bliver mest lydige og harmoniske hvis de har ubetinget tillid til, at man vil det bedste for dem. Uanset hvad der foregår. DET harmonerer ikke med skældud eller med at påføre hvalpen smerte.

Elektrisk stød er så ubehageligt så man da ikke med vilje kan udsætte nogen man holder af for det.

Forøvrigt kender jeg en lille sort puddelhund, der bor på en hjørnegrund. Da han var hvalp rendte han nogle gange ud på fortovet for at hilse på os. Manden i huset plantede hæk, men hvalpen kunne alligevel komme ud.
Så en dag lå der en flad brun rillet "snor" på jorden langs hele kanten af grunden.......
Jeg ved ikke, om det var sådan en ledning til et el-halsbånd. For sådan et har jeg aldrig set.
Men efter den dag kom hunden ikke mere ud og hilste på os.........
Faktisk ser jeg ham aldrig i haven mere..
----I dag, hvor hunden er et par år, hyler og gøer han meget inde i huset når han er alene hjemme, og han ryster over hele kroppen når vi møder ham i skoven. --Ejeren siger bare, at "han er en meget nervøs hund".....

Kommentar
Fra : ziggy99

Dato : 03-02-09 18:26

Kom lidt tabacco på et stykke køkkenrulle og kør ledningerne igennem så der kommer et tyndt lag på ledningernes overflade. Det skader ikke og hunden vil fremover holde sig fra ledninger da hunden hurtigt opdager at de ikke smager fantastisk

Ziggy99

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 03-02-09 18:51

Bravo ziggy99---så simpelt er det.
Mine forældre havde en dværgpincher som hoppede op og bed sig fast i dørhåndtagene så dens vægt kunne åbne dørene, vi smurte sennep på håndtagene-----den gjorde det aldrig mere.

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 03-02-09 19:00

Nu er jeg så heldig at ingen af mine to hunde har vist interesse for de ledninger der er.. Heller ikke dem under sofa'en, hvor han indimellem kravler ind, for at hente sin bold eller hvad nu.

Da han var ca 3 måneder gik han (den første jeg fik) igennen indhegningen til nogle geder, og hang fast i den nederste tråd, fik stød gentagene gange. Jeg løb alt hvad jeg kunne for at slukke for hegnsapparatet, der var kort fra hvor det skete, men han slap fri inden da. Da han kom fri var jeg den første han søgte hen til, ja han hylede op og jeg syntes da helt bestemt det var synd for ham, men han har lært at holde sig fra hegnstråd. (og geder..)

Løsningen med 12 volt i en ledning er god, for det er "kun" ubehageligt, at få den svage strøm på tungen. Det kan jeg forsvare, da jeg har arbejdet med strøm i over 10 år og har selv fået stød flere gange og jeg lever da endnu. AF SKADE BLIVER MAN KLOG, men sjældent rig.
Har vi ikke alle lært af vores fejl? Netop der syntes jeg dette råd er godt.

@Birgitta
Jeg er slet ikke uenig med dig i at hunden (eller et andet dyr) skal have det godt. Mine to hunde er ligesom familie medlemmer, bare bedre.
Men ligesom små børn falder og slår sig, så lærer hunden også af sine fejl. Alle begår fejl og lærer af dem, uanset alder, køn, dyr eller menneske.

Jeg vil dog til slut sige, jeg kender en rottweiler der er på en gård jeg ofte kommer besøg på, den har ikke lært at det gør ondt at gå under hegent med halen lige i vejret. Der er en hylen hver gang.. DET undrer mig, at den ikke lærer det.

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 03-02-09 19:07

@dabj
Jeg prøvede med sennep da min hund var hvalp og tiggede ved bordet, men han kunne sgu godt lide det
Men kommandoen "hen i kurven" løste problemet med tiggeriet for mig.

Et bestemt NEJ, som meget sjældent bliver brugt mere, løste problemer med de ting jeg ikke ville have.

Okay, at sige mine hunde er de mest velopdragne er nok løgn, men de ødelægger ikke noget, er stuerene, stikker ikke af osv.. Og jeg har IKKE hegn om min lille ejendom
(selvom et hegn nok ville løse et problem med en strejfende hund der indimellem kommer og ødelægger nogle ting for mig...)

Kommentar
Fra : k_m_s

Dato : 03-02-09 21:12

Jeg vil også gerne smide en sidste kommentar.

Jeg bryder mig ikke om at vi bliver beskyldt for at gøre vores hund bange for livet.

vi havde snakket med mange mennesker med forstand på hunde og havde her fået fremgangs måden at vide.

Vi har i dag verdens dejligste (selvfølgelig ) og livsglade hund som ikke er bange for noget som helst men ved hvilke ting den absolut ikke må røre ved at vi bare siger nej til den.

Den kan da stadig snuppe en sko og ligger den ikke ved det første nej. Men de er jo heller ikke farlige at bide i.

Hilsen
Kim

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 03-02-09 21:36

taunusand, det er da rigtigt, at børn lærer af at falde.Men derfor lærer vi dem da alligevel ikke om ledninger ved at lade dem tygge på batteri-ledninger. Og jeg tror heller ikke der er nogen, der smører sut eller tommelfinger ind i sennep på et spædbarn.

Når man får en hvalp i huset, så skal man altså sammenligne den med et spædbarn. Og når en baby begynder at kunne bevæge sig rundt i den farlige verden, så lærer vi den IKKE at verden er farlig ved at udsætte babyen for ubehag. Tværtimod beskytter vi babyen mod de farlige ting til den er i stand til at forstå, hvad man skal passe på.

Selvfølgelig skal hunde lære en masse ting for ikke at skade dem selv. Men DEN lærdom skal altså ikke ske ved de der barske metoder som det første når man får hvalpen i huset.
--Ligesom et spædbarn så må den første tid gå med at vænne sig til den nye, --og forhåbentligt kærlige og spændende- verden.

Nogle hunde kan holde til lidt af hvert. Men ikke alle. Og man ved altså IKKE hvad lige netop éns egen hvalp kan holde til, før man lærer den at kende.

Vi skal jo ikke glemme, at problemet med farlige ledninger er et problem der er til stede fra dag ET hvor hvalpen er i huset, ---hvis ikke man har gjort sine forberedelser godt nok.
---Det er altså ikke noget, der først dukker om med tandskiftet.

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 03-02-09 21:53

Sut + sennep, jo.. Spørg lige min mor om hvordan JEG i sin tid blev vænnet af med sutten

FAKTA:
Det er bedre at hvalpen prøver at tygge i en ledning med ufarlig, men ubehagelig, 12V. Langt bedre end at hvalpen bliver slået ihjel ved livsfarlig 230V netspænding, der også kan resultere i brand

FAKTA:
Alle hunde har brug for noget at tygge i, også når den bliver voksen for at holde tænderne i orden. Derfor, lad hunden have tyggeben, en gren eller pind, som man som ejer må lære den at det må den gerne tygge i, men ellers opdrages til ikke at tygge i andre ting i huset. Heller ikke sko, det lærte jeg ham med et par gamle sandaler, efter et par gange med et klap over snuden med en sandal og et FYYY lærte han det. Selvfølgelig kun hvis han havde taget den og tygget i den! Og nej, et klap over snuden er ikke vold eller tæsk. Jeg er selv opdraget på den gammeldags facon, en god endefuld burde være i enhvers forældres ret at give, hvis det er nødvendigt. Og jeg sgu ikke blevet voldlig
Generelt mangler børn idag opdragelse, fordi man er blevet for blødsøden og skyder ansvaret fra sig, men det er ikke det tråden omhandler...

Verden er ikke lyserød, man lærer af sine fejl og vær glad for det.

Godkendelse af svar
Fra : lham

Dato : 04-02-09 08:22

Tak for svaret kryds.

Kommentar
Fra : lham

Dato : 04-02-09 16:00

Kryds
du var først med de 12 volt ( jævnstrøm går jeg ud fra ) så du får point, også tak for de mange øvrige indlæg , selv om jeg synes der gik lidt for meget TRO/HOLDNINGER i det end fakta /erfaringeer

Før jeg spurgte på Kandu var mit råd at låne en elhegnsgenerator og så nogle ledningsstumper på.
12 volt løsningen er helt klart en mere skånsom løsning-som bette knægt fik nogen af de store mig til at tisse på et kohegn -det er absolut en oplevelse for livet som man bevidst ikke bør introdusere på en hunds tunge

min konklusion ( sendt til min datter )

Zarras stød:
har haft den oppe at vende hos Kandu

Min konklussion må blive:
prøv med løse ikke spændingsførende 1mtr stumper med sennep-tabasco
hjortetaksolie på

derefter ny ren stump med 12 V jævnstrøm på ( ikke noget med elhegn )( en
af de svarende har i hvertfald god erfaring med det )Pas nu på i ikke på
nogen måde i Zarras hjerne bliver koblet til den ubehagelige oplevelse
altså endelig ikke opfordre ham til at prøve endsige ynke ham hvis han
piver over stødet/smagen-det er jo ledninger han skal blive bange for ikke jer.

KH Far