/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
plumben ud af puch maxi
Fra : pkforever888
Vist : 6032 gange
200 point
Dato : 02-02-09 22:14

Dette spørgsmål er blevet stillet utroligt mange gange men jeg har ikke helt fået afklaret nogle ting.

Spørgsmålet er hvordan man fjerner plumben i en puch maxi? skal man hen og tage motoren af
stelet eller kan man bare lade den sitte? hvad skal man bruge af Værktøj? Skal man indstille noget og skal man sætte nogle andre dele på?

/pkforever888

Kommentar
Fra : scootergrisen

Dato : 02-02-09 23:18

Så vidt jeg ved skal du tage cylinderen helt af også bore i indsugningshullet hvor plumben skule sidde.

Accepteret svar
Fra : EA_HS

Modtaget 200 point
Dato : 03-02-09 02:22

Du er nød til at afmontere cylinderen, indsugningsmanifolden, og udstødning,
herefter afmonterer du topstykket,

placer cylinderen på et kraftigt bord (m/toppen ned på bordpladen)
du skal bruge en rund dorn, (evt. rundjern) så tyk som muligt,
(skal muligvis bøjes en anelse,)
før dornen, (rundjernet) ind gennem indsugningen,.. 'fra cylinder midten,. og ud',

i indsugningshullet,.. mellem plomben og resten af indsugningshullet,..
er der et lille mellemrum / kant,.. (mellem plomben. og resten af indsugningskanalen),
der placerer du dornen, og slår ét kraftigt slag, med en stor hammer / lille muggert,
(det skal helst lykkes første gang) så burde plomben være ude,

pas på du ikke rører cyl. væggen,

plomben sidder fast med en låsering,.. derfor kan du ikke bore den ud,.. den løber bare med rundt,.. (i øvrigt er plomben lige så hårdt hærdet som de fleste bor.)

sådan har jeg fjernet plomben på flere knallerter af Puch typen / generationen,

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 03-02-09 04:04

Og fortæl så lige hvor Du vil køre henne så der kan blive udlagt sømmåtter så det hjernelamme vanvid kan blive stoppet.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 03-02-09 07:41

At hamre på en alucylinder kan medføre en revnet cylinder.

Tag istedet en stump gevindstang (der lige kan gå gennem plumben. Monter en skive + møtrik indvendig. Sæt en stump vandrør udvendigt. En stor skive + møtrik igen. Så strammer du bare og plumben trækkes lige så stille ud.

Kommentar
Fra : pkforever888

Dato : 03-02-09 17:34

jeg skal ikke hen og omdyse?

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 04-02-09 00:23

Du skal ikke omdyse, nærmere omlæse færdselsreglerne.

Kommentar
Fra : pkforever888

Dato : 04-02-09 15:29

hehe LuffeA . Jeg vil vædde med at du også har brudt færdelsreglerne et par gange

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 04-02-09 19:13

Et par gange for hvert årti, ja, men aldrig hasarderet, og ikke noget med krøllet kørsel på motorvej, dem der gør det vinder kun et par minutter, men det fatter de ikke i deres galskab for at komme frem.

Unge kirkegårdsaspiranter skider i dag på at mange cykel/ganstier er lukket område for knallerter, det gjorde jeg ikke i min knallerttid.

Politiet lavede en razzia i d.d. i Birkerød, 19 bilister på een time, der blev klippet nogle kørekort, og det var hovedsalig forældre der hentede deres børn i skolen "For at de ikke skulle udsættes for fartdjævle"

Kommentar
Fra : pkforever888

Dato : 05-02-09 16:05

Jeg bor ikke inde i byen men hvis jeg gjorde ville jeg ikke turde at køre på en så smal cykelsti på en tunet knallert, det mener jeg er farligt, ikke kun for mig selv men også for andre mennesker. Jeg mener nu heller ikke jeg køre hasaderet. Jeg har snart kørt lovligt i 2 år og jeg mener nu at jeg har pænt styr på at køre knallert. Nu har jeg heller ikke tænkt mig at tune min puch maxi til at kunne køre 80-90 kmt. Jeg vil bare gerne op på de 55 kmt og det mener jeg ikke er meget hurtigt.

Man skal også passe på ikke at skære alle unge knallert kører over en kam.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 06-02-09 09:17

55 km/t er en hastighedsoverskridelse på 83%. Kørte vi andre 238 km/t på motorvej slap vi nok ikke med et klip i kørekortet, bare sådan til OR.

...og jo kørte selv for stærkt som dreng, men det bliver det ikke lovligt af!

Kommentar
Fra : noltus55

Dato : 08-02-09 15:05

Hvordan sætter man en plumb i luffeA's store mund

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 08-02-09 15:15

Har jeg flere af, det hedder blot plomber

Hmm, en kollega fortalte at han fik sin Puch til at køre 160 for mange år siden, er det realistisk ?

Jeg havde den almindelige to-gears i 1970, der fandtes en lidt større model der let kunne omstilles til motorcykel, men 160 km/t ????

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 08-02-09 17:29

Gl overtro og pladder. Puch kunne med held tunes til 7,5 hk og det rækker langt fra til 160 km/t. Tyskernes kreidler kunne man få et tun på 10 og 17 hk, men dette rakte langt fra til 160 km/t. Standard blev kreidler leveret med 6,25 hk som motorcykel, hvilket rakte til omkring 85 km/t. Den dobbelte hastighed ville kræve ikke under 4 gange så meget effekt. Det kan du glemme med en 50 ccm puch maskine. De hurtigste puch jeg har haft fingre i, kunne præstere omkring de 100 nedad bakke (liggende på styret osv). De resterende historier hidrører fra puch-speedometre og vrøvl.

I dag kan nogle scootere tunes op over tyve hk, men det rækker også kun dårligt til 160 km/t. Vindmodstanden er simpelthen for stor. Det skal dog dertil siges at Kreidler nåede over 200 km/t med en banecykel i 1973 vha 20 hk og en vandkølet drejeventilmotor.

En puch kan realistisk med en passende overgearing komme lidt over de 100 ned af bakke og i medvind. Min lillebrors kunne klokke lidt over hundrede med en "grovgearing", L-stempel, maxicylinder med store skyllekanaler (portet), planet topstykke, 16mm bing, ingen plumb og opboret alt hvad den kunne trække. Men kun ned af gode lange bakker. Kun Yamahaer tunet 7-8 hk og over fulgte den (og ikke nedad pga overgearingen).

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 08-02-09 19:04

Jeg kan sg* ikke huske modelnumrene, min var som sagt en to-gears, den med skrå tank, håndgear og twinsadel, meeeget populær model der kostede 1600 kr i 70`, de fleste af vennerne hakkede eller planede topstykket, men ikke jeg.

Den lidt større var faktisk forberedt til MC, det krævede bare en lille lovlig ombygning på værksted, plader og selvfølgelig et kørekort.

Min fader havde også en Kreidler, han undskyldte sig med at den var tunet da han købte den brugt

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 08-02-09 19:29

MS'eren kom først med pedaler og sidenhen med kickstart. Første havde to håndgear, og første model med kickstart ligeså. Lidt senere kom tre-gears MS'er. Meeeen alle havde samme blok. Ligeledes de senere VZ'ere (stor tank) og sidenhen Flagskib. Ingen af disse kunne iflg mit opslagsværk godkendes som motorcykel i dk. Ejheller Puch super (MS'er med stor cylinder) eller de senere Monza'er.

Undtaget maxi'erne delte de alle motorblok og stumper til maskinen. Har aldrig set eller hørt om Puch 50 ccm indregsteret som motorcykel. Dog ved jeg at Kreidleren kunne indregistres. Vistnok også Everton (Mineralli motor). Iflg min gl knallert og motorcykelbog står der dog kun angivet at tuningssættet kunne købes til Everton'en til banebrug.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 08-02-09 19:38

Puch lavede dog MC'er, men med flere end 50 ccm!

Godkendelse af svar
Fra : pkforever888

Dato : 14-02-09 11:10

Tak for svaret EA_HS.