/ Forside/ Interesser / Hus og have / Møbel-reparationer / Spørgsmål
10  transor 665
Gips -inder-vægge...?
Fra : ida_mie
Vist : 480 gange
100 point
Dato : 02-02-09 00:51

Jeg har en gammel svensk ødegård, som har nogle (meget) rustikke vægge inde i stuen. Derfor ville jeg gerne sætte gipsvægge op - dels for at rette lidt op -men også for at isolere.

Jeg har læst en del trin-for-trin guides og er ret sikker på, at jeg ved hvordan jeg grundlæggende skal gribe det an, men jeg lurer lidt på hvad man gør når man kommer til vinduer og døre.

Ved vinduerne -skal man så ligesom skille karm og 'inder-ramme' på vinduet ad -for ikke det skal sidde længere inde end væggen når man er færdig? -Og hvordan gør man sine 'vindues-huller' dybere så det passer?
Og hvad med det træ-skelet man monterer pladerne på, -skal der være vandrette lægter over og under vinduet eller hvordan?

Håber nogen kan gennemskue spørgsmålene selvom jeg har brugt lidt selvopfundne ord.

...og forresten hvordan gør man med stikkontakter? kan man 'bare' pille dem af og sætte på den nye væg?

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 02-02-09 07:12

det er ikke bare lige
1. så tror jeg at i S der skal du bruge stålregler på 40cm.
2. ja under og over vinduet skal der ligge en regel vandret.
3. stikkontakterne kraver nok at du får en elektrikker ud og laver det rigtigt
4 vinduet det skal selvfølig passe 1 lodret i hver side og i mellem disse 2 en vandret i top og bund af vinduet du skal tage højde for at der skal en gipsplade på

Kommentar
Fra : transor

Dato : 02-02-09 08:15

Det er vist ikke indvendige vægge det drejer sig om, efterisolering af udvendige vægge.

Man kan vælge trælister som "skellet" . Det erdog bedre med stål og bedts med hårde mineeralulds regler, som fagfolkene kalder det.
Der skal regler omkring vinduer og en art træplader på så man forstørrer vinduesindfatningen til at passe til den nye vægtykkelse. Her er flere løsninger alt efter husets stil og din smag.

Pas også på renselemme, elkontakter, samledåser og aftrækslemme.