/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / Linux / Spørgsmål
10  BjarneD 875
Omkr.. Win / Ubuntu på smme hd
Fra : Line99
Vist : 726 gange
70 point
Dato : 31-01-09 21:51

Min bærbare HP med win xp home har hd med partitionerne:C: D: E:

På C ligger win xp
På D: noget backup noget
På E: ville jeg gerne lægge UBUNTU

1) Mon det går at lægge Ubu på E når win liger på C ??
2) Hvordan vælger jeg ved opstarten på win eller Ubu, hvis 1) ??
3) Kan jeg køre med Office 2003 (word, exel..) på Ubuntuen

4) Eller skal en helt anden opsætning end 1), som f.eks. installere Ubu på C ?? (C har stadig 8,5 gb ledig plads)

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 31-01-09 21:57

At have 3 partioneringer på en harddisk svarer til at have 3 selvstændige harddiske. Så selvfølgelig kan du lægge Ubuntu ind på E. Og du har Win på C:
Så laver din PC et opstartvindue hvor du skal vælge hvilket styresystem du vil starte op på.
Og du kan sagtens bruge Office 2003.

Kommentar
Fra : pedroso

Dato : 31-01-09 22:19

Jeg vil da foreslå dig at bruge OpenOffice 3.0 i din Ubuntu.

Accepteret svar
Fra : o.v.n.

Modtaget 70 point
Dato : 01-02-09 01:26

Hej Line99 det du foreslår har jeg selv installeret på min statonære computer, det kræver lidt forarbejde, den automatiske installation lægger sig på samme partion som Windows eller sletter Windows og bruger hele harddisken, forarbejdet kan du udføre fra din Ubuntu live cd, du skal bruge Gparted som du finder under System - Administration - Partion manager, hvis ikke din recovery partion er helt ude til højre i billedet, så flyt den derud, klik på Resize/Move og træk partionen til højre, klik på Apply for at bekræfte flytningen, næstefter skal du krympe den partion du vil lægge Ubuntu på, der skal nemlig oprettes en swap partion på den unallocated del der bliver efter at du har skubbet partionen mindre, klik på Resize/Move og skub med musen eller brug tælleren neden under, jeg har 800 MB men det er ikke nødvendig med så stor swap fil, klik på Apply for godkende krympningen, kort tid efter kan du oprette en ny partion på den u udnyttede del, klik på New og vælg Format to Linux - Swap og klik Apply, så skal have formateret den partion som som Ubunti skal lægges på (det kan vistnok godt gøres under installationen, men jeg havde forberedt den) måske er partionen låst så du først skal højre klikke og klikke på Unmount klik på Apply for at låse den op, højre klik på partonen og klik på Format to, vælg enten ext2 eller ext3, og klik igen på Apply og på Apply i det nye vindue, jeg har ext3 som filsystem til min Ubuntu.
PAS PÅ AT DET ER DEN RIGTIGE DISK OG DEN RIGTIGE PARTION DU ARBEJDER MED !!!
Så kan du lukke Gparted når alle opgaver er færdige og installere Ubuntu ved at dobbelt klikke på ikonen Installer som ligger på skrivebordet, vælg den manuelle installation og vælg den rigtige partion (tip: du kan gå ud ra enten størrelsen eller filsystemet til vurdere om det er den rigtige) når har tastet nogle oplysninger ind og valgt sprog og klokkeslæt, valgt din personlige kode med mere, så starter Partion editor, det er her du kan vælge filsystemet hvis det ikke allerede er enten ext2 eller ext3, du skal sætte et Mount punkt, vælg den øverste mulighed som er et ` kan du se det lille tegn her foran? klik så videre og installationen kører til ende uden mere indblanding fra din side, når den er færdig, genstarter computeren og du skal under starten vælge om du vil starte Ubuntu eller Windows, brug piltaster og Enter tasten
Spørg endelig igen, hvis der er noget du ikke helt forstår
Hvis det lyder for indviklet, så kan du bruge Gparted til at lægge de to partioner sammen og installere sammen med Windows, Ubuntu vil så selv oprette swap fil og selv bestemme størrelsen på den partion som den opretter på harddisken, den er ikke ret meget større end nødvendig til styresystemet, du skal efter kort tid gemme filer på Windows disken eller udvide Linux partionen, derfor har jeg valgt den manuelle installering og selv bestemt hvor stor en del af disken som Ubuntu må boltre sig på

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 01-02-09 01:33

Brug OpenOffice i Ubuntu, den kan åbne, redigere og gemme Windows doc dokumenter, Windows programmer hører hjemme i Windows og ikke i Linux (selv om de måske kan afvikles med Wine)
Når computeren starter, så kommer Grub loader op på skærmen og du vælger med piltaster om du vil starte Ubuntu eller Windows, tasten Page Down flytter valget ned på Windows i et hug og du trykker Enter, hvis du ikke gør noget så starter den seneste Linux kerne med Ubuntu, valg af hvem som skal stå øverst kan ændres fra Ubuntu, men kom nu lige i gang først

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 01-02-09 01:37

Windows kan og vil helt sikker brokke sig gevaldig, hvis du ændrer på størrelsen af den partion som Windows ligger på, det er dog altid lykkedes for mig at få Windows startet, efter at have krympet eller udvidet en Windows partion med Gparted

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 01-02-09 01:39

Citat
På C ligger win xp
På D: noget backup noget
På E: ville jeg gerne lægge UBUNTU

som foreslået oven over, flyt D helt ud til højre med Gparted

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 01-02-09 09:34

Først bør du afprøve ubuntu i live tilstand og se hvordan det går med drivere osv.

ubuntu kan også ligge inde i windows og alligevel køre selvstændigt, med opstartsvalg.
Det gør den i min XP
Men 8 GB friplads er lige lidt nok.
Hvad er størrelsen på dine partitioner.
C:
D:
E:
OpenOffice som følger med ubuntu klarer fint at køre med microsoft office filer, og kan åbne/rette/gemme i formatet.
(jeg bruger det til office 2000 filer men har ikke prøvet med 2003)

Kommentar
Fra : Line99

Dato : 01-02-09 10:36

Hej - tak for jeres indslag

O:V:N, det var da et fantastisk stykke arbejde du har lavet for mig
Jeg kan se at det ikke er noget jeg risikofrit lige kan udføre på 15 min og det er også ok, jeg vil meget gerne igang, MEN hvis jeg må få lov til lige at strække det lidt i langdrag ville jeg være glad; bl.a. SKAL der foretages en grundig oprydning og BACKUP på min pc inden jeg går i gang - har ting liggende som ikke må gå tabt ( jeg har før lykkedes med at smadre hd og data til ukendelighed og det er også ok på den måde, at der var nogle 'lærepenge' der skulle 'betales' ) herudover har jeg pt. en del andre ting på kalenderen - mao. er det ok med dig at jeg ikke lige er på tid ?? Må jeg have lov til 'lige pludselig' at vende tilbage ??

Eyvind også dig må jeg have lov til at vende tilbage når tiden ser bedre ud - alt dette kan nemt komme til at tage mindst resten af søndagen, og det har jeg ikke lige nu

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 01-02-09 11:12

Ok - hatsværk kan jo være lastværk.

Kommentar
Fra : Line99

Dato : 01-02-09 11:42

Fint nok Eyvind, "hatsværk" kan let gå galt

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 01-02-09 11:56

Citat
SKAL der foretages en grundig oprydning og BACKUP på min pc inden jeg går i gang
det er altid godt at have en backup, du kunne jo lave en fejl med Gparted, min allerførste erfaring med Gparted var en slettet harddisk, hurtige end jeg kunne blinke med øjnene, du bøhøver nemlig ikke bekræfte flere gange for at slette en disk , jeg havde backup ellers havde al min musik og billeder været væk.
Når først du kommer i gang, så vil du opdage at det går bare nemt og smertefrit, men det vigtig at være forberedt og have tiden til at fuldføre uden for mange afbrydelser

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 01-02-09 12:00

Citat
ubuntu kan også ligge inde i windows
Eyvind - kommer der en dag hvor du forklarer hvad du mener og hvordan og hvorfor det skulle være et valg?
måske er jeg lidt tungnem, for jeg fatter ikke hvad Linux skal inde i Windows (heller omvendt)

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 01-02-09 13:04
Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 01-02-09 13:13

Sådan en Cd har jeg aldrig set før, er det en piratkopi den du henter på nettet har ikke det valg Inside Windows med (heldigvis)

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 01-02-09 13:40

Tja piratkopi måske - men den er ret flot af en kopi at være.

http://peecee.dk/upload/view/152665
(Første gang jeg hentede, kom der 3 stk blev delt ud)

Ps.
Og når Eyvind siger at han kører en komplet ubuntu og alle opdateringer inde i windows -------
-------- så gør han det altså.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 01-02-09 13:56

Jeg glæder mig til den dag Eyvind bliver mere overbevist Linux bruger, og smider Windows på porten, jeg har min gale stationære computer med både Ubuntu og Windows XP på hver sin partion, og en et år gammel stationær kun med Windows XP, min bærbare Medion havde XP men er nu en ren Linux Ubuntu computer, de andre får samme behandling, senest når XP ikke kan opdateres mere, og måske før, efter lidt tilvænning til Ubuntu har jeg fundet ud af at den kan det jeg behøver og mere til, aldrig mere en ny Windows computer til mig

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 01-02-09 13:58

Eyvind hvad siger din Diskhåndtering ? Er der en Ubuntu partion eller kører den bare som en slags live CD inde i Windows ? Og hvorfor ikke have Ubuntu på sin helt egen partion

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 01-02-09 14:16

Compaq med win 2000
Toshiba med win ME
Compaq med fire harddiske som indeholder XP / ubuntu / ubuntu (kun bank) / XP test
Zepto med tre harddiske som indeholder XP med ubuntu 8.04 / Vista / windows 7 ~ ubuntu 8.10
Pendrive med ubuntu 8.10 live persistent
Pendrive med mandriva live persistent
Pendrive med slax live

Og hvis du er interesseret i lidt Linux programmer.
operator
knoppix
ubuntu opengeu
kubuntu
minilinux
red hat 5.2
red hat 6.1
corel linux
suse linux 7.0
suse linux 8.0
suse linux 9.2
sme server 5 6 og 7 (linux)
fedora
mandrake 10.1
mandrake mini

Vel at mærke har alle udgaverne været ope at køre på mine computere i harddiskskuffer.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 01-02-09 14:29

Fin liste, men du er jo stadig ikke overbevist Linux bruger jeg koncentrer mig om Ubuntu distroen og forsøger at blive god til den

Kommentar
Fra : peque

Dato : 01-02-09 15:20

Jeg kan absolut tilføje Nogle stykker som jeg vil stå inde for:
ArchLinux
Xubuntu
Debian
Damn small Linux

Men man prøver sig frem og finder sin egen distro.
Personligt kører jeg Debian/Ubuntu på serversiden i produktionsmiljø.
Og har bygget mit mediecenter på ArchLinux personligt derhjemme http://linux.pbj-design.dk/myth.jsp som kører MythTV Med Backend/Frontend system.
På min bærbare har jeg ArchLinux installeret med VirtualBox 2.1.2 hvor jeg har mulighed for at have flere Virtuelle maskiner kørende til arbejdsbrug. Der har jeg WindowsXP og Windows7 kørende i en virtuelmaskine - Som i øvrigt fungerer rigtig godt med både Nat og HostInterfacet.

Men det omkring Linux er nok mere et spørgsmål om smag og selvfølgelig nysgerrighed. Derfor må man læse en del om det og derefter prøve sig frem.
Så vidt jeg husker - Kan du reelt knalde en Ubuntu LiveCD ind - og den viser automatisk ved installeation de partioner - eller spørger om den skal bruge al ledig plads - så det er nu ikke så anderledes. Bootloaderen ( Grub) finder selv disk/operativsystemer - og ja bang.

Men skal ikke sige det om det er så enkelt stadigvæk. Men jeg har kun Linux som et operativsystem - og kører på virtuelle maskiner ellers - og så længer der er freeware der kan supportere dette - jamen så er mit behov ikke mere eller værre!

Men det er sgu da en fed skive - Ubuntu sender med - det fik jeg ikke da jeg bestilte sidste gang

Kommentar
Fra : stone47

Dato : 01-02-09 16:09

Har læst alle jeres gode inslag. jeg forstår om nogen der ligger meget arbejde bag.
hilsen Steen

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 01-02-09 18:15

Line99 har ikke været online i mange timer der er forhåbenlig ikke knas i maskineriet

Kommentar
Fra : Line99

Dato : 01-02-09 21:01

O:V:N alt er vel Hvor er du dog sød at du bekymrer dig om mig. Undskyld, hvis jeg måske ikke udtrykt mig klart nok, men er bange for at jeg har "forslugt" mig lidt tidsmæssigt på mit spørgsmål, jeg havde måske naivt nok troet at det kunne klares i et snuptag, det kan jeg så indse på svar at det er urealistisk. Jeg bad om lidt "time-out" her: http://www.kandu.dk/spg131901.aspx#1506624 , men vil gerne have mulighed for at vende tilbage "uden at være på tid" - har også lige overvejet at købe en ny hd til bærbare til formålet. Håber at du /I vil være med lidt senere ?? Undskyld hvis jeg har klokket rundt - I har kommet med totalt fine indslag, som jeg meget gerne vil 'rode' videre med, men altså senere

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 01-02-09 21:03

Det var ment som en lidt spøgefuld bemærkning, det haster ikke, vi har hele resten af livet foran os

Kommentar
Fra : Line99

Dato : 01-02-09 22:05

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 02-02-09 01:38

Lidt mere til appetitten til Ubuntu: http://www.kandu.dk/tip19156.aspx

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 02-02-09 11:13

Ekstra harddisk i en bærbar skal også bruge en lille harddiskramme.
Det bruger jeg selv:
http://peecee.dk/upload/view/103125

Så jeg kan skifte mellem flere systemer:
http://peecee.dk/upload/view/104316/full

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 02-02-09 11:20

Men hvis din bærbare comp. kan boote fra USB, så kan den evt. bruge en USB harddisk og helst en med dobbelt USB stik så den får strøm nok.

På min Zepto er der valg i starten, hvor der kan vælges eks. USB, hvor jeg også bruger pendrive med eks. ubuntu

Kommentar
Fra : peque

Dato : 02-02-09 11:25

Tja må nu nok tilslutte mig Virtuelbox som det mest unikke system her.

Problemer med ovenstående mulighed:
Skal der deles filer imellem de 2 systemer ??? skal det foregå ved enten netværksdelking eller ved hjælp af drev der er delt til begge maskiner - Skal der kunne skrives/læses mm forsvarligt ( her læses efter alm. standard godkendte programmer) jamen så er man nødt til at formatere denne disk som FAT32 - mm man vil bruge andre programmer omkring skrivning fra Linux til NTFS. Ikek at der ikek findes programmer der kan dette - men jeg har da ikek oplevet et endnu - der ikek har kunne ødelægge nogle filer - og ved FAT32 er der en begræsning på 4GB filstørrelse.

Ved Virtuelisering kan du have begge operativsystemer kørende samtidigt som 2 seperate maskiner på netværket - samt dele filer uden Filsystemproblemer - og ikke mindst - du kan arbejde i begge systemer på en og samme maskine samtidigt.

Dejligt nemt at hvis man endelig skal bruge Windows til noget - så er der ikke behov for at lukke Linux ned imens jeg bruger Windows!

Kommentar
Fra : Line99

Dato : 02-02-09 11:35

O:V:N at jeg spørger til Ubuntu NU kommer sig jo af at jeg liiiige har spurgt til pdf program der kunne viser "frimærke forsider" /thumbnails fra mine pdf filer (dette spm. http://www.kandu.dk/questionhist.aspx?qid=131799 ), f.eks. som XnView viser fotos som her: http://download2.xnview.com/screenshots/browser-700x560.gif -

Der var så ikke noget lille prog der liiige kunne det, men at Ubuntu kunne! Derfor dette spørgsmål nu og her. Så når ret skal være ret udviklede dette spørgsmål sig jo bare fra det forrige, og lige nu og her er det vel så heller ikke så meget Ubuntu men pdf fremviser muligheden jeg går efter.

Efter jeg læser svarene her i tråden kan jeg se at TIDEN jeg skal bruge på at få det til at køre på min bærbare IKKE er noget jeg kan lige nu. Men generelt er jeg jo meget interesseret i Linux og vil videre med det, har i øvrigt også Ubuntu som live cd og som installation på min stationære der ligger på sin egen hd, i øvrigt en installation der var total nem, hvor jeg stort set bare skulle dobbelt-klikke, drikke et par kopper kaffe, og så kørte det bare.

Så men erfaring med Ubuntu gav mig faktisk grund til at håbe på /tro at installation på min bærbare = dette spørgsmål kunne være lige så let = kort tid/hurtigt som på hd på den stationære, det var det så ikke liiiige, og det er også fuldstændigt ok, men jeg har bare ikke tiden til det nu. Så denne "tråd" der allerede nu er totalt spændende, vil jeg meget gerne følge op på senere når jeg har tiden. Lige nu kører min bærbare win maskine faktisk helt i top, og har bare brug for at arbejde videre. Vil lige nu og her nøjes med at smide mine pdf filer over i den stationære via usb og kigge / sortere dem der.

På et tidspunkt "lige pludselig" når jeg har tiden til at sidde med det, laver ejg et nyt spørgsmål så FORTSÆTTELSE FØLGER hvis I har lyst til at være med igen ?? Og hvis I har lyst til at snakke videre i denne tråd er I hjertens velkommne, der er mange kloge ord og guldkorn som også jeg lærer af - lader den lige stå lidt endnu og lukker så til O:V:N. Men igen undskyld hvis jeg har givet der forkerte indtryk

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 02-02-09 11:46

Et forkert indtryk du spørger vel for at blive klogere, og det er du sandsynligvis blevet, her er mange indlæg og jeg har suget til mig fra alle så det med et forkert indtryk ?

Kommentar
Fra : peque

Dato : 02-02-09 12:10

Tja vi lærer vel alle - og nej det at finde sin distro tager sgu noget tid uanset hvad - for der er meget at undersøge i hver enkelt distro.

Generelt er skiftet fra Windows til Linux - nu ikke så svært - Sørg for at have dine konkrete filer ordentligt på backupmedier - derefter skal der formateres - og man kan derefter begynde at installere ens favoritlinux.
Dog kan man da mange smarte ting - Og eftersom jeg vælger min /home i en seperat partition på harddisken, spå jeg kan reelt reinstallere min Linux på 15min - og har endda alt min backup med over!

Men det er vel det forummet her er til for - Spørge/lære noget af andre ????

Så spørg du bare løs en anden gang også

Kommentar
Fra : Line99

Dato : 02-02-09 23:06

" så det med et forkert indtryk ? [Ikke helt vågen] " jeg mente bare at der er forskel på at bede om et pdf program og et nyt styresystem

Nejjjjjj, jeg kan bare ikke gøre noget rigtigt i øjeblikket

Ikke destomindre glæder jeg mig til at gøre noget med jer igen en anden gang

Godkendelse af svar
Fra : Line99

Dato : 02-02-09 23:08

Tak for svaret o.v.n.. Og tak til jer andre også

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 02-02-09 23:29

Selv tak
Citat
Ikke destomindre glæder jeg mig til at gøre noget med jer igen en anden gang
jeg glæder mig helt vildt du kommer bare og spørger igen og igen

Kommentar
Fra : Line99