/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Død 1764 i Hornum, Bjerre, Vej
Fra : aase48
Vist : 1823 gange
100 point
Dato : 31-01-09 12:53

Hej

387 Niels Terkildsen i Hornumkær. 14.8.1764, fol.366.
E: Anne Kirstine Mikkelsdatter. LV: bror Christian Mikkelsen sst. B: Terkild 18, Anne Marie 16, Mette 14, Sara 12, Mikkel 10, Jens 9, Margrethe 9, Christen 3, Mads 1¼. FM: farbror Jens Terkildsen i Grund, fasters mand Christoffer Jensen i Hornum

Jeg har fundet dette skifte, efter en af mine aner, men det mærkelige er, at hans død ikke findes i kirkebogen for Hornum i 1764. Jeg har også kigget i kirkebogen for Stouby, som er nabosognet. Der findes hans død heller ikke. Kan det forekomme, at præsten glemmer at føre noget ind i kirkebogen? Kan nogen hjælpe med løsningen af dette problem?

Aase

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 31-01-09 12:56

Den kirkebog du kigger i er Kontraministerialbogen ført af degnen, og der kan godt være glemt noget.

Ole P. Bielefeldt
www.familytreemaker.dk

Kommentar
Fra : LisBJensen

Dato : 31-01-09 18:10

Hej

Jeg går ud fra at du har kigget minimum et par år før skiftet uden at finde ham.
Som hovederegel findes der kun enestekirkebøger før 1814 - så det vil være der han skal være indført - med mindre præsten har glemt det.

Lis

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 31-01-09 18:49

Hornum og Stouby er samme kirkebog for 1752-1790 og det er både opslag 46 og 158

Kommentar
Fra : senta

Dato : 31-01-09 18:58

har du prøvet bjerre sogn??
senta

Kommentar
Fra : senta

Dato : 31-01-09 19:22

din Anne Kirstine Michelsdatter gift x2 hun dør dør 1810
der forefindes flere oplysninger om din ane.

1668. Anne Kirstine Michelsdatter [Kjær] i Hornumkier 21-10-1810, s. 44 b. E: Tønne Sørensen. 1. ægt.m. [Niels Therkildsen], se lbnr. 965. 9 B: Therkild, død. 1 B: {Søren 16}, Michel, Ullerup, Jens, Hornumkier, Christian, [Rugballe], Mads, Hornumkier, Anne Marie, enke efter Christopher Jensen Staalsen, Hornum, Mette, død, se lbnr. 1281 g. m. Søren Mogensen, Hornum. 3 B: {Niels, Mogens Johan, Anne Kirstine}, Sara g. m. Peder Mortensen, Borchsminde mark, Anne Margrethe g. m. Jens Pedersen, Hornum. 2. ægt. m. [Hans Christophersen Due], se lbnr. 1062. 2 B: Maren g. m. Ulrich [Adolph] Pedersen, Gram, Bodil g. m. Niels Laursen, Bredal. Se lbnr. 1453, 1565, 1694 & 1815.

965. Niels Therkildsen i Hornumkier 14-8-1764, s. 366 a. E: Anne Kirstine Michelsdatter [Kjær]. LV: BROR: Christian Michelsen [Kjær], Hornumkier. B: Therkild 18, Anne Marie 16, Mette 14, Sara 12, Michel 10, Jens 9, Margrethe 9, Christian 3, Mads 1. FM: FARBROR: Jens Therkildsen, Grund, FASTERSMAND: Christopher Jensen [Staalsen], Hornum. Se lbnr. 725, 902, 1062, 1668 & 5154.

1062. Hans Christophersen [Due] i Hornumkier 14-7-1772, s. 50 b. E: Anne Kirstine Michelsdatter [Kjær]. LV: [BROR]: Christian Michelsen [Kjær], Roden. B: Maren 6, Bodil 3. FM: FARBROR: Jørgen Christophersen [Due], Vesterby, FARBROR: Ole Christophersen Due, Klejs. Se lbnr. 965, 1453, 1668 & 1815.

senta

Kommentar
Fra : aase48

Dato : 31-01-09 20:00

Hej alle
Tak for jeres henvendelser. Der er rigtig mange oplysninger om familien, men lige mandens død, kan jeg altså ikke finde. Familien har boet i Hornumkær i flere generationer. Der er også et skifte efter faderen:
145 Terkild Nielsen i Hornumkær. 21.10.1739, fol.234B.
E: Marie Madsdatter. LV: Christen Iversen i Hesselballehus. B: Anne g.m. Peder Jørgensen Lund i Hostrup i Stouby sogn, Mette 30, Mads 28, Niels 23, Anders 20, Jens 17, Mette Marie 14. FM: Mads Jørgensen Vinter i Nørre Aldum, mosters mand Niels Jørgensen i Eriknauer. Arv efter enkens far Mads Jensen i Eriknauer.
Men måske er Ole`s forklaring den rigtige, at degnen, der har ført kontraministerialbogen, har glemt ham, for jeg har kigget med et par års intervaller til begge sider, og jeg kan ikke se nogen grund til, at han skulle begraves i Bjerre, hvor der ikke er familie.

Aase

Kommentar
Fra : senta

Dato : 31-01-09 20:05

der er 2x døde i Stouby kirkebøger, nebsager + hornum
senta

Kommentar
Fra : senta

Dato : 31-01-09 20:10

det kan være der står ved Anne Kirstine Michelsdatter vielse til Hans Christophersen [Due] ihvornår hendes første mand niels er død
[B]1062. Hans Christophersen [Due] i Hornumkier 14-7-1772, s. 50 b. E: Anne Kirstine Michelsdatter [/B]
senta

Kommentar
Fra : aase48

Dato : 01-02-09 07:45

Hej Senta
Jeg har været igennem både Stouby og Hornum`s døde, og jeg kan se, at Niels Therkelsen`s enke bliver gift med Hans Christoffersen af Vesterby d.25 januar 1765, men så står der heller ikke mere. Men det er godt nok lidt mystisk.
Aase

Kommentar
Fra : senta

Dato : 01-02-09 13:08

HornumBjerreVejleStouby - Hornum 17521790
1762 opslag 41 d.11? døde nederst på siden tror jeg der står
n. mikkelsen/ michelsen det er meget knudret7utydlig men tjek selv
senta

Kommentar
Fra : aase48

Dato : 02-02-09 09:45

Hej Senta
Der står: Sl. Nielsens hustru af Skoven (det er Stouby Skov). Jeg har fået hjælp af Dis-Danmark til at læse det.
Aase

Kommentar
Fra : senta

Dato : 02-02-09 10:38

det så jeg godt men det er lige over Sl. Nielsens hustru af Skoven der er 2 døde med samme nr. hornum står lige ovenover Stouby Skov
senta

Kommentar
Fra : aase48

Dato : 02-02-09 11:08

Hej Senta
Jeg kan kun se 5 dødsfald på opslag 41, og der er ikke nogen, der kommer fra Hornum. Der, hvor der står Stouby Skov, er en fødsel, der står vist Rasmus Fiskers barn kaldet Maren. Det ord, som ligner Hornum, er det, som min anden hjælper har tydet som Skoven. Alle forslag er meget velkomne, for jeg synes godt nok, det er mærkeligt.
Aase

Kommentar
Fra : senta

Dato : 02-02-09 16:33

[B] for jeg synes godt nok, det er mærkeligt. [/B]
det har du ret i.
har du tjekket kirkebogen fra hornum igen , den er meget ........rodet, ? er om niels er glemt af præsten eller?
Anne Kirstine Mikkelsdatter blev sikkert gift kort efter niels er død.
prøv at tjekke kirkebogen igen .
senta

Kommentar
Fra : senta

Dato : 02-02-09 17:08

Mads 1¼. bliver født 1763 opslag 158 nr.F.5
niels tirkildsen må være død mellem 1763 og 1764 der står intet ved sønnens dåd om at faderen er dø på daværende tidspunkt , men det har du jo nok tjekket.
senta

Kommentar
Fra : aase48

Dato : 02-02-09 18:34

Hej
Anne Kristine Mikkelsdatter bliver gift igen 25.januar 1765 opslag159, og skiftet efter ham er lavet 14.august 1764, så han er sandsynligvis død i juli måned 1764. Så vidt jeg kan se, er det sidste, der er skrevet i kirkebogen er fra 5.august 1764.
Aase

Kommentar
Fra : senta

Dato : 02-02-09 19:06

jeg tror han er død fra april og fremad,
? hvor er han begravet, ?
jeg tror han er i kirkebogen men den er så.. rodet det er lidt svært at se hvor / hviken linje der høre til hvor.

ja det har jeg også bemærket,
anne kirstines mand Hans Christophersen [Due] i Hornumkier død /skifte 14-7-1772, gift igen ca.1772 med tønne sørensen, det løser jo ikke problemet med niels terkildsen.
senta

Kommentar
Fra : senta

Dato : 03-02-09 09:52

StoubyBjerreVejleStouby - Hornum 17521790
opslag 158 døde 1763 nr. 3 hornumkær ??
jeg kan ikke tyde hvad efternavnet er ?
elllers ser det ud til han præsten /degnen har glemt at føre ham ind i kirkebogen.

har du mulighed for at finde resten af skiftet i viborg efter niels terkildsen deri må stå hvornår han er død /begravet hvor osv.
det du har her er kun et udskrift med løbenr. der må stå mere.

[B]387 Niels Terkildsen i Hornumkær. 14.8.1764, fol.366.
E: Anne Kirstine Mikkelsdatter. LV: bror Christian Mikkelsen sst. B: Terkild 18, Anne Marie 16, Mette 14, Sara 12, Mikkel 10, Jens 9, Margrethe 9, Christen 3, Mads 1¼. FM: farbror Jens Terkildsen i Grund, fasters mand Christoffer Jensen i Hornum [/B]

senta

Kommentar
Fra : aase48

Dato : 03-02-09 15:38

Hej Senta
Jeg tror, at der står; jordet ungkarl Jens Andersen af Hornumkær. Men jeg tror, at du har ret i, at jeg bliver nødt til at se resten af skiftet i Viborg. Der kan jeg sikkert også se, om han evt. skulle være død et andet sted, så man har været nødt til at begrave ham der.
Aase

Kommentar
Fra : senta

Dato : 03-02-09 16:18

håber du finder ham
mvh
senta