/ Forside/ Interesser / Helbred / Andet helbred / Spørgsmål
10  transor 1971
Hvad indregnes i en tandlægere
Fra : nosunshine5
Vist : 995 gange
50 point
Dato : 30-01-09 23:06

Jeg skal hae lavet en bro(så tandpinen kan gå over, som min onkel så vitigt siger)

Og på diverse hjemmesider kan jeg finde tal som eksv 12.100 inkl røngent og bedøvelse.

hvilket er jo rart at vide. men hvad kan der evnetuelt komme på en sådan regning?
Broen koster vel x antal kroner, røgent osv.
Så er spørgsmålet, hvad andre poster kommer der på?
Lige ud over hygiejne-tillægget på 15 kr.

Kommentar
Fra : justuniverse

Dato : 30-01-09 23:14

Jeg ved det ikke. Men lur mig, om ikke det kommer til at "trække tænder ud"....

Kommentar
Fra : nosunshine5

Dato : 30-01-09 23:21

Åh nej
ikke trække tænder ud. Jeeg kan bare ikke lide den lyd af.... Av.

Kommentar
Fra : justuniverse

Dato : 30-01-09 23:26

Undskyld. Jeg kunne bare ikke lade være...

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 30-01-09 23:48

Det er alt for få oplysninger du kommer med, men hvordan skal du også kunne vide mere, når du ikke er tandlæge

Jeg er godt nok heller ikke tandlæge, men ved dog, at du for at kunne få en pris, skal vide hvor mange led broen skal være på.

Hvad skal broen sidde fast på, en ny tandkrone, eller??

Når du nøjagtigt ved hvad tandlægen har tænkt sig, så ring rundt og forhør dig om prisen, kender en der fik den lavet i Sverige og sparede nogle tusinde, det samme kan du nok spare i Tyskland, men selv i DK kan der være store prisforskelle.

Men ellers har du fat i det rigtige altså med hvad der kan løbe på af ekstraudgifter

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 31-01-09 00:08

Det er vel som at renovere en bil eller hus, når de begynder at arbejde dukker der altid noget uforudset op.

Jeg fik en fastpris for en protese hos en tandlæge i Sverige, henimod slutningen af forløbet "fandt" han lige en ekstra prisforhøjelse på protesen som han iøvrigt ikke selv fremstillede, ikke det store beløb, men jeg protesterede og vi delte så forhøjelsen.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 31-01-09 00:30

Hvis du får en pris af din tandlæge, så er det prisen, så kommer der ikke ekstra på.

Kommentar
Fra : snerose

Dato : 31-01-09 07:50

Hvis der skal trækkes tænder ud, er bedøvelsen includeret, for man må ikke trække tænder ud uden bedøvelse.

Derudover skal tænderne slibes til dér, hvor broen skal fæstes, og der skal tages aftryk, som sendes til tandteknikeren. Dette er indeholdt i broens pris, så det eneste du skal regne med at betale er evt. tandudtrækning, broens pris, røntgen samt hygiejnetillæg.

Hilsen en klinikassistent

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 31-01-09 08:36

"Hygiejnetillæg"
Er det en pengemaskine a`la` bankgebyrer?

Man må formode at hygiejne må være en selvfølge både som rengøring klinikken samt instrumenter, og som f.eks at patienten møder op med nyskrubbede bisser og ikke en ½ time før har spist en sildemad og tygger på en skrå som dessert.
Derfor forstår jeg ikke det tillæg som må indgå i almindelige driftsomkostninger

Selv bryder jeg mig ikke om fornemmelsen/smagen af de handsker som personalet bruger nu, men det er desværre prisen når man vil undgå smitte hos begge parter af f.eks hiv fra andre patienter.

Kommentar
Fra : snerose

Dato : 31-01-09 08:52

Kode
"Hygiejnetillæg"
Er det en pengemaskine a`la` bankgebyrer?

Hygiejnetillægget blev indført pga. gensidig beskyttelse mod smitte fra bl.a. HIV og leverbetændelse. Nogle tandlæger brugte dog ikke handsker og det gik jo ud over det øvrige personale, så det hjalp, at der kom et tillæg, så alle kunne være beskyttede og selv kunne beskytte mod div. smitte.

Kommentar
Fra : amandaKanDu

Dato : 31-01-09 10:11

Prøv denne:
http://www.avmintand.dk/
mvh. amanda

Kommentar
Fra : amandaKanDu

Dato : 31-01-09 10:13
Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 31-01-09 11:09

Citat
Derudover skal tænderne slibes til dér, hvor broen skal fæstes

Det beror på, hvor stærke de tænder er, der skal holde broen, nogle gange bliver der sat kroner på de "bærende" tænder.

nosunshine, får oplyst nøjagtigt hvad der skal laves, få et skriftligt tilbud - udspecificeret - og ring rundt

Accepteret svar
Fra : ThomasHU

Modtaget 50 point
Dato : 05-02-09 08:50

Hvis du skal have lavet en bro, så skal den forankres på 'sunde' tænder. Selve afslibningen og klargøringen af 'brohovedet' er normalt inkluderet i krone/bro-prisen, men ikke forstærkning af fundamentet. Der kan derfor komme en ekstra regning på at forstærke fundamentet på de to tænder.

Hvis en tand der skal benyttes som 'brohoved' tidligere har været rodbehandlet, så skal du højst sandsynlig have en såkaldt stiftopbygning, da en rodbehandlet tand bliver fyldt med en gummicement der er for blød til at gøre 'brohovedet' stabilt.

Hvis en tand der skal benyttes som 'brohoved' er beskadiget er der tilfælde hvor tandlægen anbefaler en rodbehandling selvom tanden (endnu) ikke gør ondt. Det er alt andet lige bedre at forebygge med rodbehandling end at skulle have broen 'afmonteret' hvis det går galt med en af tænderne den sidder på. Dette kommer helt an på den beskadigede tands tilstand. Men i værste fald kan der komme to-tre rodbehandlinger og en stiftopbygning ekstra på regningen. En hjørnetand og den følgende kindtand har to rødder mens resten af kindtænderne har tre rødder.

Jeg formidler tandbehandling i Budapest, så her kan du se hvad det ville koste hernede: http://www.dacadia.eu/dk/besparelser/behandling_priser/

Hvis du vælger behandling i udlandet, så sørg for at få tandlægen til at skrive dit navn, adresse og cpr nr. på regningen, hvilket er et krav for at du kan få refusion fra kommune og evt. Sygeforsikring Danmark.

Mvh,

Thomas

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 05-02-09 09:45

ThomasHU.............enig

Godkendelse af svar
Fra : nosunshine5

Dato : 09-02-09 19:59

Tak for svaret ThomasHU.
Tak for et ret fyldsgørende svar- :)