/ Forside/ Karriere / Erhverv / Udlejning / Spørgsmål
10  katekismus 460
Skattefradrag ved udlejning?
Fra : cristian2
Vist : 1344 gange
50 point
Dato : 30-01-09 14:11

Jeg har en lejlighed, som jeg overvejer at udleje. Den består af flere værelser med egen indgang fra gangen (dvs. ikke gennemgangsrum) og det vil derfor være oplagt at udleje værelserne enkeltvis. Det er imidlertid ikke lovlig, har jeg hørt, da det svarer til at lave pensionat. Men så læser jeg i Søndagsavisen, at man gerne må leje en lejlighed ud til flere personer - hvis bare man udlejer lejemålet samlet. Det vil sige at lejerne står på den samme lejekontrakt uanset hvor mange de er. Her må blot ikke være anført eksklusiv brugsret til bestemte værelser for den enkelte. Fordelingen af værelser aftaler de istedet imellem sig. Det eneste besvær skulle være, at der skal laves en ny lejekontrakt ved hver ud- og indflytning af en lejer.

Er det korrekt?

Et andet spørgsmål er hvad man kan trække fra i skat som udlejer.

1. Vand, el og fjernvarme?
2. Vedligeholdelse (ikke forbedringer)?
3. Udgifter til ejerforeningen?
4. Opgive lejeindtægten som kapitalinkomst hvorved topskat undgås?

- Er der andet som kan trækkes fra?

Tak for hjælpen!

Kommentar
Fra : tararam

Dato : 30-01-09 14:21

vedr pensionat, ved jeg ikke. Det er måske forskelligt fra kommune til komune. Jeg har 570m2 bolig og lejer 17 værelser ud uden problemer. Påfører det min årsopgørelse som b-indkomst. Varme, el osv kan jeg trække en hvis procentdel fra, men det ordner min sagfører.

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 30-01-09 17:14

Du kan køre det hele som en udlejningsforretning.
Du skriver noget med udgifter til ejerforening. Nu går jeg ud fra at det ifølge jeres vedtægter er tilladt at udleje værelser.
Du laver et regnskab med alle dine indtægter (lejeindtægter incl. varmebidrag).
Alle dine udgifter vedrørende disse værelser. Der er varme, el, vand, forsikring, udgifter til ejerforening. Udgifterne trækker du fra indtægterne olg overskuddet skrives i en rubrik på selvangivelsen, overskud af virksomhed.
Du kan også vælge bare at udleje værelser og så holde mund med det. Det kan være farlig, da lejerne er tilmedt adressen. HUSK at få lavet en lejekontrakt med hver enkelt lejer og få lidt depositum.

hawaii7

Accepteret svar
Fra : camihl

Modtaget 50 point
Dato : 02-02-09 19:33

´når lejeindtægten overstiger 24000kr om året skal du betale skat af de penge du får udover de 24000. det vil sige de første 24000kr betales der ikke skat af.

hej camihl. ;læs udlejning af værelser i skattelovgivningen

Godkendelse af svar
Fra : cristian2

Dato : 12-03-09 11:11

Tak for svaret camihl.