/ Forside/ Interesser / Fritid / Håndarbejde / Spørgsmål
10  Camillasm.. 1373
syning for dummies?
Fra : fhd6886
Vist : 5146 gange
100 point
Dato : 30-01-09 11:10

Hej,

Jeg ville meget gerne sy nogle små ærteposer, så jeg fik købt krøyerkugler og stof. Da jeg så kom hjem, og ville igang, kom jeg i tanke om et stort problem; Jeg kan jo ikke finde ud af at sy

Jeg har fået en fin symaskine - ganske en billig én - men den kan da en masse fine ting, og den kan jeg da også lige enes med.
Det er lidt svær at formulere, men jeg prøver:
Problemet opstår, når jeg skal lukke de fine små poser - jeg har ingen anelse om, hvordan jeg laver en fin syning, som ikke kan ses - på samme måde som jeg kan med symaskinen.

Hvis nogen kan forklare mig det, så dummien her, kan forstå det, eller kender nogen nogle sites til abosolute nybegyndere...

Kommentar
Fra : Fynboerne

Dato : 30-01-09 12:15

Hej.
Syningen du skal lave til sidst, skal bare være, hvor du bøjer kanterne ind så de ligger mod hinanden og så giver du det en stikning lige i kanten.
Du kan også sy det med små kastesting i hånen, hvis ikke du vil se på den stikning.

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 30-01-09 12:19

Hej jeg vil gerne prøve at hjælpe dig

Prøv at se på siden her, der er vist forskellige sting til syning i hånden - hvis du vil have det til at ligne maskinsting er det bagsting, du skal bruge, ellers kastesting - begge vist på siden
http://www.aksp.dk/index.php?id=436

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 30-01-09 12:25

Syningen kan ikke blive usynlig, hvis du skal sy kanten på maskine

Når du sy'er siderne, skal du lave en åbning, dvs sy lidt spring lidt over og sy igen, når du bukker
kanten ned, skulle der gerne være et hul i siden, så du kan trække en snor igennem

Det blev vist ikke så tydeligt, så spørg endelig igen

Kommentar
Fra : Fynboerne

Dato : 30-01-09 12:26

Hvis der bruges bagsting, kan der lige så godt syes med maskinen. De bliver også at se.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 30-01-09 12:47

Hvis du vil have posen til at se så pæn ud som muligt var løsningen måske at du tog et gammelt lagen og klippede nogle poser som er nogle få mm mindre en de poset du allerede har klippet. Så kommer du kuglerne i den og så har du syet de udvendige poser og ladet et lille stykke stå åben i den ene side. Posen med kugler puttes i og du syr forsigtigt i hånden så hulle lukkes.

Hullet i den indre pose kan lukkes på symaskinen, man ser det ikke og så er kuglerne lukket forsvarligt inde.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 30-01-09 14:39

Undskyld jeg misforstod det med en pose,trode lige du skulle have bånd i

Sy som Granner beskriver,evt undlad den inderste pose

God arbejdslyst

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 30-01-09 15:02

Har jeg mon misforstået
Jeg tror jo, du vil have en helt lukket pose - som en pude - og du har svært ved at sy den sidste side på maskine pga kuglefyldet? Kan du ikke lige beskrive din ide
Hvis jeg har ret - så kan du anvende de bagsting som jeg skrev om tidligere

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 30-01-09 21:40

Jeg ville sy en indre pose fordi jeg ville blokere for at nogle af kuglerne trillede ud. Og den pose skal sys på maskine hele vejen rundt, fordi det holder bedst. Så kan man arbejde lidt mere med den ydre pose og gøre den lidt pænere, men så risikerer man ikke at fuglerne ryger ud.

Kommentar
Fra : fhd6886

Dato : 30-01-09 21:49

Puhha, der er godt nok kommet mange forslag, må prøve lidt af hvert af tror jeg.

HelleBirgitte --> jeg vil også have en hel lukket pose, ligesom en pude. Jeg havde tænkt på at sy side 1, 2 og 3 helt og så en lille del af side fire, så jeg kunne vende posen - så sømmene kom på indersiden af posen og jeg havde et hul til at fylde kuglerne i, men jeg vil gerne have lukket det hul bagefter, men var bange for, at man kunne se nogle frygtelig grimme sting på posen bagefter - der hvor jeg havde lukket den. Det eneste jeg nogensinde har lært er zigzag-søm, og jeg tror ikke, at det vil give et pænt resultat.

Var det, det, som du havde tænkt på?

Accepteret svar
Fra : HelleBirgitte

Modtaget 100 point
Dato : 31-01-09 07:56

Ja det var nemmere, hvis vi sad overfor hinanden, men jeg prøver. Vi er enige om, at de første 3 sider syes på maskinen. Den 4. side ville jeg sy et lille stykke i hver ende på maskine. Derefter vendes posen med retten ud. Put kuglerne i, ved åbningen foldes stoffes ned mod vrangen og syes sammen i hånden med små stikkesting (beskrevet i mit tidligere link).

Håber du forstår hvad jeg mener

Kommentar
Fra : fhd6886

Dato : 31-01-09 13:09

HelleBirgitte --> på trods af, at det var nemmere, hvis man sad overfor hinaden, fik du gjort det så tydeligt, at jeg kan forstå det Tuind tak for hjælpen

Godkendelse af svar
Fra : fhd6886

Dato : 31-01-09 13:10

Tak for svaret HelleBirgitte - det var tydeligt og nemt at forstå

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 31-01-09 15:06

Tak skal du ha´