/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
sikringer springer
Fra : Tina09
Vist : 5221 gange
20 point
Dato : 30-01-09 09:47

Kære Kandu,

Sikringerne til komfuret springer hver gang jeg tænder det. Da problemet begyndte kunne jeg godt bruge en kogeplade - men nu spriger sikringerne bare jeg tænder en enkelt kogeplade. Der er 3 sikringer i en gruppe - komfur, kogeplader, opvaskemaskine. De to af de 3 springer. Hvad sker der? Jeg er tilbøjelig til 'bare' at købe et nyt komfur - men hvorfor sker dette pludselig?

På forhånd mange tak - jeg har ikke en pind forstand på el. - Ser jeg kun kan købe for 20 point - ærgeligt - svaret er meget mere værd for mig...

Tina

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 30-01-09 10:05

det kan din elektriker svare på.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 30-01-09 10:07

Slå dem alle 3 fra, hvis sikringerne holder er din faste installation i orden...

Tænd en og kun én, og du finder hvilken der er defekt, den der får sikringerne til af springe.

Hvis det er komfuret, er der nok overgang i en en kogeplade der er brændt sammem,
og det kan sikkert ikke betale sig at få den repareret...

Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 30-01-09 10:42

Som Svend skriver, kunne det tyde på, at det er komfuret, der er årsagen, idet det er den eneste, der bruger 2 faser.
Hvis komfuret er en ældre sag, har Svend også ret i, at det formentligt ikke kan betale sig at reparere.
Sig pænt tak for god, tro tjeneste og køb et nyt

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 30-01-09 12:02

Når dine sikringer springer, så er det formentlig en ganske simpel kortslutning.

Var det der imod varmelegemerne som var defekte ville dit HPFI relæ slå fra.
Men en sikring der springer lige så snart man tænder skyldes en kortslutning. Mit bud vil være at der er en eller flere ledninger som har mistet isoleringen og derfor rører hinanden.
Lige så snart du tænder springer sikringen.
Skil komfuret ad, finde forskellige ledninger, og du vil ret hurtigt kunne finde fejlet.

Så det er bestemt ikke nødvendig at købe et nyt komfur eller ringe til en eelektriker, før end at du har kigget inden i komfuret.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 30-01-09 13:57

PS
Omskifterne i komfuret kan være brændt, det sker ofte,
de holder ikke så længe ca. 10 år

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 30-01-09 16:36

Thulin ogTeil har helt ret i deres indlæg

Det er ofte bare en omskifter der skal skiftes, hvis det er en ældre type traditionel komfur.
De kan købes her: http://broendum-elektro.dk/
(kig under profil for kontakt info)

Men, den lokale elektrikker/hvidevare reparatør kan umuligt forlange meget for at skifte sådan en sag, det kan sagtens svare sig, hvis man ellers er glad og tilfreds for det komfur man har
Et almindeligt komfur runder med lethed de 20 år.