/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Købekontrakt
Fra : fibromette
Vist : 484 gange
20 point
Dato : 28-01-09 11:18

Hej

Min søn har dummet sig og nu søger vi råd om hvad vi skal gøre.

Det drejer sig om, at han havde en kæreste og denne ville han hjælpe til at få et TV. Han skrev således under på en købekontrakt da han er over 18 og hun er ikke. De aftaler så at hun skal betale afdragene. Det går naturligvis i vasken og nu står han med ubetalte afdrag.

Nu vil vi have TV´et hjem, da hun naturligvis ikke skal have det hos sig længere. Hendes forældre vil ikke tale med os ej heller åbne døren når vi ringer på.

Hvor går vi hen? Vi må jo ikke selv afhente det TV, da det er selvtægt.

Mvh Mette

Kommentar
Fra : tezt

Dato : 28-01-09 11:27

kan desværre ikke hjælpe men vil da ønske tillykke med banken -g-

Kommentar
Fra : MacMadsen

Dato : 28-01-09 11:28

Den eneste rigtige måde er gennem retssystemet. Det kræver dog, at I kan bevise aftalen om tilbagebetaling - og hvis den ikke foreligger på skrift, kan det være en særdeles vanskelig opgaver.

Så spørgsmålet er, om det ikke er billigere "bare" at opgive at få TV'et tilbage.

I kan jo selvfølgelig også blive ved med at forsøge at overtale pigen og forældrene til at gøre det rigtige og aflevere TV'et tilbage.

Kommentar
Fra : fibromette

Dato : 28-01-09 11:31

Hej MAcMAdsen

Vi har jo kontrakten med sønnens navn på så det burde ikke være så svært at få det hentet.

Vi ved bare ikke lige hvor vi skal starte. Ringer man til en avokat eller? Det skal jo næsten være en fogedsag så. Og hvem skal betale den?

Hilsen Mette

Kommentar
Fra : fibromette

Dato : 28-01-09 11:33

Må vist lige tilføje at aftalen blev lavet i juni 2008, så der er stadig et restbeløb på 7000 kr som vi jo så må betale. Derfor skal pigen jo ikke have TV når hun ikke vil betale det. Det er jo sønnens TV når hans navn står på papirerne.

Hilsen Mette

Kommentar
Fra : MacMadsen

Dato : 28-01-09 11:38

Ja i skal kontakte en advokat, som kan føre sagen for jer.
Omkostningerne for sagen vil evt. blive delt i mellem jer, men det er ikke til at vide helt på forhånd.
For en mere juridisk rådgivning kan jeg anbefale jer at kontakte en gratis retshjælp, de kan rådgive jer om hvordan i kommer videre, men de fører ikke sagen for jer hvis det ender med retsmøder.

Kommentar
Fra : fibromette

Dato : 28-01-09 11:41

Hej

Ja tak. Jeg glemte at gå til gratis retshjælp igår nemlig, derfor prøvede jeg denne måde :)

Jeg har nu alligevel kontaktet en advokat her i byen og venter på han ringer.

Hilsen Mette

Kommentar
Fra : refi

Dato : 28-01-09 11:43

Citat
Vi har jo kontrakten med sønnens navn på så det burde ikke være så svært at få det hentet.

Mon dog.....

Det I har er nok blot et bevis på HVEM der har lånt pengene til købet....

De "gammeldags" købekontrakter med udbetaling og ejendomsforbehold bruges ikke meget mere....

Så HVEM der EJER TVet kan blive et problem at bevise....

Det er FULDT LOVLIGT at købe gaver med lånte penge....

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 28-01-09 12:53

Din søn skal betale det skyldige beløb.
Det er der ingen tvilv om, da han har skrevet under.

Han kan ikke hente fjernsynet hvis hun ikke selv vil udlevere det.. Da han står som underskriver er det ham der har købt fjernsynet og hæfter selvfølgelig for beløbet.

Som du selv skriver "han har dummet sig", men det er der jo så mange der gør.

hawaii7

Kommentar
Fra : fibromette

Dato : 28-01-09 12:55

Hej

Jeg er slet ikke i tvivl om han skal betale beløbet.

Vi vil bare ha TV´et hjem.

Hilsen Mette

Kommentar
Fra : refi

Dato : 28-01-09 13:01

Så hent det en mørk aften og tag straffen

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 28-01-09 13:41

Det kan du ikke få på lovlig vis.
Sådan er det når man dummer sig.

hawaii7

Kommentar
Fra : vvdriver

Dato : 28-01-09 13:50

Såfremt det er sandt,at det forholder sig som du skriver.
Vælg et tidspunkt,hvor der er så få hjemme som muligt.
Hent så det fjernsyn.Tag det med hjem.Så er det hende der skal have bøvlet med at få det udleveret fra din søn.
Hvordan vil hun påberåbe sig retten til en tv, hun ingen kvitering har på.
Men ?. Har din søn en kvitering på fjernsynet, eller har han kun et bevis på han har lånt penge et eller andet sted,står han også dårligt?.

Kommentar
Fra : fibromette

Dato : 28-01-09 14:04

Vi skal IKKE ud i nogen form for selvtægt, så sjove kommentarer omkring det er unødvendige.

Takker for opmærksomheden.

Hilsen Mette

Kommentar
Fra : refi

Dato : 28-01-09 14:09

Du mangler stadig at svare på HVAD det er for et "stykke papir" der giver din søn ejendomsret

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 28-01-09 14:41

Hvad med at lade sønnen der er fyldt 18 selv stå til regnskab.

Hvis mor igen igen løser hans problemer har han jo intet lært.

Hvis han virkeligt mener det er hans fjernsyn så må han jo forsøge at hente det uden mors indblanding.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 29-01-09 01:18

Som refi er inde på havde det været lettere med de gammeldags købekontrakter hvor tingene var sælgers ejendom indtil sidste øre var betalt, man skulle også melde til sælger hvis man flyttede da det købt ikke måtte forlade adressen.

Nu overlader de blot bøvlet til financiering i en bank.

Skal der føres en retssag koster det nu mere end det tabte, men et brev fra en advokat sammen med behørige papirer kan få modparten til at ryste op med fjernsynet, hvis de da ellers har lidt almindelig sund fornuft og respekt.
Advokaten vil så muligvis meddele Jer at mens han arbejder på sagen må der ingen form for kontakt være mellem parterne.

Kommentar
Fra : alka

Dato : 29-01-09 08:09

Sønnen kunne ophøre med at betale afdragene, så

1. bliver TV'et afhentet og
2. Han betaler ikke mere!

.... han kunne jo også tale med dem, som han har aftalen med om situationen, så kunne det jo være, at han kunne få TV'et tilbage fra dem - og så fortsætte med at betale.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 29-01-09 08:53

Citat
1. bliver TV'et afhentet og
2. Han betaler ikke mere!

Næhhh..

Han bliver bare slæbt i fogedrettet og får en endnu større regning