/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
Kan jeg flytte min hardisk
Fra : Markmuss
Vist : 626 gange
100 point
Dato : 27-01-09 23:11

Hej derude. Jeg har ikke mulighed for at starte min gamle computer, men kan jeg bare sådan uden videre flytte min game hardisk over i min nye computer. det eneste jeg skal er at hente data fra den og så efterfølgende tage den ud igen. Jeg kører Vista på den nye og XP på den gamle.

Hilsen Jan

Kommentar
Fra : scootergrisen

Dato : 27-01-09 23:19

yep kan du godt hvis du kan finde ud af det.

Kommentar
Fra : Markmuss

Dato : 27-01-09 23:25

Hej bundkort og strømforsyning skal forbindes. er det lige til..?

Kommentar
Fra : justuniverse

Dato : 27-01-09 23:44

Ja. Men vær opmærksom på, at den harddisk du vil sætte ind skal sættes til at være "slave", hvis du forbinder den på det samme IDE-kabel, som den eksisterende harddisk. (Det brede hvide fladkabel)
Hvis du forbinder den på den anden IDE behøver den ikke at være "slave". Man plejer at skulle flytte en lille firkantet klods et eller andet sted på harddisken for at fortælle om den er "master" eller "slave"

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 27-01-09 23:58

Du skal lige være opmærksom på om du kører IDE eller SATA i den nye for dem gamle harddisk er garanteret IDE. Hvis den nye er SATA så kræver det bare en andet kabel, og det er der ingen problemer i, men så skal der ikke stilles jumpere.

En anden ting du kunne gøre er at købe en dok-station til din gamle harddisk, så kunne du også bruge den som ekstern harddisk og bruge den til backup.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 28-01-09 04:20

"Jumperen sidder et eller andet sted på harddisken".

Ikke bar` løgn, mellem det brede IDE-stik og lydstikket sidder der 4-5 sæt ben hvor jumperen sidder i et af sættene, på en tegning på harddisken er illustreret hvor jumperen skal sidde for at den bliver slave.

Kommentar
Fra : michael_30

Dato : 28-01-09 05:54
Kommentar
Fra : BarsKill

Dato : 28-01-09 07:52

IDE / ATA / SATA...
Er der ikke en der kan forklare markmuss det mere pædagogisk end jeg kan?

Accepteret svar
Fra : Eyvind

Modtaget 100 point
Dato : 28-01-09 09:33

1. Er din harddisk i den nye comp monteret med et fladkabel
2. Er der ekstra stik på fladkablet til dit CD/DVD drev
3. Kan du se en eller to jumpere bag på den gamle harddisk.
................Mellem det flade kabel og strømkablet (4 ben) sidder der en eller to jumpere.
4. Hvad hedder den gamle harddisk

Ps. Den absolutte nemmeste metode er at købe en billig USB harddiskholder eller en USB-converter.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 28-01-09 15:39

Når vi snakker IDE, ATA og Sata, så betyder der bare 3 forskellige stik, ligesom et telefonstik er ikke magen til et USB stik.

Er det godt nok?

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 28-01-09 23:56

Udover forskellen i kablerne er SATA-diske hurtigere i skrivning/læsning, vi taler om 5-20%, dog ikke mærbart hvis man blot bruger maskinen til surfing og tekstbehandling.

Men den nye standard har også medført at kabling er lettere. Hvis man vil montere to DVD-drev og tre harddiske i et mellemstort kabinet er det kringlet med alle de flade kabler, selv såkaldte rundkabler er svære at dreje rundt, og et stort bundt fladkabler hindrer også et ordentligt airflow.

SATA optiske drev er også kommet frem, og hen ad vejen forsvinder IDE nok helt fra bundkort.

Kommentar
Fra : Markmuss

Dato : 30-01-09 15:01

Hej alle,
jeg får kigget på det weekenden over og ser på alle jeres svar.

Hilsen
Herfra

Godkendelse af svar
Fra : Markmuss

Dato : 01-02-09 00:08

Tak for svaret Eyvind Du får mine point da løsningen kun kunne foretages med en USB Conveter. Ingen af stikkene eller kabler passede i min computer så den eneste løsning var converteren. Jeg var ikke klar over at der fantes en sådan, Tak til alle jer andre som også bidrog med svar.

God Søndag til alle

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 01-02-09 09:11

- Jeg bruger selv den converter til mine harddiske.