/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Samliv / Spørgsmål
10  Trille7 350
Underskrift af gældsbrev
Fra : caa74
Vist : 703 gange
20 point
Dato : 27-01-09 12:56

Hejsa,

Mit spørgsmål er på vejne af min søster. I okt. 08 købte hun et ældre hus sammen med hendes daværende kærste (min søster ejer huset alene) De satte huset i stand - han brugte rigtig mange arbejdstimer i huset og de satte en del dyre ting (bla. et køkken som han havde fra et tidligere hus) ind i huset. I december går forholdet mellem min søster og kærsten i stykker. Hun beholder jo huset men hvad med de ting og de timer som var hans?
De er ikke på talefod, men gennem hans advokat får han lavet et gældsbrev hvori hun skylder ham 150.000,- som hun skal starte med at afdrage om 2 år og afslutte indenfor 5 år - hun får forhandlet at han skal betale 1/2 års husleje - dette er dog kun en mundlig aftale. Hun har ikke underskrevet gældsbrevet endnu, men han truer med at komme og pille køkkenet ned (!!) hvis hun ikke underskriver..

Jeg mener hun skal kontakte en advokat men det har hun ikke råd til. Ud over de penge som han har "lovet" hende hvis hun underskriver har han også en del af hendes (og hendes 2 børn fra tidligere forhold) som han har lovet at aflevere når hun har underskrevet.

Hvis hun underskriver, hvor står hun så med den mundlige aftale - og er gældsbrevet gyldig hvis han ikke overholder den mundlige aftale?

Hvad vil I råde til - og hvis hun skal kontakte en advokat hvad vil det (Ca) komme til at koste?

På forhånd tak for svar.

Mvh
Charlotte Jørgensen

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 27-01-09 13:09

Kære Charlotte Jørgensen.

Mit råd til dig og din søster er at hun skal pakke alle papirer ned og tage dem med til Advokatrådgivningen i hendes by.
På landets biblioteker er der, som regel en gang om ugen, GRATIS rådgivning af en advokat.

MEN - det er IKKE decideret advokatbistand man får, det er 'kun' rådgivning i at komme videre. Altså - om der 'er en sag' og det 'kan betale sig' at gå videre, ganske enkelt råd om 'hvad gør jeg, skal jeg hyre en advokat til min sag, er der rimelig chance for at jeg 'får ret''.

Denne ugentlige advokatrådgivning er, som sagt, gratis men altså osse, som sagt, kun 'vejledende.

I kan finde tid og sted i Jeres lokalavis eller evt. spørge på biblioteket (det er som regel dér rådgivningen finder sted).

Rigtig meget held og lykke videre frem!
Jeg håber at din søster kommer igennem denne, ikke så rare, fase i sit liv, med skindet på næsen.
Godt at hun har dig som en uvurderlig støtte! Det er guld værd, i krisetider, at have en som er god til at lytte!

Venlig hilsen Dorthe.

Kommentar
Fra : snaptil

Dato : 27-01-09 13:17

Lad være med at underskrive noget det er sikkert, før alt er med i den aftale og den er rimelig for begge parter.. Så snart der er underskrevet er beløbet godkendt og kan inddrives ved fogedens hjælp.
150.000 kr. for køkkent lyder det som en rimelig pris? (gad vide om han har tænkt sig at opgive det på sin selvangivelse)

han skal bare holde sig uden for din bolig, du kan ringe til politiet såfremt han tvinger sig adgang. Han må gå rettens vej, hvis I ikke får en aftale på plads.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 27-01-09 14:12

Lad ham dog hente "sit" køkken

Hvad er problemet....

For 150.000 forærer jeg dig gerne et splinternyt incl. opsætning og hvidevarer...

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 27-01-09 16:41

Citat
købte hun et ældre hus sammen med hendes daværende kærste

ovenstående passer ikke sammen med:
Citat
min søster ejer huset alene

og de 150000 er jo så nok ikke for køkkenet alene

eller sagt på en anden måde: hvis de har købt huset sammen har han måske også krav på at blive "købt ud", hans indkomst og knofedt er jo også gået til huskøbet

Men skriv IKKE under på gældsbeviset før du har talt med en advokat.
Det kan jo faktisk godt være at det vil være en fordel at underskrive det, men lad en advokat vurdere det

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 27-01-09 16:44

det kunne jo være intresant at få oplyst hvad huset kostede og hvad det er værd efter istandsættelsen.

Kommentar
Fra : nielsjs

Dato : 27-01-09 16:50

er det ikke lidt som når kvinden bliver "jaget" ud det hun har lagt ind i forholdet er bare ærgeligt det har hun mistet hvis ikke der er papir på det. Så det skide køkken har han da bare været dum nok til at sætte ind i hendes hus. Han kommer ingen vejne med sit krav.