/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / Linux / Spørgsmål
10  BjarneD 875
Ekstern harddisk
Fra : Smukke_Ole
Vist : 772 gange
300 point
Dato : 27-01-09 10:28

Jeg har just installeret Ubuntu 8.10 som et program under WIN XP PRO.
Umiddelbart ser det ud til at "funke" udmærket: jeg kan komme på nettet, maile, anvende Open Office produkterne, afspille DVD'er fra mit drev, meeen jeg kan ikke få adgang til min eksterne USB harddisk, hvor jeg har al min musik liggende.
Er der nogen, der ved det ?

Smukke_Ole

Kommentar
Fra : peque

Dato : 27-01-09 10:35

Det kommer meget an på hvilket filsystem kører du med på harddisken.
Hvis det er NTFS - skal du installere en extra pakke - plus som standard uden at skulle bevæge dig ud i nogle betasoftware - så har du KUN læserettigheder på NTFS.

Men generelty åbn en terminal/konsole/Xterm. --> Kommando baseret
skriv:
sudo apt-get update ( du vil blive spurgt om dit passwd)
derefter apt-cache search ntfs
Finder du den pakke som du evt mangler - mener det hedder noget ala ntfs4
sudo apt-get install pakkenavn.

Derefter vil den nu installere pakken - så hiver du harddisken fra - genstarter maskinen og idet den er logget ind igen - tilslutter du nu harddisken og detn skulle gerne komme af sig selv!

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 27-01-09 10:43

Og din USB harddisk skal som altid sættes til efter opstart af styresystem.

Start windows > sæt USB til > luk windows > start windows > USB harddisk er der stadig.

Start ubuntu > sæt USB til > luk ubuntu > start ubuntu > USB harddisk er der stadig.

Men ved skift af styresystem genkendes USB harddisk ikke, og skal så først sættes til efter opstart.

Kan du se din harddisk her > steder > computer >............

ubuntu 8.10 kan hos mig både læse og skrive på NTFS partitionen.

Kommentar
Fra : Smukke_Ole

Dato : 27-01-09 10:53

-> alle/begge

Det lyder lidt mystisk for mig, for Ubuntu er nemlig installeret på den selvsamme, eksterne disk

Smukke_ole

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 27-01-09 11:02

Ok - så begynder vi forfra.

1. ubuntu er installeret på en USB harddisk og bootes så fra den.

2. altså ubuntu er kørende

3. Men du kan ikke læse resten af denne harddisk

Kommentar
Fra : Smukke_Ole

Dato : 27-01-09 11:12

Ja, Eyvind, det er sådan det forholder sig

Smukke_Ole

Kommentar
Fra : Smukke_Ole

Dato : 27-01-09 11:15

-> Eyvind

jeg har ikke behov for at tilslutte min USB-disk efter opstart: den er under WIN i hvert tilfælde tilsluttet hele tiden og tilgængelig derfra.

Smukke_Ole

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 27-01-09 11:27

Hvis ubuntu er lagt på USB harddisk og du kører på ubuntu - så har du kontakt til den harddisk.

Med ubuntu startet:
Oppe i toppen > steder (places) > maskine > her kan du se hvad der er på harddisken.

Kommentar
Fra : Smukke_Ole

Dato : 27-01-09 12:25

-> Eyvind

Jeg har prøvet dit forslagm > steder > maskine, men når jeg prøvet at åbne disken, får jeg meldingen: Kan ikke montere stedet. Det samme gælder, når jeg prøver at åbne min "slave" harddisk.

Smukke_Ole

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 27-01-09 12:35

Jeg kan ikke regne ud hvad det er at den gør - men jeg er lidt i tvivl om hvordan ubuntu er lagt ind.
Der er nemlig mange måder den ububntu kan lægges ind på.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 27-01-09 13:14

Du har sikkert ikke adgang til disken, fordi du ikke står som ejer, prøv at åbne en terminal og skriv
Kode
sudo chown -hR brugernavn /dev/sdb1
tryk Enter skriv dit brugernavn og tryk Enter, det løste problemet hos mig "brugernavn" i koden skal være dit brugernavn og du skal lige have åbnet Gparted for at se hvad disken hedder, hos mig hed den /dev/sdb1 "sdb1" skal skiftes ud med det navn din disk har i Garted, du åbner Gparted ved at klikke på System og på Administration ned og klik på Partion manager,hvis ikke den er der, så skal du lige installere den fra Synaptic

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 27-01-09 13:42

Jeg fik hjælp på UbuntuDanmark, hvis du vil læse alle indlæggende i mit spørgsmål, så se her: http://ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic.php?f=3&t=5682

Kommentar
Fra : stone47

Dato : 01-02-09 15:47

hej der
Hos mig er den mountet som /media/VERBATIM, det er diskens fabrikat den er synlig både intern og som netdisk. Det var lidt svært at få de rigtige retigheder til at dele den med et windows netværk. Men nu virker det fint. Det er så en samba server der er startet. Men min maskine er jo kun server og "kun" 8.04. men nu virker webcam også HA! HA!.
Altså en terminal helst som root find den under /media/ ???? find hvem der ejer den dette gøres med : ls -la . Held med det.
hilsen Steen

Annuller spørgsmålet
Fra : Smukke_Ole

Dato : 10-03-09 08:38

Jeg har desværre ikke modtaget et svar, som min lille hjerne kan finde ud af,og annullerer derfor dette spørgsmål