/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Bernhard Krentell død hvor/år?
Fra : kkartdeco
Vist : 2360 gange
500 point
Dato : 26-01-09 21:04

Hej

Jeg stiller et meget nemt spørgsmål

Jeg har en Bernhard Krentell som er fader til 3 børn med konen Marie Hedewig, jeg ved at Marie Hedewig gifter sig igen 5-5 1739 med Hinrich Schwebel, i vielsesindførslen står der at hun er soldater enke med 3 børn.

Marie Krentel f. 1723 i Skt. Petri sogn død 8-5-1786 i Skt. Petri sogn
Johan Friderich Krentel dbt 28-2 1724 i Garnisons sogn
Daniel Christian Krentel (Kun en formodning) gift 16-7 1751 m. Maren Simonsdatter

Jeg er derfor sikker på, qua ovenstående at Bernhard Krentell er død før 1739 men hvor og hvordan??

Jeg har foreløbig kun interesse i ovenstående spgsml. !!

Kasper

Kommentar
Fra : LisBJensen

Dato : 26-01-09 21:42

Hej Kasper

Har du prøvet at kigge i Garnisons sogn? Han var jo soldat.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 26-01-09 21:45

Du har ret i at han er død inden 1739:
"
MARIA HEDEWIG KRENTEL Marriages: Spouse: HINRICH SCHWEBEL
Marriage: 05 MAY 1739 Garnisons Sogn, Kobenhavn, Kobenhavn, Denmark
"
Håber at finde mere...

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 26-01-09 22:00

Jeg ved godt det ikke er det du spørger om, men kan Bartholdus blive til Bernhard på dansk?
"
Bartholdus Joachimus Krentell
Birth: 24 OCT 1686 Dorstadt, Goslar, Hannover, Preussen
Father: Joannis Krentell
Mother: Mrs Joannis Krentell
"
Vel næppe, men sandsynligt han stammer fra Tyskland, og tæt på Goslar?
Måske hans bror og forældre??

Kommentar
Fra : kkartdeco

Dato : 26-01-09 22:02

Hej Lis

Ja jeg synes jeg har gennemtæsket Garnisons sogn for døde, uden resultat. Jeg tænker tit på, om man kunne registreres som død i et andet sogn langt fra København. Han kunne jo være dræbt et andet sted end københavn.

Kasper

Kommentar
Fra : kkartdeco

Dato : 26-01-09 22:07

Mange tak for interessen

Svend: Goslar Krentlerne er skam meget inde i billedet, men bevisførelsen er noget nær umulig, jeg er ret overbevist om at Bernhards forældre skal findes i Tyskland.

Men måske er nedenstående linket til Tyskland

Kasper

Kommentar
Fra : kkartdeco

Dato : 26-01-09 22:08

Zacharias <DANIELSEN KRENTEL>
Sex: M

--------------------------------------------------------------------------------

Event(s):
Christening: 06 Jan 1689 Place: Aabenraa, Aabenraa, Denmark

--------------------------------------------------------------------------------

Parents:
Father: Daniel KRENTEL

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 26-01-09 22:17

Ham her er så nok opkaldt efter sin farfar:
"
DANIEL CHRISTIAN KRENTEL
Spouse: MAREN SIMONSDR
Marriage: 16 JUL 1751 Garnisons Sogn, Kobenhavn, Kobenhavn, Denmark
"
Også her står der jo Garnisions Sogn, så Lis har nok ret...

Kommentar
Fra : kkartdeco

Dato : 26-01-09 22:26

Hej Svend

Ja den samme tanke har også strejfet mig

Daniel Krentel har to sønner

Bernhard Krentel f. 168?

og

Zacharias Danielsen Krentel f. 6-1 1689

____________________________

Men beviset mangler jeg desværre!!

Kasper

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 26-01-09 22:45

Kun én gang har du Krentell med dobbelt ll, ved Berhard...

Vi finder to forskellige grupper via Family Search i Tyskland med Krentell og Krentel.

Den ældre Goslar slægt er med dobbelt ll, og nok den rigtige?
Det ene l forsvinder efterhånden, i hvert fald i Danmark...

Der er yngre Krentel i Vejle, også med militær tilknytning til grænse garnisionsbyen Rendsborg,
men den har du jo sikkert...

Lidt gammelt til at det er et nemt spørgsmål.
Godnat
Svend

Kommentar
Fra : kkartdeco

Dato : 26-01-09 23:07

Hej Svend

Jeg tror du har ret i din gisninger ang. Krentel contra Krentell med den hage, at de skriftkloge sikkert skrev hvad de hørte.

Jeg ved at Daniel Christian Krentel gifter sig med Maren Simonsdatter og at de blandt andet får en søn der hedder Johan Michel Krentel f. 12-12-1753 i Garnisons sogn

Derfor vækker denne FS er naturligvis interesse:

Joannes Michael Krentell Pedigree
Male

--------------------------------------------------------------------------------
Event(s):
Birth: 02 OCT 1695 Dorstadt, Goslar, Hannover, Preussen

Christening:
Death:
Burial:

--------------------------------------------------------------------------------
Parents:
Father: Joannis Krentell Family
Mother: Mrs Joannis Krentell

______________________________________________

Hele Vejle slægten er på plads, denne familie stammer jeg fra, min far og jeg er igang med en hjemmeside

http://www.123hjemmeside.dk/slaegten-krintel

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 27-01-09 09:35

Du og din far har jo forsket længe og vi kan vist ikke komme det nærmere over nettet.

Det eneste der bekymrer mig er det Jødiske navn Daniel, det passer ligesom ikke sammen
med alle de Johannes, Friedrich og Michael Krentell vi finder i Goslar?

Din familie fra Vejle er god nok navnemæssigt, men der kunne være tale om to indvandrer
familier, din Tyske via Goslar - Rendsburg og den Jødiske via Åbenrå??

Prøv også at sammenligne pigernes navne, tyske contra jødiske, dem kan jeg jo vanskeligt finde.

Fortsat God Fangst
Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 27-01-09 10:23
Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 27-01-09 11:07

Hvis du vil have hjælp af dine tyske "fætre"?

Se slægtsforskeren Fr. Krentel her midt på siden:
http://www.ortsfamilienbuecher.de/schladen/

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 27-01-09 11:17

Du er virkelig heldig,
en af tysklands største slægtsforskere hedder Krentel og der findes en stamtavle:
"
Bei der Aufstellung der Ahnenliste KRENTEL…

Die Quellen der Informationen sind in der o.g. Sonderveröffentlichung genannt.

Friedrich-Karl Krentel
Müllerweg 2
30900 Wedemark
"

Kontakt ham...

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 27-01-09 11:20

Fundet her og mange andre steder:
http://www.online-ofb.de/lobmachtersen/

Skal du have support til det tyske, hjælper jeg gerne, men han kan sikkert også engelsk...

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 27-01-09 13:18

Sidste melding:
Wedemark er i dag Hannovers nordlige udkant, altså ikke så langt væk.

Og så hører Dorstadt ikke mere under Goslar men Wolfenbüttel nærmere Braunsweig...

Her har du en nulevende ældre fætter med Krondiamant hustru:
http://www.nak-mitteldeutschland.de/berichte/wolfenbuettel/2008-12_diamantene_hochzeit_wf.html

Kommentar
Fra : kkartdeco

Dato : 27-01-09 22:20

Hej Svend

Vi er skam i kontakt med denne Fr. Karl Krentel fra Wedemark.
Faktisk havde mine forældre besøg af Fritz som han kalder sig selv for et par år siden, og som vi skriver på hjemmesiden kender vi endnu ikke slægtsforbindelsen

Navnet Daniel - Hvorfor skulle det være et jødisk navn, det lyder meget tysk i mine ører

http://myweb.cableone.net/jopassey/love-hpx.htm er Johan Friedrich Krentels datter Catharina Elisabeth Krentels familie. Hun gifter sig Jens Benjaminsen Aagaard og blandt deres efterkommere kan nævnes den kendte forfatter Edvard Egeberg fra Skanderborg kanten.

Kasper

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 27-01-09 22:35

Nå, så i kender Fritz: Friedrich-Karl Krentel,
så kan jeg vist ikke finde bedre tyske hjælpere.

Men godt at net informationerne fører til de samme...

Jo Daniel er et Jødisk navn, Daniel i Løvekulen etc.
Men bruges jo også af Kristne, sønnen i Matador osv.

Og jeg finder ikke nogen i den gamle Goslar familie,
men er det tilfældet må Fritz jo kunne bekræfte det.

Fortsat god søgning...