/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MacOS / Spørgsmål
10  hawaii7 570
HD-str./Windows Vista på Mac
Fra : U_J
Vist : 758 gange
200 point
Dato : 26-01-09 18:02

Hej

Jeg har for ganske nylig installeret Windows Vista på min Mac Book Pro + officepakken. Jeg har ikke brugt PC'en, til andet end at åbne nogle få filer i hhv. word og excel, så der er ikke noget, der burde ligge og fylde.

Da jeg oprettede partitonen til Windows tog jeg udgangspunkt i, at det ikke ville blive en platform, jeg ville komme til at arbejde særligt meget på, så størrelsen blev på 21-22 GB, hvilket jeg mente burde være rigeligt til Vista + officepakken (ca. 13 GB + 1 GB).

Men her allerede efter få dage kommer der meddelelser frem med at disken er ved at være fyldt, en diskoprydning fortæller, at der ligger en dvalefil på ca. 3 GB, som jeg efter at slået dvalefunktionen fra har slettet, herefter bliver der angivet at der er 4,36 GB af 21,1 GB ledig plads, men i mit regnestykke burde der stadig være omkring 8 GB til rådighed ... er der nogen der kan gennemskue, hvad det er der bruger al den plads.

Før jeg kørte diskoprydningen, søgte jeg på filer større end 10 mb (også skjulte filer), men her kom dvalefilen ikke frem ... så kan der være andre store filer, der ligger ekstra godt gemt?

Hilsen U_J

Kommentar
Fra : refi

Dato : 26-01-09 18:17

Hvor stor er "swapfilen"

Kommentar
Fra : refi

Dato : 26-01-09 18:19

Hvor meget er afsat til papirkurv.... ???

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 26-01-09 18:42

Har du systemgendannelse slået til? Så kan det være gendannelsesfiler der ligger og fylder.

Og for at få mere plads, så slet Officepakken og læg den på et andet drev. Det har den ikke problemer med og så får du lidt mere plads.

Kommentar
Fra : U_J

Dato : 26-01-09 19:00

Hej

Jeg ved ikke hvad SWAP-fil er?

Papirkurven er tom, hvis der er afsat plads til "skrald" burde det så ikke indgå i det, Windowsmappen fylder (pt. 13,2 GB)?

Officepakken fylder kun 280 MB, så den burde vel ikke være et problem.

Hvor ligger gendannelsesfilerne? Jeg tænker, det er slået til, men er ikke helt sikker ... og er det ikke nogle filer, der overskriver sig selv?

Jeg kommer formentlig ikke til at bruge platformen til andet end at åbne, se, gemme dokumenter, så jeg behøver ikke meget plads, men det bekymrer mig at pladsen forsvinder af sig selv, når jeg ikke rigtigt har foretaget mig noget.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 26-01-09 20:45

Du skal bare beholde gendannelsesfilerne, de er rart at kunne gendanne hvis der lige pludselig kommer snavs i maskinen.

Kommentar
Fra : U_J

Dato : 26-01-09 20:48

Ja, det kan jeg se, men hvor ligger de, så jeg evt. kan se om det er dem, der er synderen?

... der dukker ikke nogle tunge filer op, når jeg laver en specifik søgning på store filer.

Accepteret svar
Fra : refi

Modtaget 200 point
Dato : 26-01-09 21:27

Du får vel også hele tiden opdateringer...

Uanset hvad bør partitionen have så meget plads at den også kan arbejde.....

Godkendelse af svar
Fra : U_J

Dato : 18-02-09 23:44

Tak for svaret refi.

Jeg havde skrevet en kommentar, der måske/måske ikke forsvandt, da jeg valgte at acceptere svaret, men her kommer det muligvis igen.

Jeg har endnu ikke fået gjort mere ved sagen, men tror du har ret Refi, i at det er opdateringerne, der fylder, jeg synes de kommer ustandseligt. Jeg har talt med en genbo, der også mener det samme, så jeg er blevet enig med mig selv om, at starte forfra, altså slette partionen og lave en ny og større, når jeg finder tid/ro til det.

Tusind tak for svarene.

U_J