/ Forside/ Karriere / Job / Ansættelse / Spørgsmål
10  Kortoverv.. 380
Sygemeldt - Ansætte en ny?
Fra : Nuserpigen
Vist : 914 gange
500 point
Dato : 26-01-09 10:34

Hejsa

Hvis man er sygemeldt i f.eks. en måned og derefter er delvis sygemeldt.

Må en arbejdsgiver ansætte en anden i din stilling ?

Arbejdsgiver var på tidspunktet ved ansættelse af en ny medarbejder i sygemeldtes stilling, ikke sikker på, om det ville være en langvarig sygemelding.

Hvis sygemeldte vender helt raskmeldt tilbage til jobbet, vil dette medføre andre arbejdsopgaver end dem der er anført i ansættelseskontrakten.

På forhånd tak

Hilsner fra Nuserpigen

Kommentar
Fra : Olesen-50

Dato : 26-01-09 10:54

Hvis sygemeldte er garanteret et job, ved raskmelding, må firmaet godt ansætte en ny medarbejder.

Hvis der i ansattes kontrak står, præcist hvilket job hun/han har, så skal personen have jobbet igen ved raskmelding

Firmaet kunne altid starte med at ansætte en vikar

Tal evt. også med fagforeningen

Kommentar
Fra : Olesen-50

Dato : 26-01-09 10:55

Hvis jobbet indebærer, at personen SKAL være der hele dagen, men ikke kan bestride det i en overgangsface, må arbejdesgiver godt ansætte en anden til sygemeldte kan bestride jobbet på fuld tid

Kommentar
Fra : Nuserpigen

Dato : 26-01-09 11:02

Det er en flex-job medarbejder, der er ansat i den sygemeldtes stilling. Flex-job medarbejderen er blevet fastansat.

Sygemeldte har fået besked på, at ved fuld raskmelding, skal hun overtage nogle af den nye flexjob medarbejders vagter, da der ellers ikke er timer nok til den sygemeldte ved fuld raskmelding.

Fagforeningen skal nok indover med råd.

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 26-01-09 11:35

Ja naturligvis har en arbejdsgiver retten til at lede og fordele arbejdet.

At man har en arbejdsbeskrivelse i en ansættelses kontrakt betyder jo ikke at man er sikret de opgaver de næste 30 år.

Men snak med din tillidsmand.

Accepteret svar
Fra : alka

Modtaget 500 point
Dato : 26-01-09 13:56

Hej Nuserpigen

Du giver faktisk dig sel svaret:

Citat
Sygemeldte har fået besked på, at ved fuld raskmelding, skal hun overtage nogle af den nye flexjob medarbejders vagter, da der ellers ikke er timer nok til den sygemeldte ved fuld raskmelding.

Fagforeningen skal nok indover med råd.

Din faglige organisation er de rette til at hjælpe dig i den konkrete situation. Det kan være/er altid svært, at skulle give et konkret svar på et spørgsmål som dit, for hvad er det konret der står i dit ansættelsesbrev?

Som du har stillet dit spørgsmål her Nuserpigen, så vil du heller ikke kunne få svar fra din faglige organisation. De vil givet vis se dit ansættelsesbrev og sammenholde det med overenskomst osv, og der ud fra kan de give dig et rigtigt og fyldestgørende svar, så det er der, du skal finde - og få løsningen Nuserpigen!

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 26-01-09 17:44

Og så skal du vide at arbejdsgiveren får dækket en del af flexjobberens løn. Det er fordi flexjobberen er på nedsat tid.

Godkendelse af svar
Fra : Nuserpigen

Dato : 26-01-09 23:16

Tak for svaret alka

Får lige fat i fagforeningen...

granner01... Ja, det er jo det smarte ved flex-jobbere