/ Forside/ Karriere / Uddannelse / Højere uddannelser / Spørgsmål
10  3773 570
hvad pokker er f'(x)
Fra : miss-bubbelub
Vist : 5104 gange
20 point
Dato : 26-01-09 09:49

Er der nogen der kan forklare mig hvad f'(x) er...
Min lille hjerne kan simpelthen ikke forstå menningen med det.
og hvad det skal bruges til...

er der ike nogen der vil prøve at forklare mig det....

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 26-01-09 09:58

Er det i matematik?
Her er f(x) forkortelsen for en funktion der afhænger af x...

Eksempel: y=x^2-2x+4 er en funktion y=f(x)

Vist ikke højere uddannelser...

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 26-01-09 10:05

Og f'(x) er så den aflede af f(x) dvs differentieret med hensyn til x, skrives også dy/dx...

Jeg så ikke det lille mærke '

I eksemplet ovenfor bliver f'(x): dy/dx =2x-2, du kender sikkert regnereglerne...

Når man differentierer finder man hældningen på kurven i det pågældende punkt (x,y).
Udledt ved at tage delta x og finde delta y og lade dem gå mod nul...

Nu nærmer vi os højere matematik, men stadig meget basalt.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 26-01-09 10:12

Du kan se en sådan tangent her:
http://www.mat1.dk/igangOpgDiff.pdf

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 26-01-09 10:14

det jeg skrev er forklaret her:
http://da.wikipedia.org/wiki/Differentialregning

Kommentar
Fra : scootergrisen

Dato : 26-01-09 18:03

Det ligner en røv med en stok til siden.
Måske en måde og sige gammel røv på.

Kommentar
Fra : anuarak

Dato : 26-01-09 19:44

Flot besvaret svendgiversen --
scotergris :: ja fantasi mangler du ikke

Kommentar
Fra : mowila

Dato : 26-04-09 11:28

Som jeg læse dit spørgsmål spørger du efter hvad meningen med at finde den afledede funktion, eller?

Et lille eksempel kunne være hvis man kører i en bil fra et sted (lad os kalde det y1) til et andet (y2) på tiden der går fra klokken er x1 til den er x2. Hvis så vi ved at måden bilen kører på kan beskrives ved hjælp af en funktion f, kan vi tegne en graf hvor vi har bilens position på 2. aksen (y) og tiden af 1. aksen (x).
Hvis så vi ønsker at finde den genemsnitlige hastighed bilen kørte med for at komme fra y1 til y2, vil man blot sige:
gennemsnitshastigheden = delta y / delta x = (y2-y1)/(x2-x1)

Men hvis vi derimod ønsker at bestemme den nøjagtige hastighed da bilen var på et bestemt sted (x0) på turen mellem x1 og x2, vil vi ikke kunne benytte denne metode, da den kun bruges til at finde et gennemsnit; men vi ønsker jo en præcis.

Det er her man bruger f'. Så f'(x0) er lig bilens præcise hastighed på stedet x0.

Man kan altså bl.a. bruge afledte funktioner til at finde en præcis rate for en ændring i et givent punkt.

Håber du forstår hvad jeg mener.