/ Forside/ Interesser / Hus og have / Til- og ombygning / Spørgsmål
10  McBobo 1070
Hvor dybt stikker fundamentet?
Fra : hohum
Vist : 2882 gange
100 point
Dato : 26-01-09 02:25

Hej,

I forbindelse med renovering af kælderen i vores hus fra 1952 med tilbygning fra 1965, er jeg i tvivl om et par ting:

1) Kan jeg finde dybden af fundamentet på anden vis end at grave et hul?

2) Vores kældergulv er betongulv - og noget koldt. Hvis der ikke er fundament "nok" til at grave ud til gulvvarme og isolering, hvad kan jeg så smække ovenpå, når jeg har max. 5-7 cm. at gøre godt med? Jeg tænker på isolering, støjdæmpning og et gulv.

vh
niels

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 26-01-09 04:19

Teknisk Forvaltning (Forvirring) i Din kommune burde have oplysningerne.

Kommentar
Fra : michael_30

Dato : 26-01-09 05:48

Citat
1) Kan jeg finde dybden af fundamentet på anden vis end at grave et hul?

Hvis det kun er for at få isoleret gulvet, er det ikke nødvendigt at finde fundamentsdybde
Men hvis du gerne vil, er
Citat
grave et hul
nok det eneste du kan gøre for at være sikker.

Citat
2) Vores kældergulv er betongulv - og noget koldt. Hvis der ikke er fundament "nok" til at grave ud til gulvvarme og isolering, hvad kan jeg så smække ovenpå, når jeg har max. 5-7 cm. at gøre godt med? Jeg tænker på isolering, støjdæmpning og et gulv.

Her kan du se hvad du kan bruge til at isolere gulvet med http://www.sundolitt.dk/default.asp?menu=709
Her er også lidt om det http://www.sundolitt.dk/default.asp?menu=551 men jeg syndes du skulle spørger Sundolitt
Held & Lykke med projektet

Kommentar
Fra : Ekspress105

Dato : 26-01-09 07:05

1: Nej, der er kun en vej og det er ned af.. Ingen ved det uden at lave et hul og tjekke ved selvsyn, tegninger er ingen garanti!!!!

2: Dårlig ide at lave noget oven på... Den rigtige løsning er at grave ud og gøre det efter bogen(reglerne om isolering) og er soklen ikke langt nok nede, så ma man støbe under (hvis du vælger dette SKAL du aliere dig med en som VED hvordan man gør dette!!!!!!!! )

Er godt klar over du nok vil den lette løsning men det er en skidt løsning på sigt...

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 26-01-09 07:34

Konstater hvordan det er lavet, det er det eneste der duer. Tegningerne behøver man ikke at have fulgt, så stol ikke på dem.

"Mangler du sokkel", kan man grave ned i små bidder og støbe. Men det er et helvedes arbejde.

Der findes ingen nemme løsninger med gulvvarmen. Du skal have gravet af OG isoleret. Alt andet vil være grusomt i modstrid med gældende regler og normer.

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 26-01-09 08:42

Jo når huset er fra halvtresserne så tjek tegningerne. De ligger hos kommunen...

Kommentar
Fra : Ekspress105

Dato : 26-01-09 08:59

NEJ Tegninger er IKKE noget garanti for at huset er bygget sådan!! basta

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 26-01-09 10:00

Uanset hvor mange tegninger jeg havde, ville jeg nu heller ikke tage dem for gode varer.

Konstater konstater konstater.............

Kommentar
Fra : hohum

Dato : 26-01-09 10:48

Det er mit indtryk at huset generelt er skruet godt sammen, men hvis jeg skal lave gulvvarme efter bogen, så bliver det ½ meter jeg skal grave af på 150M2. Det bliver jo ca. 75 M3 jeg så skal grave af, minus bærende vægge og såern. Hvis bare een bærende væg eller et stykke fundament ikke er ideelt, så kommer det jo til at tage en krig i tid og penge.

1. Hvordan konstaterer jeg nemmest, hvad jeg har under beton gulvet? Igen, så er det at bore/grave et hul?

2. Hvis jeg nu ikke kan overskue gulvvarme projektet, men "nøjes" med radiator varme. Hvad kan jeg så klaske ovenpå det eksisterende?

3. Er der nogen der har erfaring med Wan-Pan (vandbåren radiator i panel)

Vh
niels

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 26-01-09 12:53

du kan godt undgå at grave ud. der findes et produkt der hedder litex som man bruger til at isolere gulve med. det kan også bruges i forbindelse med elektrisk gulvvarme.
prøv at google litex. så får du svar på alle dine spørgsmål.

Kommentar
Fra : Ekspress105

Dato : 26-01-09 13:05

Citat
--------------------------------------------------------------------------------
Det er mit indtryk at huset generelt er skruet godt sammen, men hvis jeg skal lave gulvvarme efter bogen, så bliver det ½ meter jeg skal grave af på 150M2. Det bliver jo ca. 75 M3 jeg så skal grave af, minus bærende vægge og såern. Hvis bare een bærende væg eller et stykke fundament ikke er ideelt, så kommer det jo til at tage en krig i tid og penge.

Jow det har du jo ret i men så får du også et resultat som dur i det lange løb... Ja det er krævende og tager tid og koster penge, men nu er det vel også et hus som du vil blive boende i? ;O)

1. Hvordan konstaterer jeg nemmest, hvad jeg har under beton gulvet? Igen, så er det at bore/grave et hul?

[I]Ja det er det... Der findes kun den hårde måde som dur.. [/I] [svært]

2. Hvis jeg nu ikke kan overskue gulvvarme projektet, men "nøjes" med radiator varme. Hvad kan jeg så klaske ovenpå det eksisterende?

[I]Et slidlag mere eller trægulv....[/I] :DD)

3. Er der nogen der har erfaring med Wan-Pan (vandbåren radiator i panel)

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 26-01-09 16:40

Wanpan er godt, men ikke specielt ydedygtigt. Om det er pænt er en smagssag. Men mulig tilført effekt er knap så høj og man skal passe på at få det beregnet ordentligt. Wanpan er ikke specielt super velegnet hvis du bruger relativt lave fremløbstemperaturer (selvom de skriver det i reklamerne). Såehhh sammen med kondenserende gaskedler og varmepumper skal man liiige passe på.

Kommentar
Fra : Jorgen_ros

Dato : 26-01-09 19:29

Du kan roligt regne med at fundamentet fra 1952 ikke er ret mefet dybere end underkanten af dit betongulv i kældren. I den del fra 1965 er chancen for et dybere fundament større, men jeg tror først at det var i bygningsreglementet fra 1966, der kom krav om et kapilarbrydende lag på min. 150 mm. under gulvet.
Men uanset det, så er der kun grave metoden der giver et brugbart resultat. Du må aldig grave dybere end fundamentet.