/ Forside/ Interesser / Hus og have / Til- og ombygning / Spørgsmål
10  McBobo 1070
spånplade
Fra : jensogmumi
Vist : 8753 gange
75 point
Dato : 25-01-09 10:44

Jeg vil have spånplade beklædning (16mm) på mine vægge i værkstedet. Kan det lade sig gøre, at sætte glasvæv op på pladerne, uden at det begynder at revne i mellem spånpladesamlingerne?? Eller er det tidspilde ,og bedre at bare male pladerne direkte??

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 25-01-09 10:56

Hej med dig.
Ja det kan du godt. Vi har sat det op i køkkenet , dog brugte vi 22mm , fordi vi skulle ha' skabe op at hænge.
Så hvis du skal det skal du op og bruge 22 mm.
Du skal sætte "gage" i samlingnerne .Jeg kan ikke huske hvad det hedder men det købes i ruller i byggemarkedet, det er selvklæbende.
Derefter spartler du ud og sliber de plant.
Så kan du sætte væv eller filt op.
Vi brugte filt da jeg syntes det er pænere og mere glat.

Kommentar
Fra : jtk3

Dato : 25-01-09 11:58

du kan også bruge gulvspånplader,det har jeg brugt,så får du en plan væg uden samlinger,det er meget nemmere at lave en væg på den måde ,synes jeg

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 25-01-09 12:22

hvis du skal have et pænt resultat er det bedre at sætte en gipsplade udenpå spånpladerne. den er væsentlig lettere at spartle og male. og det evner ikke.
du kan evt bruge en osb-plade først og så gips udenpå. det er en stærkere plade end spånpladen og til ca samme pris.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 25-01-09 12:52

Nu er det jo et værksted, ikke smart med gipsplader hvis man roder med lange lister og store emner der kan lave besværlige huller.

Kommentar
Fra : BjornJ

Dato : 25-01-09 14:02

Lidt om strimler:

Som piaskov skriver kan man købe selvklæbende strimler men for det første er de dyre, og for det andet er di tykke.
Jeg har med hel gjort således:
!) Ikke taget det så nøje med om samlingerne har passet 100%
2) Spartlet i og over samlingerne.
3) Smurt almindelig hvid lim over samlingerne.
4) Lagt gaze i limen og limet igen oven på.
5) Spartlet igen.

Gazen får du meget billiget hvis du henter den hos Falck. Den står i deres forgange til fri afhentning.
Forbruger: Falck:

Bjørn

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 25-01-09 14:53

Hvis du ,når du sætter dine spånplader op limer de sammen med feks. tec 7 eller anden lim er det ingen problem at lime glasvæv over når dette er tørt. Bruger du den kraftige glasvæv vil det ikke sprække eller revne .Du er nødt til at lime fordi du i et udhus/garage kan få store temp-fugt svingninger.
mvh sverola

Kommentar
Fra : jensogmumi

Dato : 25-01-09 18:23

Jeg skal lige huske at sige ,at pladerne har ikke not/fer Pga. størelsen, som er 125x275 cm. Årsagen til at jeg har valgt den størelse, er fordi der er 275 til loft.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 25-01-09 18:33

Citat
Jeg skal lige huske at sige ,at pladerne har ikke not/fer

Det var der heller ikke i dem vi satte op .

Kommentar
Fra : sissebruel

Dato : 05-02-09 12:51

Husk at spånplader ikke er brændsikre - det er gips