/ Forside/ Teknologi / Multimedie & design / PhotoShop / Spørgsmål
10  bentjuul 915
Scanning af lysbilleder
Fra : Alte
Vist : 710 gange
100 point
Dato : 24-01-09 20:51

Jeg har købt en scanner Epson v500, som er velegnet til at scanne gamle lysbilleder, så de kan vises på PC eller TV.
Mit spørgsmål er: Hvilken opløsning (DPI) er bedst, når der skal tages hensyn til plads (kb) og scannetid. Billederne skal som nævnt blot vises på en skærm, og ikke forstørres på papirbilleder.

Hilsen Alte

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 24-01-09 20:59

100dpi

300dpi hvis du vil redigere i dem bagefter

mvh klaudi

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 24-01-09 21:09

Måske 300 hvis du lige vil beskære lidt en dag.

Accepteret svar
Fra : Otnob

Modtaget 110 point
Dato : 24-01-09 21:11

DPI betyder prikker pr tomme, eller i fagsprog "DOTS PER INCH"
en måleenhed for opløsning.

På din computer vises billederne typisk med 72 DPI.
Papirbilleder laves i 300 DPI, for at kunne kaldes fotografisk kvalitet. Det betyder at papirbilleder kræver over mere end 4 gange så høj en opløsning, end når de blot skal ses på en skærm.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 24-01-09 21:15

er det 18 x 24 mm bør du scanne i minimum 400 dpi

Kommentar
Fra : JegErHer

Dato : 24-01-09 21:28

Gå mere efter hvad Teil skriver, da du jo ikke ønsker at se billedet på skærmen i 1 til 1 forhold = meget småt
Derfor Scanner man med højre DPI så den også ser pænt ud når du har forstørret det op
kan bla. henvise til -> http://www.karbosguide.dk/pctutor/hardware/modul9b01.htm
hvor 2400-2700 anbefales.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 25-01-09 01:10

Ja der er mange gode INPUT's her, så det du kan gøre, er at tage et enkelt billed og scanne i flere opløsninger, så du ved selvsyn kan se hvordan det tager sig ud i de forskellige situationer.
Når du har fundet den løsning der passer til dine ønsker og forventninger, så er det bare at tage resten af dine billeder, fra en ende af.
Sørg så for at få dem sorteret i diverse mapper fra starten af, og give dem et filenavn, så du kan genkende billedet ud fra navnet.
Hvis du venter med det til aller sidst, så kan det hurtigt virke uoverkommeligt. Du vil så sikkert tænke: Hvorfor udsætte til i morgen, hvad der kan udsettes til i overmorgen!

Kommentar
Fra : Alte

Dato : 25-01-09 15:12

Mange tak for alle svarene. Jeg er særdeles tilfreds, og vil gerne belønne alle 6 med hver 100 points, og dermed lukke indlægget.
Er det nok at jeg skriver det her, eller hvordan siger jeg tak for hjælpen på ovennævnte måde?
Hilsen Alte.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 26-01-09 20:50

Ja det med point er nu meget godt, men vil helst have nogen der kan bruges til at betale med!

Kommentar
Fra : Alte

Dato : 30-01-09 12:16

Hej Severino,

Jeg kan godt følge din tankegang, jeg er meget enig, det er der blot ikke mulighed for her. Men helt ærligt, hvad skal jeg nu gøre for at afslutte dette spørgsmål ?
Jeg er jo glad for svarene, og vil nok forsøge med et nyt spørgsmål en anden gang, men jeg kan ikke finde knappen afslut her på siden.

hilsen Alte

Kommentar
Fra : Sønder

Dato : 30-01-09 12:27

Jeg bruger flg: 900 dpi for lysbilleder og 3600 for s/h negativer.
Klik på "Accepter" i det svar, der fortjener det
Sønder

Kommentar
Fra : severino

Dato : 30-01-09 16:36

Ja du vælger bare den første der kom med et brugbart svar.
Mig skal du ikke tænke på, jeg har så mange point, at jeg kan fodre grise med dem. Jeg aner faktisk ikke helt hvad jeg skal stille op med dem.
Men OK, jeg kan jo betragte dem som en opsparing uden hæveret!
Hvis du har et svar du kan bruge, så er vi dog en del der er tilfreds med det. - Bare det at få lov til at blande sig, og måske komme med et guldkorn, er en tilfredsstillende tanke!

Godkendelse af svar
Fra : Alte

Dato : 30-01-09 18:21

Tak for svaret Otnob.

Kommentar
Fra : Otnob

Dato : 30-01-09 21:57

Hej Alte! Jeg kan se du fik mange gode svar, men jeg takker da for points