/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Rust træder igennem tapet!
Fra : piabo
Vist : 2036 gange
20 point
Dato : 23-01-09 16:51

Hej.
Vi har et gammelt hus, hvor der er sat jernbjælker ind i væggen over vinduerne. Nu er vi igang med at male og tapesere. Det viser sig desværre at der nu træder rust igennem tapet. Er der noget vi kan stoppe dette med ?
mvh Piabo

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 23-01-09 16:57

Kan i komme til metalbjælperne? Kan i det så kan i slibe dem og derefter male dem med oliemaling. Det blokerer for det hele.

Hvis det allerede er trængt gennem og i ikke kan komme til bjælken så skal i købe en spærrer til maling. Den sprøjtes/smøres på og den blokerer for at der kan trænge rust ind. Og så kan i male ovenpå.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 23-01-09 17:34

det er en kuldebro, maling hjælper ikke.
der skal isolering til

Accepteret svar
Fra : dabj

Modtaget 20 point
Dato : 23-01-09 17:57

Hvis det er rust??--------staniol under tapetet
Mvh
dabj

Kommentar
Fra : piabo

Dato : 23-01-09 18:01

Hej dabj,!

Ja det var faktisk også min tanke, men ville lige høre om man evt kunne male eller sprøjte med et eller andet. Ville nemlig være noget nemmere. Har nemlig tapeseret i køkkenet og det er skide ærgeligt hvis vi skal starte forfra der!
Tak for tippet!

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 23-01-09 18:06

staniol er også en god kuldebro,
resultat, skimmelsvamp.
der SKAL isolering til

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 23-01-09 18:46

Husk lige at den bjælke ikke må berøre mørtel men kun grus og cement.
Shellak kan også stoppe gennemtrængning af rust.

Kommentar
Fra : Ekspress105

Dato : 23-01-09 19:50

Citat
Husk lige at den bjælke ikke må berøre mørtel men kun grus og cement.

Eyvind Den må du liiige forklare for mig?????

Kommentar
Fra : michael_30

Dato : 23-01-09 22:07

Citat
Husk lige at den bjælke ikke må berøre mørtel men kun grus og cement.

Eyvind Den må du liiige forklare for mig?????

Hvis en jernbjælke kommer i berøring med mørtel så ruster den som bare pokker

Kommentar
Fra : Ekspress105

Dato : 24-01-09 14:21

Citat
--------------------------------------------------------------------------------

Citat
Husk lige at den bjælke ikke må berøre mørtel men kun grus og cement.

Eyvind Den må du liiige forklare for mig?????

Hvis en jernbjælke kommer i berøring med mørtel så ruster den som bare pokker

Jaja meeeeen jeg ka ikke mure noget fast med grus og cement.... Jeg kan med sand og cement = beton...

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 24-01-09 14:26

Tja - men jeg bruger altså grus og cement (murergrus)

Kommentar
Fra : Ekspress105

Dato : 24-01-09 14:40

Muregrus?? støbemix??

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 24-01-09 14:46

Det hedder murergrus og købes hos tømmerhandleren + cement
Min blanding er:
1. Cement og 3. grus.

Kommentar
Fra : Ekspress105

Dato : 24-01-09 15:06

Hmm i en sandgrav ka men få sand og grus.... sand kan blandes med cement og bruges som slidlag f.eks...... blander man grus i bruger man det til blandt andet sokler og gulve... Men grus og cement det bliver da ikke til noget man kan bruge til noget... Støbemix består af sand og grus.....

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 24-01-09 16:38

Jammen så brug du bare det.

Godkendelse af svar
Fra : piabo

Dato : 24-01-09 16:58

Tak for svaret dabj.

Kommentar
Fra : michael_30

Dato : 24-01-09 21:21

Nogen steder i landet kaldes sand for grus.
Men jeg tror der menes sandkorn op til størrelse 0,4 mm