/ Forside/ Teknologi / Telekommunikation / Andet telekom. / Spørgsmål
10  Kortoverv.. 810
MPEG 4 til MPEG2
Fra : lham
Vist : 1663 gange
100 point
Dato : 23-01-09 07:49

For ikke at skulle smide min ret kostbare ( 2700 kr ) DVT-B box ud ( Multibox a2b svensk ) år 2012 når der skiftes til MPEG4 vil jeg gerne vide om der fås en dims der tillader MPEG2 at "gå ret igennem " men konverterer MPEG 4 signalet til MPEG 2 med 75 ohm coax ind og ud. Jeg er godt klar over at jeg sandsynligvis ikke vil kunne modtage andre end de 3 danske gratis kanaler som a2b multiboxen kan klare nu.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 23-01-09 09:20

Jeg forstår ikke helt hvad du mener med spørgsmålet

Signalet (kvaliteten) er det samme i mpeg2 og mpeg4 - det er blot "pakket" forskelligt...

Det der vil komme til at ske er at der kommer "nye" bokse der ændre dit mpeg2 TV til et mpeg4 - dermed er den "gamle" boks kassabel men selve TV stadig ganske brugbart...

Der er ikke det store udvalg endnu (Boxer er en) men det kommer helt sikkert i løbet af sommeren og vil blive billigere med tiden (nyheder koster altid extra)

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 23-01-09 10:45

DVB-T = til brug for egen antenne
MPEG 2 sendes allerede nu og indtil ca. år 2012
Så først derefter sendes kun med MPEG 4

Så prøv lige om dyret kan fange signalerne nu.

Kommentar
Fra : lham

Dato : 23-01-09 11:05

Min a2b box virker fint nu og vil fungere til 2012 ( det er sådan en dims hvor jeg kan have ca 8 tv/video med gamle tunere koblet på det det gamle 75 ohms kabelsystem )
Firmaet der laver a2b multibox har pt ikke planer om at at lave en MPEG 4 afløser.
Altså ville det være smart hvis dimsen kunne pakke/udpakke / ompakke antennesignalet så min nuværende a2b box kunne forstå det og den kan kun forstå MPEG2 ( kan hverken software eller hardware mæssigt opgraderes siger firmaet)
Så ville jeg jo feks slippe for Boxer og deres abbonnementer feks 50 pr mdr for hvert extra tv /vide/HD optager + et hav af kasser og fjernbetjeninger.
Den løsning jeg har nu valgte jeg netop for ikke skulle have en box for hvert "tuner apparat"-og bare kunne beholde systemet som det var

blev i klogere af det ?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 23-01-09 11:16

Citat
Altså ville det være smart hvis dimsen kunne pakke/udpakke / ompakke antennesignalet så min nuværende a2b box kunne forstå det og den kan kun forstå MPEG2

Og det er LIGE PRÆCIS det der sker med Boxer (der kommer flere)...

Den fanger mpeg4 signalet i antennen og sender det videre (i dette tilfælde til DIN box) som så omsætter det til DIT TV som du ser det idag...

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 23-01-09 11:47

Hvad er det for en box du har - sådan en skal jeg have fat i til mit TV og 2 optagere.

Kommentar
Fra : lham

Dato : 23-01-09 12:34

Eyvind
her er et link til maskinen jeg har-kan måske købes billigere. Men som skrevet dem er ubrugelig efter MPEG 4 indføres 2012

http://www.mobilnet.dk/product.asp?product=787

Refi
Ja Boxers ide er god nok hvis det var gratis -jeg har ikke brug for flere end DR Dr2 og TV2-og hvis de så havde samme koncept som a2b multiboxen : ikke noget med en "box/ kort til hvert Tuner apperat"

selvfølgeligt må man kunne lave sådan en formatomkoder fra MEPEG 4 til MPEG 2

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 23-01-09 12:48

Tak - men det kan jo være der kommer noget tilsvarende som er billigere.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 23-01-09 13:08

Citat
Ja Boxers ide er god nok hvis det var gratis

GRATIS

Du forventer da vel IKKE at du kan KØBE noget GRATIS

Og du skal STADIG kun bruge EEN boks - den sidder mellem antenne og den boks du har i forvejen...

Når den tid kommer vil boksen kunne købes UDEN abo og med GRATISKORT til de gratis kanaler - det er da logisk...

Men som sagt skal der nok komme MANGE flere på markedet....

Det vil dog STADIG IKKE være GRATIS....

UANSET hvordan du vender og drejer det skal dit resterende udstyr jo være med en eller anden form for digitalmodtager (eller som du har en box med FLERE digitalmodtagere, som jeg går ud fra den har hvis den kan betjene flere modtagere)....

Det der var dit problem var omsætningen fra mpeg4 til mpeg2 - og det gør denne boks...

Kommentar
Fra : refi

Dato : 23-01-09 13:10

PS...

Dit udstyr behøver selvfølgelig IKKE at have digitale modtagere - det har din box jo....

Kommentar
Fra : lham

Dato : 23-01-09 15:43

refi
" og det gør denne box" ( MPEG4 til MPEG 3 )
kunne du ikke lige give mig et link til "denne box" med tech. spec.
"denne box "er jeg på det rene med ikke er gratis men jeg vil kun have en og bedst kun med de gratis kanaler- lad os se kalorius !

I min a2b box er der 3 seperate digitale jordbasserede tunere.Den så laver antennesignalet om til gammelt analogt og ? multiplexer det ud på en alm 75 ohms coax udgang hvorpå alle mine "tunerforbrugere " i princippet sidder parralelt.

Problemet er for så vidt mest aktuelt for fritidshuset da jeg der skal have fundet en løsning inden 1-11-09 til ca 6 " gamle tunerforbrugere ". Jeg havde forestillet mig en som den jeg har nu men efter det gik op for mig at der var store problemer med MPEG 4 2012 vil jeg gerne minimere "skrotinvesteringer" mest muligt.

Accepteret svar
Fra : refi

Modtaget 50 point
Dato : 23-01-09 17:30

Indtil videre tror jeg ikke der findes andet end det du finder på boxers hjemmeside....

Det kommer nok først i løbet af sommeren...

Og det skyldes jo primært at mpeg4 først er totalt aktuelt om 3 år

http://www.boxertv.dk/?page=1432

http://www.boxertv.dk/?page=1701

Godkendelse af svar
Fra : lham

Dato : 27-01-09 07:45

Tak for svaret refi.
ikke fordi det bragte mig så meget nærmere en konkret hardware dims må åbenbart væbne mig med tålmodighed-men alt tyder jo på det bliver både dyrt og først og fremmest en jungle af dimser og fjernbetjeninger