/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Windows xp licens
Fra : jeb3
Vist : 808 gange
100 point
Dato : 22-01-09 13:13

Hvad er det for noget juks?

Man kan slet ikke få ekstra licenser til windows xp mere.
Supporten lukkes snart ned.

Øv øv øv. Så skal man jo have Vista.

Ja ved godt det ikke er et spørgsmål, men for pokker da. Det er jo tvang.
Det er bare ikke ok.

Bedste kommentar inden får pointene.

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 22-01-09 13:18

man kan jo altid validere den key man har på andre maskiner, ved dog ikke hvordan

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 22-01-09 13:25

Du kan også finde enkelt steder hvor du endnu kan købe XP: http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=43774&searchArea=&Soegeord=xp men XP har jo nogen år på bagen, måske ser vi dig snart på Ubuntu holdet, for der ER alternativer til skod Vista

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 22-01-09 13:35

Du kan da supplere med windows 7 beta som jeg syntes kører rimeligt godt - den kan downloades indtil den 24 jan. herfra http://www.microsoft.com/windows/windows-7/ og kan bruges indtil 1. august.

Kommentar
Fra : jeb3

Dato : 22-01-09 13:41

Problemet er jo, at vi har fået 2 pc'ere mere. Derfor har vi jo brug for licensen.
Det er den eneste mulighed for validering, fortalte Microsoft.

Uanset om jeg henter Windows 7 beta eller ej, så skriver du jo, at det udløber 24. januar.
Og igen, vi vil have noget, der er registreret, så vi kan få support mm.

Hvad er Ubuntu???

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 22-01-09 13:47

Ubuntu er en Linux distro og er gratis, den er faktisk meget nem at bruge, alting gøres lidt anderledes end du er vant til, den kan køre live fra CD skuffen, helt uden du behøver at installere, så kan du se om det er fremtiden for dig, jeg har lige slettet en XP og vil for fremtiden bruge Ubuntu på mine computere, jeg har forsøgt Windows 7 men den ligner Vista lidt for meget, så den røg hurtig ud igen: http://www.ubuntudanmark.dk/

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 22-01-09 13:48

det er vist gået op for microsoft at vista Fista er nået der høre til bunden af Marianergraven, og derfor er betaen af windows 7 allerede ude der skulle erfter sigende arbejdes på at denne kan starte op på under 10 sek. ?? håber bare den bliver lige så god som den barnebarn XP

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 22-01-09 13:49
Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 22-01-09 13:50

Nå ok

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 22-01-09 13:55

tvang er jo et lidt hårdt udtryk at bruge.

Du kan heller ikke købe Richs kaffe erstatning mere, men føler du dig tvunget til at drikke rigtig kaffe?

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 22-01-09 13:57

er rimelig sikker på at microsoft godt er klar over at hvis de IKKE rammer plet med win7 og stopper supporten på xp taber de ALT hvad de har stået for

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 22-01-09 14:02

XP er lige blevet forlænget med 1½ år, det gælder salget, opdateringer vil blive flere år efter.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 22-01-09 14:06

Hentningen af win 7 beta udløber 24 januar men betaprogrammet kan bruges indtil 1 aug. 09
Ikke alle selv nyere comp kan køre med win 7 (min nyeste kan ikke ordentligt)

Ubuntu er et gratis styresystem som er lidt anderledes end windows.
Det er i kvalitet fuldt på højde med windows.
Der følger en masse programmer med bl.a. et officeprogram som både ligner og kan "snakke" sammen med mocrosoft office + lidt mere. Det er også gratis.
Man kan enten downloade og selv brænde en CD eller få en CD tilsendt via holland. (gratis)
Her kan styresystemet hentes. (697 MB så det tager måske lidt tid)
http://www.ubuntu.com/getubuntu/download

Det lyder som fup og fidus.................................men det er det ikke.
Der findes også et Dansk forum som er meget behjælpelig med at få programmet til at køre, hvis vi her på Kandu ikke kan.
www.ubuntudanmark.dk

ubuntu kan bruges til.

At hente date fra en defekt windows installation. (Er netop gjort med en nabosøns skoledata)
At køre live uden at installere
At køre ved siden af windows på samme harddisk
At køre inde i windows og den kan pilles ud igen
At køre selvstændigt på en harddisk

Her er et lille tip til brug af denne ubuntu CD.

Du er altid velkommen til at spørge.

Kommentar
Fra : jeb3

Dato : 22-01-09 14:34

Kortoververdern: Kaffe??? Der har du i det mindste masser af valgmuligheder.

rotw og peet49: Jeg fik af vide af Microsoft igår, at supporten på XP stopper meget snart.
Bare surt, at de også har lukket ned for at købe licenser.

Eyvind: Du skriver den kan køre selvstændigt... Hvad så med alle de programmer, der kræver windows? fx. min drengs spil.

Jeg synes det er noget rod.

Vi har bare 3 maskiner, der gerne vil have XP, og for at spare ville vi købe licenser. hmmm...
Kan man mon registrere dem alligevel, når de nu lukker dem ned? Så kan de jo i proncippet være ligeglade, og jeg vælger et produkt til mine maskiner, der ikke skal have support.

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 22-01-09 14:36

Det passer ikke, supporten måske, men de kan stadig købes 18 måneder endnu, jeg ved det, da jeg selv er forhandler af deres kram.

Kommentar
Fra : jeb3

Dato : 22-01-09 14:39

Ja, men skal jeg virkelig ud at købe 2 XP'er mere, når man ellers kunne klare det, hvis de ville lave licenser?

Jeg synes det er ekstrem dårlig kundepleje.

Især da de er i sådan en modvind som de er lige nu, så burde de da gøre et elelr andet, for at få et bedre omdømme.

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 22-01-09 14:44
Kommentar
Fra : jeb3

Dato : 22-01-09 14:57

Peet49

Tak for linket, men jeg har skam cd'en med XP.
Men skal den på flere maskiner har jeg jo brug for flere licenser.

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 22-01-09 15:04

Der har du så ret, de sælges ikke selv løse licenser mere, du kan kun købe retail og OEM licenser hos div. forhandlere.

Kommentar
Fra : jeb3

Dato : 22-01-09 15:21

Okay... så må jeg lige spørge... Hvad er retail og OEM licenser?

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 22-01-09 15:23

OEM følger maskinen - retail følger personen, den billigste løsning er OEM.

Kommentar
Fra : jeb3

Dato : 22-01-09 15:38

Vil det sige, at jeg har jo licens til den maskine den er installeret nu, køber jeg så 2 OEM licenser?

Og hvad koster de?

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 22-01-09 15:56

Det kommer an på, om det skal være home eller pro. Du kan se prisen i ovenstående link.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 22-01-09 17:11

Billigste XP OEM 639 kr.

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 22-01-09 17:14

Det er så en home.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 22-01-09 17:33

Nu kan det vel være ret ligegyldigt om du får en CD med i købet....

En licens alene ville nok koste det samme...

Kommentar
Fra : jeb3

Dato : 22-01-09 19:59

Jeg fandt lige følgende på Microsofts hjemmeside:

http://support.microsoft.com/kb/810892/da
Du skal angive en entydig produktnøgle, når du installerer Windows XP, eller når du aktiverer programmet. Hvis du installerer Windows XP på en anden computer ved at bruge den oprindelige cd-rom, og derefter køber endnu en kopi af Windows XP [U][I]eller en ekstra licens[/I][/U],

Hvordan kan man skrive den slags, når man ikke kan få en licens?
Det må da være helt ulovligt.

Har skrevet til direktøren i DK, for at høre.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 22-01-09 20:01

Det er nok bare en GAMMEL formulering de ikke mener har NOGEN betydning....

Og det har det jo heller ikke...

Kommentar
Fra : JegErHer

Dato : 22-01-09 20:52

Så købe Vista Business og downgrade den til XP Pro ... dyre men muligt.
Kraver dog du selv er en CD med XP Pro.

Der er tale om OEM versioner.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 23-01-09 02:21

De forlængede salget af XP grundet de populære mini-computere der kom frem.

Supporten ophører, men det er kun supporten, der kommer opdateringer vist helt til 2013, hvis man så ikke bruger programmer, f.eks spil, der kræver nyeste styresystem kan man sgu for den sags skyld køre med XP flere år derefter, lige så vel som der stadig er nogen der kører med Win 98.
Det svage led bliver så hvor længe sikkerhedsfirmaerne understøtter XP.

Kommentar
Fra : jeb3

Dato : 23-01-09 08:43

Citat
Det er nok bare en GAMMEL formulering de ikke mener har NOGEN betydning....

Vel betyder det da noget.

man kan da ikke bare skrive, at man kan købe en licens, og når man så ringer og vil købe en, så kan man ikke. Det er da vildledende.
Og da de har forlænget salget af XP, må man da yderligere gå ud fra, at man kan købe licenser i den periode.
De kan da principielt være ligeglade med om jeg vil betale for licenser de næste 1½ år. De tjener da på det, og villehave en tilfreds kunde.

Citat
Det er nok bare en GAMMEL formulering de ikke mener har NOGEN betydning....

Jeg synes da bar ikke det skulle være nødvendigt med en dyere løsning, når de skriver, at man rent faktisk kan bestille den.
Men nu er jeg spændt på hvad hr. direktør siger. Han åbnede mailen igår aftes ved 22 -tiden :)
I skal nok få en update

Kommentar
Fra : refi

Dato : 23-01-09 08:53

Hvorfor er den CD så stort et problem

Du kan da bare smide den væk hvis du ikke vil have den....

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 23-01-09 09:00

Til konsolreparationer, skal man brugen så vi så.

Kommentar
Fra : jeb3

Dato : 23-01-09 09:11

Refi. Problemet er at jeg har en XP home, jeg vil købe licenser til.
Hvad de skriver på deres hjemmeside man kan.

Når man så ringer får man af vide, at det kan man kun købe til Vista.

Det er ikke ok, at man ikke kan købe licenser til et produkt de stadig sælger, og skriver man kan købe licenser til.

Jeg vil ikke have den skide Vista, før der sker nogle alvorlige forbedringer.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 23-01-09 09:36

Om du så har 20 CDer er vel ligegyldigt - så har du bare 21...

Jeg kan ved gud ikke se problemet fordi du får lidt mere med end du har brug for...

Prisen gør ingen forskel (cden koster vel 50 øre at fremstille)

Kommentar
Fra : jeb3

Dato : 23-01-09 09:50

Refi... jeg forstår helt ærligt ikke hvad du mener.

Jeg har ikke en cd jeg vil af med.
Jeg har en, hvor jeg vil have flere licenser på.

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 23-01-09 09:59

Tror der er noget galt på inputsiden, når du køber f.eks en OEM licens, får du både licens og medie, ingen siger, du behøver, at bruge mediet.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 23-01-09 10:03

HVORFOR

Om det er en ny cd eller den gamle du får licencen til er da LIGEGYLDIGT...

Hvis det er samme version bruger du bare den GAMLE cd og smider den nye væk

Du skal da kun være glad for du sikkert får en mere opdateret version - så er der det mindre at opdatere bagefter....

Kommentar
Fra : jeb3

Dato : 02-03-09 09:29

hmm..

jeg overgiver mig.

Køber vista.

Men ærgerligt, man ikke får sekve cd'en med programmet, når man køber en ny bærbar med preinstalleret Vista.
Har nemlig lige købt til min datter.
Så kunne jeg jo have taget den, og få lavet en licens mere.

Kommentar
Fra : JegErHer

Dato : 03-03-09 13:44

Der følger da en licens med på en preinstalleret maskine, ellers bryder leverandøren licens reglerne.
Men du kan ikke tage denne licens med til en anden maskine.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 03-03-09 14:41

Citat
jeg overgiver mig.

Køber vista
det regnede Bill Gates sikkert også med, ellers tjener Microsoft jo ingen penge synd du ikke prøvede en gratis alternativ, som ikke kræver at du også køber en kraftigere computer http://www.ubuntu.com/getubuntu/download jeg overgir mig ikke, Windows er på vej ud hos mig