/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Olie til Husqvarna motorsav
Fra : Mr3xS
Vist : 3671 gange
100 point
Dato : 22-01-09 09:25

Hej

Jeg har en Husqvarna motorsav (som jeg i øvrigt er rigtig glad for..). Jeg har indtil nu brugt Husqvarnas egen motorolie, for at give saven de bedste betingelser.

Mit spørgsmål er så, om det har nogen betydning at det lige er Husqvarnas olie der bliver brugt, eller om det bare sakl være on olie af fornuftig kvalitet?

Nogen der kan anbefale nogle gode olier af dem man kan købe i div. byggemarkeder?

Pft for hjælpen.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 22-01-09 09:37

Har altid brugt helsyntetisk to-taktsolie og det virker fint. Fabrikaterne er vist mere religion. Men foreskrives en minimumss kvalitet, så vælg mindst den. Kædeolien købte jeg sidst hos Harald Nyborg (rød Esso)

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 22-01-09 09:47

Som 3773 skriver fås der en udmærket olie hos Harald Nyborg -
Q8 laver også en som er udmærket (den plejer jeg selv at bruge) og det er jo til en væsentlig lavere pris end f.eks. Husqvarnas egen olie.
Det skal selvfølgelig helst være en kædeolie, eller en syntetisk gearolie med høj viskusitet, helst 100 eller derover. Q8 er 125. andre eks: Texparts 125 eller Texaco Clingtex 180.
Du kan ind imellem også finde udmærkede olier i f.eks. Bilka.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 22-01-09 10:04

Bare en strøtanke:

I bilens instrukstionsbog står der:Til motoren er især OPEL-olie velegnet.
Så tænker jeg,hvornår er Opel begyndt med at producere olie.

For mange år tilbage,måtte der kun komme Renault-kølevædske på en Renault R8.
Det hed sig at motoren så kunne arbejde med en temperatur på 100 gr.

Ja,verden vil bedrages.

Mosebaek.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 22-01-09 10:28

Til kæden har jeg set og hørt en professionel skovarbejder anbefale rapsolie fra supermarkedet - og tag bare den billigste. Den er 100% biologisk nedbrydelig.
mvh
pbp

Kommentar
Fra : Mr3xS

Dato : 22-01-09 10:33

Hejsa

Tak for jeres svar. Flere anbefalinger modtages gerne.

Jeps, den med rapsolie skulle være god nok. Det har jeg brugt i to år nu, ingen problemer what so ever.

Kommentar
Fra : vvdriver

Dato : 22-01-09 11:16

Jeg skover ca. 50m træ om året.Bagefter bliver det savet op 25 cm. stykker.
Min motorsav (Jonsered)er ca.22 år gammelt.
Bruger 1 sværd..2 kæder pr. år.
Så kommer vi til dit spørgsmål.
Jeg tror ikke det har noget betydning,hvad du bruger.
Jeg køber altid det billigste 2taks olie.For 2 år siden,ved hjem og fix på tilbud.
Saven skal køre med 2% blanding,blander 3%.
Kædeolie hvor det er billigst,ofte ved Harald Nyborg.
Tager sommertider en tjek,på kædeolien.
Startes saven,kan den smide olien med tilbage,og svine mine bukser til,er olien ok.
vvdriver

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 22-01-09 11:35

Hej den med rapsolien. Der skal du lige være opmærksom på, at det kun er til sværdet, når vi taler om olietilsætning til benzinen, kan du kun bruge totaktolie, og køber du en helsyntetisk olie kan du købe alle steder. Personligt køber jeg ved THansen.

Kommentar
Fra : Mr3xS

Dato : 22-01-09 11:49

>stilkene

Jeps, den er jeg helt med på