/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MacOS / Spørgsmål
10  hawaii7 570
Windows på MAC
Fra : Sandvad261
Vist : 1349 gange
100 point
Dato : 21-01-09 17:45

Jeg har og er meget imod, at lægge Windows ind på min MAC.
Men jeg har nogle fordele ved at gøre det, men men men.
Jeg kender ikke til hvilke bagdele/ulemper der er.
Hvordan gør man det.
Skal hele min HD formateres efter at den er delt op, eller lægger man bare Windows XP ind.
Kan Windows finde ud af mit Tastetur og mus samt printer osv.
Jeg er blevet godt træt af at jeg skal hen og starte XP maskinen op, og så fylder de ( Jeg har 2 ) op på bordet.
Fordelen ved det, det er, at jeg til Windows har nogle gode programmer, som jeg bruger ofte, og de kan ikke købes for penge til en MAC, og når jeg så nu har Windows programmerne, så ????
Vil Windows XP på en MAC køre langsomt??

Venter med længsel på et godt råd.
Hej

Kommentar
Fra : U_J

Dato : 21-01-09 18:03

Hej Sandvad261

Jeg har netop installeret windows wista på min mac. Det var meget nemt, du skal bruge dvd'en til begge styresystemer. På mac'en skal du finde Boot Camp i hjælpeprogrampakken, og printe installationsvejledningen, her står de ting, du har brug for.

Boot Camp partionerer selv harddisken, sådan at det du har på mac'en bliver bibeholdt.

Hilsen U_J

Kommentar
Fra : refi

Dato : 21-01-09 18:05
Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 21-01-09 18:19

Hvis nu du køber en skuffeholder med skuffe og en ekstra skuffe - så kan du med de 2 skuffer køre begge dele på hver sin harddisk. Det kræver kun at du vælger inden start af comp.

http://www.mm-vision.dk/produkter/images/60451.jpg

http://www.prcdata.dk/produkt/harddiskskuffe-til-sata-150-hvid/42878983/

Der findes mange slags men over 60 Gb bør det være med blæser.
De findes både til IDE og SATA

Kommentar
Fra : Sandvad261

Dato : 21-01-09 20:49

Det jeg bla. også efterlyser, er fordele og ulemper, og hvis jeg så bag efter fortryder, hvordan slipper man så af med Windows igen.

Hej

Kommentar
Fra : U_J

Dato : 21-01-09 20:55

Hvordan du slipper af med windows igen står også i installationsvejledningen, som du sagtens kan læse uden at partionere/installere osv., den ligger i en pdf. Jeg er ikke nået så langt, at jeg kan svare på, hvor hurtigt den arbejder, men det følger vel de ram, der ligger maskinen ...

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 21-01-09 20:56

Citat
hvis jeg så bag efter fortryder, hvordan slipper man så af med Windows igen

Det gør du ved at benytte mit forslag, med harddiskskuffe.

Kommentar
Fra : Ryqiem

Dato : 24-01-09 13:51

Der er flere alternativer til at køre dine windows programmer på din mac.
1. alternativ, Crossover: http://www.codeweavers.com/products/cxmac/
Crossover er et udemærket alternativ, men klarer sig ikke så godt når det er tunge programmer,
der findes i øvrigt også en Games version, som du kan få rabat på vis du køber begge dele.
Og så kører Crossover på Wine, hvilket vil sige at du ikke også skal købe en Windows installation.
Det kan fjernes ved at trække i papirkurven, og slette filerne som du kan blive henvist til af
programmet.

2. alternativ, VMware Fusion: http://www.vmware.com/products/fusion/
VMware er genialt, hvis du bare MÅ tweake dit windows system, og bare MÅ køre 3dsMAX. Det er
rigtig godt hvis du har en windows disc, og en stærk Mac. Rigtig nemt at afinstallére, og kan have
flere virtuelle maskiner ad gangen.

Kommentar
Fra : Sandvad261

Dato : 24-01-09 16:22

Hej Ryqien
De Windows programmer jeg ville lægge ind på min MAC, er bare nogle små programmer.
Så som TMPGE det er til at redigere og derefter brænde en DVD, det klarer den nemlig ganske fint, og programmet har jeg jo købt, så vil det jo være lidt dumt, at købe noget langt dyrer til en MAC

Og så vil det også være mit Cover og Labels program, som kører meget fint, men alså kun på en PC.

Alle de store og tunge ting, har den herlige gut til UlrikB sat mig ind i, så jeg til det kun bruger MAC
Så jeg ser frem til en rigtig god løsning fra din side, ( alså hvad du vil gøre )
Ellers tror jeg at jeg dropper det, og så være PC og MAC være, og hver for sig, for jeg kan ligesom mærke på mit grundvand, at der vil blive noget bøvl med at køre disse to systemer på en og samme maskine.

Hej

Accepteret svar
Fra : Ryqiem

Modtaget 100 point
Dato : 24-01-09 21:36

Her ville jeg vælge crossover. Men det vil alligevel være dumt, da du kan finde gratis alternativer til de programmer du nævner. F.eks. TMPGE, kan erstattes med programmet Burn, søg på google efter "burn app". Håber jeg har hjulpet

Godkendelse af svar
Fra : Sandvad261

Dato : 25-01-09 21:49

Tak for svaret Ryqiem.
Der har været flere gode svar, men jeg valgte dit, fordi at det giver nogle muligheder for at køre mine to kære programmer på min mac.
Jeg har afprøvet croosover, men fik det ikke til at køre, mit labelsprogram startede op, men så snart jeg skulle vælge noget i programmet, så gik det ned med et brag.
TMPGEnc ville slet ikke køre.
Men jeg har sat Crossover firmaet på sagen, og håber at de kan løse problemet.
Men ellers vil jeg droppe ideen med Windows på min MAC, for jeg har jo en PC stående her ved siden af.
Hej med dig og god vind...

Kommentar
Fra : Ryqiem

Dato : 26-01-09 17:33

Tak i lige måde