/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
Netværksharddisk ...
Fra : RHJN
Vist : 1504 gange
100 point
Dato : 20-01-09 18:28

Hej alle!

Vi har kig på den her harddisk: "Amitech NetShare II 1000GB USB 3½", som kan findes her: "http://www.wupti.com/Produkter/Computer-og-IT/Computerudstyr/16044_(Wupti).html", men ved bare rigtig lidt om det. Er der nogen der kender modellen?
Planen er, at vi skal bruge den til at gemme vores billeder, fælles dokumenter etc. mellem 2 bærbare maskiner, og begge have tilgang dertil trådløst via vores youSee trådløse router. Det kan man godt - ikke?
Er der nogen der ved om den larmer? Kan den holde til at stå tændt hele tiden? Er den "hurtig" / kan den bruges til videoredigering etc.? Kan man tilgå den "udefra" (når vi er på arbejde etc.)
(FTP)? Vi har i forvejen en trådløs netværksprinter fra HP - ville det være en fordel at koble dem sammen? Går den i standby og skal vækkes? Hvad vil det sige at den er 3,5"?
Softwaren dertil - er det noget man behøver nu hvor den kan opsættes som netværksharddisk?
Hvor er det billigst at købe sådan 1 TB model? Kan man forbinde harddisken med vores HD-optager der har USB indgang og vise billeder fra harddisken?

Uha en masse spørgsmål ... Håber nogen kan hjælpe! Tak!

...Rasmus

Kommentar
Fra : RHJN

Dato : 20-01-09 18:29
Kommentar
Fra : transor

Dato : 20-01-09 18:37

Den trådløse forbindelse kan være hurtig nok til at afspille musik og videofilm (dvd) .

Men dil vil være dræbende langsomt at redigere videofilm direkte fra en trådløs harddisk. Bærbare computere er heller ikke gode til det.

Videoredigering i god kvalitet kræver masser af ram , harddisk, computerkraft og endda tålmodighed.
En stationær med filerne på fastmonteret harddisk er det eneste rigtige.

Kommentar
Fra : RHJN

Dato : 20-01-09 18:42

OK Transor ... jeg sidder allerede og redigerer videofilm på den bærbare, og det fungerer egentlig ok ... har du svar på de andre spørgsmål og kender du modellen??

Kommentar
Fra : dk

Dato : 20-01-09 18:47

så hellere en fra synology

med deres modeller kan du meget nemt, og med dansk menu
tilgå udefra, ftp, egen webside med php/mysql, photo station, "backup on the fly" og meget mere
og kan køre 1000MBit netværk.

der er en del at vælge imellem bla. denne
http://www.synology.com/enu/products/DS108j/spec.php
alle modeller kan sættes til at slukke efter antal min. samt kan tænde/slukke på
angivet tidspunkter.
alle modeller er meget støjsvage.
http://www.synology.com/enu/

Kommentar
Fra : severino

Dato : 20-01-09 22:26

Kender ikke lige den model.
Jeg har selv en Iomega, som køre med i mit netværk. Den bliver lidt lun, når den køre hele dagen, men den står lavt og frit i et tilpas køligt hjørne.
Kontakten via trådløs, kører med ca. 54 Mbps og for de maskiner der er kablet, er forbindelsen oppe på ca. 100 Mbps.
Musik køre fint fra disken, men den kan godt virke som om den er langsom alligevel.
Men sådan er det jo altid når man venter på, at den skal blive færdig. Sådan var det også da man lagrede data på cassettebånd i 1982.

Altså sørg for en god luftcirkulation omkring netværksdisken.

Kommentar
Fra : RHJN

Dato : 21-01-09 09:28

Umiddelbart tænker jeg, at den fra synology virker "lidt for teknisk" for sådan nogle novicer som os ... Og kender ikke noget som heslt til Iomega ...

Er der nogen der kan svare på mine konkrete spørgsmål omkring Amitechen?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 21-01-09 09:53

Umiddelbart kan jeg ikke se hvilken harddisk der ligger i den Amitech.
Men den har da de mest basale funktioner til fil backup / deling og ftp adgang udefra internettet.
Din router bør så bare ha' DMZ så serveren kan betjenes sikkert udefra.

Kommentar
Fra : RHJN

Dato : 21-01-09 21:31

Hmm ... DMZ ... Hvad er det? Jeg er youSee-kunde ... kan du sige om jeg har det dersens DMZ noget ud fra den oplysning?!?
Jeg har foriøvrigt været ved at læse om "Synology", men der er godt nok stadigt mange spørgsmål dertil: 1) skal man selv sætte en harddisk i? 2) Er du sikker der er dansk menu? 3) Kan man tildele harddisken et drev-navn (fx z:)

Kommentar
Fra : severino

Dato : 21-01-09 23:01

1) skal man selv sætte en harddisk i?
I nogle tilfælde skal man, i andre er der indsat en disk, men det vil jo fremgå af omtalen, om der er et antal GB eller om den kan håndtere op til et antal GB.

2) Er du sikker der er dansk menu?
Det kan forkomme men er ikke sikkert.

3) Kan man tildele harddisken et drev-navn (fx z:)
Ja det kan du. Du skal ind i din PC og oprette et netværksdisk.
I den medfølgende software kan den sættes op med navn og drevbogstav. Her bør du vælge et højt bogstav, så der er plads til midlertidige drev og flytbar diske,som kortlæsere m.m.
(Jeg har valgt at kalde min netværksdisk for Q

Kommentar
Fra : RHJN

Dato : 21-01-09 23:55

Hmm ... det bli'r jo bedre og bedre det her ... Spørger lige lidt mere ind ...
Hvis nu jeg skulle bruge en støjsvag harddisk der kan fanges via FTP og have 1 TB, skal kunne forbindes til TV / DVD så man kan vise billederne den vej og prisen skal ligge på 1000-1500 kr ... Og så vil vi gerne, at man Kan forbinde harddisken med vores HD-optager der har USB indgang og vise billeder fra harddisken? Den skal fungere trådløst med youSee routeren ...
Kan jeg få noget ordenligt til den pris, eller ..?? (Jeg kan ikke selv montere harddisken!)

Kommentar
Fra : RHJN

Dato : 23-01-09 22:01

Er der nogen der kender noget til den her model: "RaidSonic ICY BOX IB-MP308HW-B"?