/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Religion / Spørgsmål
10  molokyle 587
Afindviet jord????
Fra : Klumme
Vist : 1189 gange
10 point
Dato : 20-01-09 03:34

Jeg har sendt en mail til Kirkeministeriet, da jeg ikke føler mit liv fungerer ordentligt, uden at jeg ved hvordan man af-indvier jord. Er der mon en på Kandu, som kan komme Kirkeministeriet i forkøbet, og ved noget om denne af-indvielse og hvordan den praktisk foregår. Jeg må indrømme at det kniber lidt med at holde masken

Herunder kopi af mailen:

Citat
I Ateistisk selskabs nyhedsbrev for januar 2009 står der følgende:

"Købehavns kommune har fundet et stykke jord på Vestre Kirkegård, der vil kunne benyttes af folk der ikke ønsker at ligge i indviet jord. Dette stykke jord er ved kirkegårdens åbning blevet indviet, men da der aldrig er blevet begravet nogen personer her, så kan det af-indvies igen."

Begrebet indviet jord har jeg kendt til i det meste af mit liv, uden nærmere at spekulere på, hvordan man bar sig ad med at indvi jord. At der iflg. dette ligeledes og logisk må findes uindviet jord, er jeg også helt med på, men hvad jeg der imod ikke fatter er, hvordan man bærer sig ad, når man af-indvier jord.

Er der en behjertet sjæl i kirkeministeriet, som vil være så elskværdig at forklare mig proceduren i forbindelse med at indvi jord, og dernæst, men bestemt ikke mindst, hvordan man af-indvier jord?

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 20-01-09 04:38

Jeg kan forsøge at komme kirke ministeriet i forkøbet, men jeg kan ikke bevise min påstand: Indviet jord er indviet jord for altid, der findes ikke en ritual til at af indvie jord med, så simpel er det men måske har du sat folkene i minsteriet på arbejde, de kan sgu ikke finde noget om at af indvie, hvis jeg husker det i morgen, vil jeg spørge min bror som er i menighedsrådet, måske kan han bedre forklare.
Øh Klumme du føler dig vel ikke skidt tilpas og skal have planlagt begravelsen

Accepteret svar
Fra : o.v.n.

Modtaget 10 point
Dato : 20-01-09 04:41

Den med at indvi jord behøver du ikke spørge eksperter i minsteriet om, den er simpel: Præsten læser en tekst og erklærer jorden for indviet den anden vej er det sværere, jeg tror ikke nogen har overvejet muligheden

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 20-01-09 04:53

Muligheden..... LOOL de gør det sgu.....står der. Og nu kommer de til at forklare mig hvordan
http://www.ateist.dk/ceremonier/

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 20-01-09 04:53

Nej Nej hehe Jeg har ikke skumle planer, så ingen skal glæde sig for tidligt

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 20-01-09 05:01

Jeg læste lige linket til Kristelig dagblad, som forklarer hvordan man afindvier. Men det er sgu da ne værste gang ævl LOOL Ikke tidligere brugt kirkegårdsjord er da ikke "afindviet jord". Noget som skal afindvies skal da først være indviet.... gosh en gang ministeriel bavl LOOOOL

Citat
Hvordan af-indvier man egentlig en del af en kirkegård?

– Som jeg har forstået det, er der tale om en del af kirkegården, der aldrig tidligere er blevet brugt til begravelse. Man søger så Kirkeministeriet om en garanti for, at det forholder sig sådan. Det kræver ikke nogen præst, men er en ren teknikalitet, som man kan ordne i samarbejde med Kirkeministeriet.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 20-01-09 05:02

Ajii jeg tar en time til. Det er for stærk kost på den tid af dagen

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 20-01-09 05:04

Jeg tænkte mere på at dem som har indviet, også skulle ophæve indvielsen, det andet giver da ingen mening, tror man ikke på religioner og ritualer, så kan det vel være ligemeget om jord eller andet er indviet eller ikke

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 20-01-09 05:06

Jeg kan altså ikke se noget problem, indviet eller ikke indviet, men måske er jeg bare for dum

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 20-01-09 05:09

Der er jo mange steder hvor man har været nødsaget til at inddrage hele eller dele af kirkegårde/gravsteder for at lave en vej eller lignende, og det gælder faktisk hele verden med alle religioner.
Gravfreden er hurtigt overset hvis der ikke det pågældende sted ligger et familiegravsted som er blevet brugt i et par hundrede år og nok også skal bruges fremover.

Jorden skal vel også i et sådant tilfælde afindvies, eller det klares måske flest gange bare med en tilladelse fra nærmeste religiøse overhoved ??

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 20-01-09 12:47

Jeg tænkte det nok. Der er ikke noget som hedder af-indvielse.

Mail fra Kirkeministeriet herunder:
Citat
Folkekirkens kirkegårde kan indvies efter et ritual om kirkegårdsindvielse. Det kan ses side 196 i Ritualbogen, udgivet af Det Kgl. Vajsenhus’ Forlag. Ritualbogen indeholder gudstjenesteordningen for Den Danske Folkekirke. Ordningen er vejledende:
Når en ny kirke indvies, indvier biskoppen dermed tillige kirkegården.
Når en anden ny kirkegård eller en kirkegårdsudvidelse tages i brug som kirkegård, indvies den forinden af sognepræsten.
En kirkegårdsindvielse kan foretages efter den ordinære gudstjeneste og kan finde sted ved indgangen til den nye kirkegård (det nye kirkegårdsstykke), eller den kan finde sted i forbindelse med den første begravelse, inden kisten sænkes i graven. Der afsynges en salme, hvorpå præsten læser Første Korintherbrev 15,19-22.42-44a 53-57. Derefter siger præsten:
Så indvier jeg da dette sted til kristen begravelsesplads i Faderens, Sønnens og Helligåndens navn. Fred være med deres støv, som skal hvile her. Amen.
Der eksisterer ikke noget ”af- eller gen-vielsesritual”. Islamiske og mosaiske trossamfund (menigheder) har normalt et ønske om, at begravelse kan ske i jord, der ikke tidligere har været benyttet som begravelsesplads. Det er dette hensyn, som Københavns Kommune ønsker at imødekomme.
Har en ateist, som du peger på, sine forbehold med hensyn til andres brug af indvielsesritualer, må det være op til den pågældende selv (dennes egen ”overbevisning”) at sikre sig derimod.
Med venlig hilsen
Jørgen Kroer
fm.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 20-01-09 15:55

Altså kirkegården kan godt få nogle kompostbunker af mig.....jeg kan godt love dig at det ikke er

indviet, tværtimod,har jeg både bandet og svovlet da jeg fjernede ukrudtet og smed det i bunken

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 21-01-09 02:42

For en rigtig ateist er en afindvielse ikke nødvendig, da han ikke tror på, at der findes nogen guder!
Og logisk nok, kan man ikke indvi noget, heller ikke jord, til noget/nogen, der ikke eksisterer.
Ønsket, om at komme i afindviet eller ikke indviet jord, beviser jo, at man tror, der er noget om snakken.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 21-01-09 04:07

Ja Kofoed. Det kan du have ret i, men du skal tænke på symbolværdien, hvad netop er Ateistisk selskabs holdning.

Men iflg. den mail jeg i går modtog fra Jørgen Kroer i Kirkeminieteriet, er der slet ikke tale om at jorden rituelt bliver afindviet . Dette rituel finde ikke i ritualbogen, og eksisterer derfor ikke, hvad der osse ville være det rene vrøvl i mine ører.

Ateister, muslimer og jøder kan søge om begravelsespladser hos Københans kommune som er uberørt....altså uindviet jord, hvor de kan begrave deres døde, efter de 4 religiøse grupper selv har anekteret de tildelte jordstykker. Det sidste jeg læste i Kristeligt Dagblad var, at nu vil homoseksuelle - både mænd og kvinder - ligeledes have deres egen begravelsesplads.

Jamen i guder, sagde ateisten lool du milde. Hvad blir det næste...en begravelsesplads for rødhårede, børnepillere, mænd og k........ you name it. Jeg synes det er rigeligt, at det er..... hmmm kan ikke huske hvad jeg ville sige

Vi burde ved lov afskaffe den alm,. begravelse, så kum kremering og efterfølgende urnenedsættelse var tilladt. Det er nemmere, fykder ikke så meget og ikke mindst er meget mere hygiejnisk. Men den går nok aldrig igennenm

Godkendelse af svar
Fra : Klumme

Dato : 21-01-09 05:22

Tak for svaret o.v.n..

Helt så enkelt som din fremstilling er det åbenbart ikke. Der kan både være Minister, Bisp og sognmepræst involveret - Mon aldrig Paven dukker op. Som slyngveninde med Vor Herre, må han da være vigtig o.v.n. - men du havde tegningen samt ret i, at man da ikke afindvier jord LOOL
Gud fader en idiotisk tanke og fjollet ord hehehe

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 21-01-09 12:56

Det er vist som kaldes et selvopfundet ord Klumme afinviet tak for accept