/ Forside/ Interesser / Hus og have / Møbel-reparationer / Spørgsmål
10  transor 665
Kan man hvidbejse syret eg?
Fra : irenesund
Vist : 5035 gange
40 point
Dato : 19-01-09 20:44

Jeg overtager snart et hus, hvori der er et køkken, hvor lågerne er af syret eg, - måske finer.
Da jeg ikke lige er til syret eg, men ellers synes om køkkenet, kunne jeg godt tænke mig at vide, om det kan lade sig gøre at hvidbejse det. Og hvis ja, hvordan griber jeg det så an?

Kommentar
Fra : MuGG3K

Dato : 19-01-09 21:24

Jaa det kan du godt :) min mormor har et sommerhus hvor hun har hvidblejset et bord og køkkenet, så det kan det godt :D

Kommentar
Fra : irenesund

Dato : 19-01-09 22:24

Det lyder rigtig godt, men hvordan bærer jeg mig bedst an. Hvilken metode og hvilke produkter bør jeg bruge?

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 19-01-09 22:49

Først vasker du træet af med trærens, grundigt og så køber du ludbejse til egetræ. Det skal påføres i et enkelt strød for at blive pænest. Så det kræver diciplin.

Kommentar
Fra : irenesund

Dato : 19-01-09 23:01

Tusind tak, jeg har også hørt om, at det kan være smart at "køre" efter med en tør pensel. Er der noget om det? Og er det lige bag efter eller skal jeg vente lidt.
Jeg skal vel egentlig også gerne undgå, at sporene kører over hinanden, for så giver det vel et hvidere look i overgangen? Eller ...

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 19-01-09 23:15

Jeg har lige bejset mine malerirammer. Og bejsen tørrer hurtigt. Men brug en bred pensel, ca 3 cm og endelig ikke en rund. Ogdet må ikke være en billig en, det giver et lidt sjusket arbejde. En ordentlig kvalitet fra en malen bliver bare så flot.

Og når du har bejset så skal du nok give 2 eller 3 gange, så kan du lakere dem med interiørelak, så kan de vaskes af og lakken er mat. Det er en lak man bruger til egetræ.

Kommentar
Fra : irenesund

Dato : 19-01-09 23:19

Ok, vil det sige, at hver låge skal have bejse 2-3 gange?

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 19-01-09 23:24

Ja det kommer an på hvordan du selv synes om det, jo flere gane du bejser jo hvodere bliver de.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 19-01-09 23:25

Og da jeg bejsede så havde jeg en fugtig klud i den ene hånd for så kunne jeg hurtigt tørre det væk hvis det ikke var så kønt.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 20-01-09 00:02

Du skal bare være opmærksom på en ting, hvis det er en meget glat overflade, så kan det godt være svært at bejse. Så vil det være en god ide at slibe let først med sanspapir korn 240. Ellers fedter det for meget rundt.

Og husk at spørge om den tidligere ejer har givet lågerne olie eller voks, har hun det så kan du ikke bejse og ikke lakere.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 20-01-09 05:27

Hvis det er helt umuligt at få pænt er der køkkenfirmaer der specialiserer sig i at udskifte låger og skuffeforstykker.

Jeg kender en selvstændig der klarer det, han laver et første klasses arbejde, men prisen er også derefter

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 20-01-09 15:03

Det hele afhænger af, om der er lak eller voks. Begge delse skal fjernes, hvis du vil bejdse.

En alternativ løsning, hvis der er lak på: Rens overfladen for fedtfingre (grundrens) vask med vand og lad tørre. Og køb så en hvidtonet acryl-interiørlak og en god pensel til vandbåret maling, øv dig nogle gange, hvor det ikke gør noget, vurder resultatet

"Virkeligheden er altings prøve"
Grundtvig

mvh
pbp