/ Forside/ Interesser / Hus og have / Murerarbejde / Spørgsmål
10  janik 840
Gulv kant til en brucheniche
Fra : ganga
Vist : 6052 gange
50 point
Dato : 18-01-09 19:48

Hej
Jeg skal have lavet en gulv kant i min brucheniche, for at holde vandet indenfor, så det ikke gør hele mit badeværelse vådt.
Jeg havde tænkt mig at skære noget porebeton til, og klister dette på gulvet. Efterfølgende klæbe fliser på.
Mit spørgsmål, kan man anvende hvilken somhelst pore beton, til dette formål?, skal det være resistens overfor vand?, skal man give pore betonen en slags coating så det kan klare vand?, Skal den efterbehandles, før man klæber sine fliser på, og med hvad?
På forhånd tak

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 18-01-09 19:54

Du kan bruge hvilken som helst porebeton, men da det er en ringe investering vil jeg for en sikkerheds skyld også lukke den, for den ikke går i opløsning på langt sigt. ellers kan din konstruktion meget vel være brugbar.

Kommentar
Fra : ganga

Dato : 18-01-09 21:24

Hej stilkene
Hvad vil du ellers anbefalde af materiale ?

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 18-01-09 21:57

Hej ganga.

En anden løsning kunne være at støbe en lille kant på stedet.
Du laver simpelt hen en forskalling af et par brædder og evt. kan du for at forstærke og sørge for en god vedhæftning bore nogle rawlplugs i hele vejen rundt med 15 - 20 cm mellemrum og så ellers skrue nogle store skruer i, sådan at de stikker op til ca. 1 cm fra overkanten af den færdige kant. Du kan forbinde skruerne med en tyk ståltråd ( 2 mm hegnstråd ) - hele dette giver ligesom en slags jernbinding i din støbning.
1 del cement til 4 dele vasket grus giver en fin beton til formålet. Smør gerne gulvet der hvor du skal støbe med en betonbinder eller en tynd opløsning af fliseklæb, det giver også en bedre vedhæftning.
hilsen
Bennymanden

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 18-01-09 22:00

Du kan bruge faktisk alt i materialer. Så som teglsten, lecasten, yton m.m.. Men da du limer ovenpå ekst. klinker, går der lidt ekstra tid inden din fliseklæb hærder op, men det betyder som sådan ingenting.

Kommentar
Fra : ganga

Dato : 18-01-09 22:08

Mange tak for jeres svar. Men hvis man anvender f.eks Ytong, Lecablok, så er man vel nødtil at smøre noget vådrumsmembran på dette, vel- som en "førbehandling"?

Accepteret svar
Fra : janik

Modtaget 50 point
Dato : 20-01-09 23:51

ganga
Nej den kant i porebeton behøver du ikke behandle med noget.
Du skal bare sørge for at der hvor du klæber skal være fedtfri.
Den klinkefuge vi bruger idag er vandtæt men også meget stærk
og hvis væggen eller gulvet giver sig revner fugen derfor vådrumsbehandler vi idag.

Godkendelse af svar
Fra : ganga

Dato : 21-01-09 08:13

Tak for svaret janik.

Kommentar
Fra : ganga

Dato : 25-01-09 16:44

Hej igen
Jeg har fået fat på noget porebeton, og skåret et prøve stykke på 60x5x5 cm, for at se hvordan det ser ud på gulvet.
Da jeg belastede stykket med mine hænder, knækkede det i 2 dele . Jeg er du alvorlig bange for, at det ikke kan bruges til mit formål.

Eller skal jeg sørge for, at stykkerne jeg klæber fast på gulvet(det skal lige siges, at gulvet består af klinker) er fuldt understøttet, ingen luft huller, - altså smøre en ordenligt lag under porebetonen, og samtidig sørge for, at det er i vatter.

Skal klinker behandles, før jeg klister porebetonen på. Vil det vedhæfte ordentligt på klinkerne
På forhånd tak..