/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Andre interesser / Spørgsmål
10  KarlOveJe.. 2007
Glasovn
Fra : snerose
Vist : 9129 gange
220 point
Dato : 18-01-09 10:37

Jeg søger en brugt og billig glasovn, som ikke behøver at være særlig stor, fordi den kun skal bruges til smykkefremstilling, og de fylder jo ikke så meget...
Kender du nogen, der kunne ligge inde med sådan én?

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 18-01-09 10:43
Kommentar
Fra : snerose

Dato : 18-01-09 11:00

Det har jeg prøvet, men der var kun en kæmpe keramikovn til 5000 kroner. Qxl havde heller ingen.

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 18-01-09 12:48

Det bliver sikkert svært, hvis ikke du vil købe en ny. Jeg kan se, der er mange der søger det samme på diverse sider.
Men lad endelig spørgsmålet stå, der er jo mange kvikke hoveder herinde.

Kommentar
Fra : snerose

Dato : 18-01-09 13:07

Jeg ville jo gerne have en ny, men det kniber med kontanterne

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 18-01-09 13:13

--Fra ny af skal du nok have den fra Cerama.
Jeg mener, at det er Scandia-ovne, de forhandler.

http://www.scandiaovnen.dk/

Det, du kunne være interesseret i var en HBF 40 med indvendige mål på 45x45 cm og indvendig højde på 20 cm. Klik på "Ny Fusingovnserie type HBF" forneden på siden.

Jeg aner ikke, hvad den koster... men det er nok mere end 5000 fra ny af.....

Der findes ikke ret mange typer ovne der er specielt lavet til glas og smykker. Måske kunne det bedre betale sig for dig at "låne" dig ind hos andre.

Eller at lave et eller andet selv med en bunsenbrænder?

--Jeg faldt over sådan en ubestemmelig sag:

http://www.genbyg.dk/diverse_brugt/brugte_maskiner/

--Det er den runde ovn, jeg tænker på. Det er ikke til at se, om den kan tåle temperaturer omkring de 500-1000 grader, som du nok skal bruge..

---Her er en lille drøm, lige til at sætte i en stikkontakt...

http://www.mamut.net/controls/shop/shops/4/standardplist.asp?wwwalias=hobbyimportno&gid=35

--Nederst på siden, den hedder OLHB86PX 20x20x 23 cm

---Men den er ikke dansk, men norsk... (hvordan er det liiiige, med danske og norske kroner....?)

Kommentar
Fra : ElseR

Dato : 18-01-09 13:45

Du kan sagtens bruge en keramikovn, f.eks. en lille topovn, til glas. Det eneste krav er at den har en styring, så du kan kotrollere opvarmning og afkøling. Du skal nok ikke regne med du kan finde en til under 5000 kr., så skal du være meget heldig. Ovne til 5000 kr er som regel keramikovne, med en ældre styring, der ikke kan bruges til glas.

Men hold øje med DBA - Gul &Grastis osv. og slå til når der dukker en op.

Så har jeg hørt at ovne skulle være billigere i Tyskland hvis det var en mulighed.

Kommentar
Fra : snerose

Dato : 18-01-09 13:58

Tak for jeres svar. Nu har jeg lige været inde på Ravstedhus' hjemmeside, og de har ovne, der ligger fra 5-13.000 kroner, men så så jeg en smart lille box, som var beregnet til mikrobølgeovne. Den kostede ca. kr. 700.
Er der nogen, der kender til den? Der står nemlig ikke noget om, hvordan den fungerer...

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 18-01-09 16:07

http://www.ravstedhus.dk/SEEEMS/8959.asp
På ravstedhus hjemmeside, under "Værktøj" -->"Ædelmetalstøbning" -->"ovne og tilbehør", er der en lille ovn der kan bruges til bl.a. glas. 5868 kr. -til en alm. stikkontakt.

Jeg kan ikke finde den box der er beregnet til mikrobølger?? Jeg har svært ved at forestille mig, hvordan den fungerer? Hvor er den?

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 18-01-09 16:26

---Nu har jeg fundet billedet af sådan en indsats til en mikroovn..... Er du sikker på, at den skulle kunne bruges til glas?? Det lyder lidt usandsynligt.. Det er vist bare en rund muffe af sten med et låg.. Hvor skulle varmen komme fra?

Nå men her er en lille smykkeovn, der kun koster 3100 kr...

http://www.anlaglas.com/Katalog%20PDFs/Ovne(17).pdf

prisliste:

http://www.anlaglas.com/Prisliste%20PDF's/Ovne(17).pdf --øu, det er uden moms..

---kikker lige videre...

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 18-01-09 16:41
Kommentar
Fra : snerose

Dato : 18-01-09 18:58

Den lille box til mikrobølgeovnene er under Art Clay. Den skal primært bruges til smykker. Men der står bare ikke noget om, hvorden den fungerer....

Accepteret svar
Fra : Birgitta

Modtaget 220 point
Dato : 18-01-09 21:38

...se mit sidste link....
Den kommer kun op på 815 grader... Og man kan jo altså ikke se, hvad der foregår indeni imens...
---Og det går ret hurtigt... Måske FOR hurtigt? 815 grader på 5-8 minutter? Bare det ikke springer?

Men det ser da bestemt interessant ud......

Du kan jo ringe og snakke med forhandleren... Den var på en dansk side også, var den ikke?

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 19-01-09 17:29

Citat
Inspirationsdag for undervisere
30. april og 1. maj Pris: 75 kr.Søger du ny inspiration eller har du spørgsmål til din nuværende undervisning? Vil du igang med et nyt kreativt fag inden for glassets verden? Vi vil demonstrere glas i mikrobølgeovn, PMC (sølv-arbejde), emaljearbejde, transferpapir, hvordan skærer man glas, laver cirkler og meget andet. Tilbuddet er især rettet til dem som allerede underviser i aftenskoleregi, i folkeskole, SFO’er, efterskole, højskole osv. Når tiden nærmer sig vil du få tilsendt en plan over dagen. Man skal nok afsætte 3 til 4 timer

Herfra... http://www.anlaglas.com/Kursusprogram2009.pdf

...Måske var DET værd at ofre tid og penge på først?

Hvis du bor for langt væk fra Silkeborg til at kunne deltage i kurset, så kunne du måske i stedet ringe og snakke med dem om brug af mikribølgeovn..

Godkendelse af svar
Fra : snerose

Dato : 02-02-09 14:06

Tak for svaret Birgitta og tak for din ihærdighed med at hjælpe mig. Jeg har dog ikke fået købt noget endnu.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 02-02-09 14:29

Tak for accepten af mit svar.

Hvis du kaster dig ud i at prøve en mikrobølgeindsats, så fortæl lige, hvordan det går, ikke? For den lyder da unægtelig rigtig interessant..

Har du overvejet at tage på det kursus? 75 kr er da overkommeligt, --hvis du bor i nærheden..

Kommentar
Fra : snerose

Dato : 02-02-09 15:26

Jeg bor på Sjælland, men lige nu er jeg faktisk ved at øve mig.... Det kan være jeg skriver om resultatet i morgen

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 03-02-09 14:57

NÆ!!! Har du købt én?? DET lyder spændende!!

Fortæl, fortæl!!