/ Forside/ Interesser / Dyr / Fisk / Spørgsmål
10  Gennie 710
hvor mange fisk
Fra : sorentn
Vist : 821 gange
20 point
Dato : 17-01-09 23:39

hey hvormange fisk kan man ha i et 120l eller 140 l har 5 røde neon og 5 lygte fisk 2 blå dværg guramier og nogle sugemaller hva kan de gå med det må godt være nogen med en masse farver

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 18-01-09 00:07

Jeg tror piratfisk ville kunne gå godt sammen med dem du vævner.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 18-01-09 03:08

Lad være me at rode så mange fiskearter sammen.

1 sugemalle er rigeligt. Ved manglende alger til føde går de på hvad som helst.

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 18-01-09 04:20

Det vil ikke blive noget problem hvis der kommer piratfisk i det akvarie!

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 18-01-09 06:49

Én fisk pr. 10 liter vand er mér end rigeligt.

140 liter = 14 fisk.

Det kommer det dog lidt an på hvilke fisk vi taler om. Nogen er solitære, andre er stimefisk. Solitære (pardannende) fisk kræver mere plads grundet deres territoriale krav. Stimefisk som tetra (Rød Neon f.eks.) kan gå flere sammen end mundrugende chiclider (Auratus el. Pseudotropheus).

Ikke pardannende solitære fisk som labyrinth fisk (Kampfisk/Guramii) har det bedst med at være én han til flere hunner. Tandkarper (Gubby) er mindre 'sarte' og fisk som smerling (Pragtsmerling) vil helst gå flere sammen.

I den type selskabsakvarie du nævner vil jeg anbefale dig at overveje den levendefødende Gubby. Hannerne findes i mange farvestrålende varianter og er 'fredelige' både over for artsfæller og andre typer fisk. Smid du bare en 8 stykker (4 hanner + 4 hunner) ned til de andre. Det skal nok gå

Husk: Jo flere fisk pr. liter vand, jo mere arbejde med vedligeholdelse af vandkvalitet (= hyppige vandskift/efterfyldninger) og oprensning af bund.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 18-01-09 07:52

Husk at få piratfisk.

Kommentar
Fra : jakob100Super

Dato : 18-01-09 09:58

DET ER IKKE SÅ MANGE FISKE DU HAR I DIT AKVARIE DU KAN SAGTENS HAVDE EN 35 FISK
DER EN TOMMELFINGER REGEL DER SIGER EN CM FISK EN LITER
SÅ DET VIL CA SVARE TIL 120 140 NEONFISK
FLERE NEONFISK PRØVE PLATYER

Kommentar
Fra : Cirkelinedk

Dato : 18-01-09 10:08

Ja man regner med 1 cm (voksen fisk) pr liter vand.

Kommentar
Fra : sorentn

Dato : 18-01-09 11:23

hey tak for råene jeg har et 60l oss der har jeg 5 noen og 10 guppyer og 5 ål og 2 andre bund fisk det går godt med dem

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 18-01-09 12:01

Der er forskel på fisk ...deres habitat (= bopæl), levevis (=adfærd) og 'lebensraum' (=plads)

Neon og Gyppy kræver ikke megen plads. Dét gør kampfisk til gengæld

Helst en HEL rismark pr. han

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : sorentn

Dato : 18-01-09 12:09

heheh ja men er der ikk nogle fiskt der kan gå med de fisk der er i mit 120l som har lidt farver vil ikk ha guppyer i det akvarium oss så sys jeg det bliver lidt for ens

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 18-01-09 12:30

sorentn ->

Jamen... så lad dig inspirere hér: http://www.jjphoto.dk/

Siden loader en smule laaaangsomt; grundet intensiv brug af JAVA, men informationerne fejler skam ik' no'et ...OG det ér nu engang fine akvariebilleder mm. man kan finde på siden.

</MOLOKYLE>

Accepteret svar
Fra : molokyle

Modtaget 20 point
Dato : 18-01-09 12:33

Ps. Spring evt. 'indledningen' over og start hér: http://www.jjphoto.dk/artsindex-fersk1.htm

Derefter vælger du selv ...ud fra 'smag & behag'

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : sorentn

Dato : 18-01-09 15:30

okay tak

Godkendelse af svar
Fra : sorentn

Dato : 07-02-09 23:16

Tak for svaret molokyle.