/ Forside/ Interesser / Dyr / Fisk / Spørgsmål
10  Gennie 710
Hvilke fisk kan sammen?
Fra : Fnukkii
Vist : 3795 gange
179 point
Dato : 17-01-09 16:23

Hej.. Vi har tre akvarium.. Vi vil flytte lidt rundt på fiskene og købe nogle flere, men der er nogle af dem vi er usikkere på om de kan gå sammen, så hvis der er en der vil sige om det her er helt hen i vejret:

54 liter AKVARIUM = Røde neon fisk, 2 kampfisk hun...
112 liter AKVARIUM = 2 tiger barber, 3 rosen tetra, platy og (inpaichthys kerri)...
425 liter AKVARIUM = scarlarer, blå dværg gurami, regnbuefisk (1 orange/blå, 3 blå),
3 congo tetra og 1 kampfisk han...

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 17-01-09 20:36

De kan sagtens gå sammen i det store akvarium. Og så skal du bare have nok med planter.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 18-01-09 01:41

Glemte at skrive at alle de fisk du nævner sagtens kan gå i samme akvarium.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 18-01-09 07:06

Her er mit bud:

Kampfisk han og hun i samme akvarie. Køb gerne en hun ..eller 2 mere, for at aflaste 'presset' fra hannen. I samme akvarie sætter du også din(-e) Guramii. De er alle labyrinth fisk. Sæt dem sammen i dit 112 liters, men fyld kun ca. 60 liter i. Hvorfor? Fordi det er lavvandsfisk fra rismarkerne. De kræver ikke engang luft- eller filterpumpe, men temperaturen skal ligge mellem 20-22 grader (..i regntiden = YNGLETIDEN, hvor du fylder akvariet helt op med vand og fodre rigeligt = hver dag) og 24-30 grader i tørketiden (..hvor du fodre sparsomt = en til to gange om UGEN !)

Alle tetra (..dermed også dine Neon) i det 'store' 425 liters. Deri også cichliderne (Scalarer), samt dine regnbuer.

I det mindste akvarium barber og platy. (Barber kan være hidsige over for alle de ovennævnte fisk.)

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : jakob100Super

Dato : 18-01-09 09:48

de passer rigtigt godt sammen de kan sagtens gå i det store sammen
dine barber kan blive meget hidsige

en eller to hunere til din kampfisk han. du kan jo sagtens havde flere kampfisk de er jo flotte
og scalere kan blive hurtigt stressede der for være forsigtige

Kommentar
Fra : Fnukkii

Dato : 18-01-09 16:47

Hej molokyle:

vi kan desværre ikke sætte vores neon sammen med scalare, da vi gjorde det sidst blev de spist, så dette er udelukket..

Hej alle:
vi vil også gerne have gurami og scalare sammen i det store, da det er dem vi ser mest, når det står i stuen og de går rigtig godt sammen..

Vi har tænkt på to hunner til kampfisk hannen, men vi har hørt at han kan finde på at slå dem ihjel, så det lyder ikke som en god ide..

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 19-01-09 05:14

Der er større chance for at én han jagter én hun 'flad', end hvis der er fire hunner! Hunnerne selv finder en indbyrdes rangorden. Selv har jeg én han og tre hunner i mit 133 liters. Det går rigtig fint. I øvrigt er det nu sjældent at hanner slår hunner ihjel. Der er der derimod næsten garanti for kamp til døden mellem to hanner. Det er derfor de kaldes kampfisk

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Fnukkii

Dato : 19-01-09 23:26

vi har snakket med en dyrehandel om at to hanner ikke måtte være sammen, men har har haft fisk i mange år og hvis det er den størrelse som vi har med det største, så sagde han at de ville dele akvariet op og ikke kæmpe mod hinanden :)

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 20-01-09 06:06

Den dyrehandler skal nok ha' solgt no'en fisk ska' du se

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : neonfisk155

Dato : 21-01-09 14:42

ville nok også passe lidt på med de kampfisk 2 hanner er generelt ikke en god ide heller ikke selvom man har et stort akvarium

Kommentar
Fra : Fnukkii

Dato : 21-01-09 21:23

ja har ogs hørt det, men det kan godt være han har ret i nogle tilfælde, men løber ikke risikoen.. :)
Vi har fået fat i de nye fisk nu og de har det godt.. vil gerne gøre lidt ekstra ud af deres landskab.. kan man ikke dele akvariet op i forskellige landskaber, alt efter hvad de forskelige fisk kan lide..
har eks. hørt at scalare kan lide bambus rør - er der nogle der har nogle idéer til hvad scalare, kampfisk, dværg gurami, congotetra og regnbuefisk kan lide af landskab?

54 l. evt. også en idé til hvad neon fisk kan lide af landskaber?

112 l. platyer og tigerbarber?

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 22-01-09 07:40

Neon (Rød Neon går jeg ud fra?). Ingen grund til at kopiere. Du kan læse mere hér:

http://www.akvariefisk.dk/species/show/?Name=Paracheirodon_axelrodi

Mht. 'opdeling' har jeg med stor succes lavet SØ asiatiske semi-lavandsakvarier. Dvs. ca. 15 cm. dybt i den ene ende og op til 40 cm dybde i den anden ende af akvariet. I den 'lave' ende lidt flydeplanter. I den dybe store cryptocoryner og div. rødder der når helt op til overfladen. I 'midten' forskellige små former af cryptocoryner. Jeg har enda forsøgt mig med forskellige farver grus i de forskellige 'afdelinger'. Mørkt på det 'dybe' og lysere op mod den lavvandede del. Det gav en flot optisk effekt, men desværre bli'r gruset hurtigt blandet. Bagrunden kan med fordel også opdeles i forskellige farver. Det ser rigtig flot ud, men man må eksperimentere lidt med farverne.

Min kampfisk han holder sig på det lave og hunnerne i mellemvandet og på det dybe. Hannen giver kun 'adgang' til det lave, når en godt 'gravid' hun lader sig lokke af hans skumrede.

På det 'dybe' går et par pragtsmerling og holder rent for snegle og ådsler. Under rødderne har en 3-4 kulhii-ål bosat sig.

Ellers hygger et par fredlige perle-guramii sig over det meste af akvariet. Kampfisken gør dem ikke noget og de forstyrrer tilsyneladende heller ikke andre.

</MOLOKYLE>

Accepteret svar
Fra : molokyle

Modtaget 179 point
Dato : 22-01-09 07:43

Ps. Du kan læse mere om dine fisk's habitater og levevis på denne udmærkede side:

http://www.akvariefisk.dk/ ..under menu'en: Artsbeskrivelser.

</MOLOKYLE>

Godkendelse af svar
Fra : Fnukkii

Dato : 22-01-09 20:55

Tak for svaret molokyle.