/ Forside/ Teknologi / Hardware / Lydkort / Spørgsmål
10  Sunowich 657
Lydkort kan ikke virke
Fra : tadeo
Vist : 639 gange
100 point
Dato : 17-01-09 08:22

Har fået et problem med min nye Shuttle SP35P2 Core Duo E8400 3,00Ghz,
XP home edition er indlagt, kan ikke fåd onboard lydkortet til at virke efter jeg lavede to partioner på HDD, kan ikke indlæse driver fra CD-n, hvorfor ikke?

Det hele virkede perfekt før jeg ændrede på hardisken.

Håber på hjælp til at løse problemet, på forhånd tak.

Mvh
tadeo

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 17-01-09 09:04

Gå ind i Enhedshåndtering og find dit lydkort. Det er der hvor der er et gult spørgsmålstegn ud for. Dobbelt klik den og vælg faneblad Driver. Opdater driver og lad windows finde den bedste. Det burde virke

Kommentar
Fra : tadeo

Dato : 17-01-09 09:13

Det har jeg gjort, ingen resultat.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 17-01-09 09:58

Men virker din XP og er den partitionering du har foretaget gjort efter XP install

Kommentar
Fra : tadeo

Dato : 17-01-09 10:01

Den er gjort før, man kan oprette partioner under install.

Kommentar
Fra : iah

Dato : 17-01-09 10:11

Citat
Den er gjort før, man kan oprette partioner under install.

Nej det kan man ikke, det er en selvstændig proces, gør som føromtalt.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 17-01-09 10:14

Men hvis det er gjort før har du brugt et andet program end det indbyggede i XP da det ikke akn gøre det efterfølgende. Den mulighed kommer først i Vista.
Men der kan altid gå noget galt når man partitionerer efterfølgende. Det er jo en hel del filer der skal flyttes. Men du kan lave en systemgendannelse tilbage til før du foretog denne partitionering og så efterfølgende prøve igen. Evt med Partion Magic eller et lignende program

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 17-01-09 10:15

start > h-klik på denne computer > vælg administrer > vælg diskhåndtering.

Nu har du et billede af di harddisk.

Hvordan ser det ud - især hvilke drevbogstaver.

Kommentar
Fra : tadeo

Dato : 17-01-09 10:16

OK, jeg har også efter Partionopdelingen, lagt XP ind igen, vil nok prøve at genindstallere XP,
har du et forslag inden da iah ?

Kommentar
Fra : tadeo

Dato : 17-01-09 10:19

Drev bogstaver er iorden, C drev og D drev, XP ligger på c drevet

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 17-01-09 10:20

Med programmet gparted bør du måske slette hele di harddisk - installere XP - og med gparted lave partitioner. Så bliver det til at styre.

Kommentar
Fra : tadeo

Dato : 17-01-09 10:59

Jeg kan vel også bruge Killdisk, har brugt det med held på andre komputere

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 17-01-09 11:04

Det er ikke nødvendigt at bruge Killdisk, men bare starte forfra og vælg inden install den partition du vil bruge og formater så helst med NTFS (hurtig) så går det stærkt

Kommentar
Fra : tadeo

Dato : 17-01-09 11:06

Har også gjort det tidligere, men kan ikke få gang i lydkortet

Accepteret svar
Fra : Eyvind

Modtaget 100 point
Dato : 17-01-09 11:34

Altså - jeg ville nok vælge at slette harddisken (kan jo gøres med XP CD)
bare slet det hele og så lade XP installere.
Bagefter kan der ændres på partitionerne med programmet gparted.

Kommentar
Fra : tadeo

Dato : 17-01-09 11:37

Det vil jeg gøre Eyvind, vender tilbage når det er gjort

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 17-01-09 11:50

Netop Eyvind, akkurat som jeg har foreslået

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 17-01-09 11:56

Godkendelse af svar
Fra : tadeo

Dato : 19-01-09 07:01

Tak for svaret Eyvind.
Fik ikke løst problemet helt, men kom dog lidt videre.

Når jeg udtrykker mig sådan, er det fordi, at jeg leverer min PC ind i forretningen,
hvor jeg købte den, jeg kan komme ud for at skulle formatere C:, drevet en anden gang,
så vil jeg stå med samme problem, jeg vil have en CD med lyddrivere indlagt,
man fortalte mig at det kunne være lidt bøvlet, at finde de rigtige driver på nettet.

De to partioner jeg oprettede er stadig intakte.

Man har sagt, at jeg bare kan komme ind med PC´n, det gør jeg så.

Bortset fra lydproblemet kører Shuttlen godt, er meget lydløs, grafikken er god.

Tak for venlig deltagelse fra I andre brugere på kandu.

Mvh

tadeo

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 19-01-09 11:08

Tja - jeg køber ikke nogen computer uden at få alle drivere med. ellers er man temmelig afhængig af den installation som følger med en ny comp.