/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
hvorfor kan jeg ikke insta....
Fra : randrup42
Vist : 773 gange
50 point
Dato : 16-01-09 20:10

hejsa hvorfor kan jeg ikke installere windows xp på min computer jeg har haft vista på men besluttede mig for at få ubuntu men nu vil jeg gerne have xp men hvis jeg sætter cden i siger den at der ikke er nogen harddiske
hvad kan det være plz hjælp

computer er en acer aspire 4520.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 16-01-09 20:22

Hvis du har haft Windows helt væk, og brugt Ubuntu på hele disken, så er det fordi harddisken har et filformat som Windows ikke kender og ikke kan gøre noget ved, hent og brug Gparted til at formatere disken til NTFS filformatet, så kan Windows kende disken igen, hent ISO filen og den skal brændes som ISO eller Image og bagefter kører du den live fra CD skuffen: http://sourceforge.net/project/showfiles.php?group_id=115843&package_id=271779

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 16-01-09 20:23

Hvis du har Ubuntu CDen, så er Gparted på den, du kører bare Ubuntu live og bruger Gparted

Kommentar
Fra : randrup42

Dato : 16-01-09 20:25

forstår ikke helt hvad du mener jeg har ubuntu på min pc nu skal jeg så bare hente Gparted
og brænde det ud??

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 16-01-09 20:27

Ja men hvis du stadig har CDen med Ubuntu så kan du bruge den, du kan ikke med den installerede Ubuntu, du sletter jo den partion som Ubuntu ligger på

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 16-01-09 20:29

Du kan ikke save den gren over du sidder på, derfor skal du køre med en live Cd

Kommentar
Fra : randrup42

Dato : 16-01-09 20:30

hvordan vælger jeg Gparted

Kommentar
Fra : randrup42

Dato : 16-01-09 20:32

du ville måske skrive en guide til hvordan man gør

Kommentar
Fra : randrup42

Dato : 16-01-09 20:41

jeg har kun den cd jeg har hentet på nettet

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 16-01-09 20:53

Jo jeg vil godt hjælpe dig videre, men det bliver først om et par timer, har ikke tid nu men ser ind sidst på aftenen om du har fået løst problemet, prøv at læse denne side: http://tom.delekassen.dk/linux/gparted.html når du kører live med Ubuntu, så finder du Gparted ved at klikke på System - administration og ned på Partion editor, så får du et billede som på den side jeg viser oven over, husk at klikke på Apply når du valgt handling, ellers sker der ikke noget

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 16-01-09 20:54

Citat
jeg har kun den cd jeg har hentet på nettet
ja og Gparted er på den cd

Kommentar
Fra : randrup42

Dato : 16-01-09 22:15

jeg kan ikke finde ud af det

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 16-01-09 22:24

Du får en trin for trin vejlednin, men ikke nu først senere på aftenen, har du fundet Partion editor på din Ubuntu live cd ? Prøv at sætte cd i skuffen og kør Ubuntu fra cd, lige som den første gang før du installerede

Kommentar
Fra : pbs1

Dato : 16-01-09 22:28

Citat
jeg kan ikke finde ud af det

Nej du kan ikke finde ud af at acceptere heller.

Citat
Ubesvarede 2
- Besvarede 1
- Annullerede 4
- Slettede 0
Ialt 7

Jeg syntes det er synd for dem der virkelig prøver at hjælpe dig.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 16-01-09 22:56

Den statistik havde jeg ikke lige set, måske er det ikke besværet værd at skrive den vejledning, hvis svaret bare bliver annuleret

Kommentar
Fra : pbs1

Dato : 16-01-09 23:00

Næææ sådan er det åbenbart herinde ind imellem .
Jeg har set andre går en del op i det og jeg synes da det er ærgeligt når nogen gør sig umage med at hjælpe.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 16-01-09 23:16

Jeg er såmænd ligeglad med pointene, det er mere det at annulere spørgsmål, hvis der er et brugbar svar

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 16-01-09 23:20

Hej o.v.n.
Ja det er surt som pbs1 skriver
Nu er vi jo nogen stykker herinde der ved hvor hjælpsom du er og din lige skal man altså lede længe efter

Kommentar
Fra : randrup42

Dato : 16-01-09 23:47

jeg anullere ikke spørgsmålet jeg har ikke kunne finde ud af det jeg er lige startet her inde

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 16-01-09 23:53

Citat
Jeg har desværre ikke modtaget et gyldigt svar, og annullerer derfor dette spørgsmål

Det er jo bare et af dem.
Prøv at kigge i de indlæg du har skrevet før dette her der kan du jo se det

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 16-01-09 23:56

Og her.
Citat
hejsa er der nogen der ved hvor man kan finde disse tre driver

ethernet controller
mutimedialydkort
PCI-controller til simpel kommunikation

[CITAT]Jeg har desværre ikke modtaget et gyldigt svar, og annullerer derfor dette spørgsmål [/CITATSå noget er der da galt hvis du påstår du ikke anullerer

Kommentar
Fra : randrup42

Dato : 16-01-09 23:56

to af dem havede jeg skrevet forkert de andre har jeg ikke fået et svar jeg kunne bruge

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 16-01-09 23:59

Heller ikke i dit printerspørgsmål ????
Det ser da ud til du har fået nogle rigtig gode svar endda
Nå det må du selvfølgelig selv om .
Godnat til dig og god week end.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 17-01-09 02:48

Ok du får en billed guide, jeg har Windows 7 på min bærbare men har fortrudt det, den bliver slettet ved at jeg lader Gparted formatere harddisken, jeg bruger mit foto apparat og fotograferer skærmen hver gang der er et nyt billede, denne guide bliver så lagt op på Peecee i zip mappe, den kan du så hente når jeg skriver et link til hvor den er, de bedste skærm billeder tager jeg i daglys så du bliver nødt til at vente til i morgen over middag eller deromkring, jeg vil lade Gparted formatere til NTFS som du også skal bruge for at Windows kan se din harddisk, i ventetiden kan du sikre dig at du har drivere til dit bundkort, de kommer ikke automatisk som dengang du skiftede til Ubuntu: http://www.laptops-drivers.com/acer-notebooks/acer-aspire-4520-driver-for-windows-xp.html mit forslag: hent hele bundtet som står under Some Important XP Drivers: og gem dem på en usb hukommelse, når du så har fået XP på den bærbare, så kan du bruge Enhedshåndtering til at installere drivere, vælg selv at pege på dem i stedet for at lade Windows selv søge.
Jeg vil bruge Ubuntu live cd til ære for dig, den har du jo, jeg har også en cd med Gparted men den er på Ubuntu cden så det bliver den jeg bruger i morgen z

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 19-01-09 12:44

Jeg har ikke glemt dig, men har ikke lige haft tiden til at formatere min egen bærbare endnu, håber du har fundet en anden løsning og kan bruge en eller anden computer så længe, det vil tage lidt tid at formatere når jeg også skal tage billeder og skrive hvad jeg gør

Kommentar
Fra : randrup42

Dato : 19-01-09 13:10

bare i orden har fundet en løsning i mens men hvor når regner du ca. med at du er færdig

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 19-01-09 13:23

Ikke i dag, jeg tager på arbejde kl. 15 så må vi se i morgen om der er tid, jeg vil mindst have en hel time uforstyrret til projektet, på hver enkelt billede vil jeg skrive hvad man skal gøre og håbe andre også kan have gavn af den, måske lægge den på Kandu som tip

Kommentar
Fra : randrup42

Dato : 19-01-09 13:52

bare iorden

Kommentar
Fra : randrup42

Dato : 23-01-09 15:58

hvor langt er du ca.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 23-01-09 16:06

Jeg har alle billeder, mangler at skrive en tekst på dem og sætte nogle pile til hvilke knapper du skal klikke på, den bliver offenlig gjort i morgen cirka klokken 12-13 så der er håb forude, hvis du gør som jeg skriver så kan det ikke gå galt og Windows kan så bagefter se at der er en harddisk at installere på, lad bare Windows formatere også, der kan du vælge en hurtig formatering bare for at være sikker på at Windows kan bruge disken.
Har du styr på alle XP drivere til dit bundkort ? Du vil helt sikkert løbe ind i nogle problemer ellers, måske ingen lyd eller netforbindelse, bare for at nævne de almindeligste problemer

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 24-01-09 12:43

Hej så er den klar, en anden Kandu bruger gennemset den og siger den er OK, den skal kunne bruges, du kan læse mit tip og hnete derfra: http://www.kandu.dk/tip19108.aspx
Eller gå direkte til at hente zip filen: http://peecee.dk/upload/view/151285

Accepteret svar
Fra : o.v.n.

Modtaget 50 point
Dato : 25-01-09 01:28

Den første guide blev slettet igen, ikke alle kunne se og læse på billederne, guiden blev rettet og lagt op igen, her: http://peecee.dk/upload/view/151336

Godkendelse af svar
Fra : randrup42

Dato : 04-02-09 14:00

Tak for svaret o.v.n..

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 04-02-09 14:27

Selv tak, Kunne du bruge Gparted og guiden ?