/ Forside/ Teknologi / Administrative / MS-Office / Spørgsmål
10  EXTERMINA.. 4373
Hent en linie i excel
Fra : Nickolei12
Vist : 1694 gange
20 point
Dato : 16-01-09 09:18

Jeg skal hente en linie fra et ark i excel til et andet ark.

Jeg har brug for, at når jeg skriver en tal kode i et ark, så henter den resten af linien fra et andet ark.
Jeg har brugt det for mange år siden, men har glemt hvordan men gør.

MVH
Nickolei12

Kommentar
Fra : justuniverse

Dato : 16-01-09 09:43

Hvis du har et ark, du kalder "Ark 2", som indeholder et felt med en værdi, du gerne vil have vist i et felt på Ark 1, og på Ark 1 få det pågældende felt opdatteret, hver gang værdien på Ark 2 ændres...

Så skriver du i feltet på Ark 1: ='Ark 2'!C34 (hvis det er feltet C34, der indeholder den ønskede værdi)

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 16-01-09 10:15

Men du skal bruge en IF/HVIS sætning til at vælge hvad der skal ske hvis indtastningen skal hente de data.

Gå op og klik på f(x) og vælg logisk

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 16-01-09 14:40

Hvsi man er usikker på hvordan formlen skal være, gør man blot det at man stiller sig i det felt hvor man vil have resultatet - trykker på = (Shift + 0) - derefter vælger du de celler som du vil bruge uanset hvilket ark de er i. I mellem hvert felt klikker du på det tegn (+ - * /) eller hvad det nu vil være og når du er ved det sidste celle afslutter du med at taste på Enter

Jeg bruger mange ark på en gang i tilbudsgivning, hvor jeg har dem til at regne sammen for at få en samlet pris til sidst. Jeg har sågar lige lavet et hvor der er 13 ark i og Ark 1 er det ark som har hele sammentællingen. Så er det let overfor kiunden at synliggøre den samlede pris på de 12 underpunkter. Ligeledes er det let at korrigere i for kunden vil jo som regel lige have lidt rabat

Kommentar
Fra : Nickolei12

Dato : 16-01-09 17:28

det er når jeg skriver en kode i et felt på ark 1. så skal den hente hele den linie hvor den kode er i fra ark 2

Kommentar
Fra : Katrine65

Dato : 09-02-09 17:05

Du skal bruge funktionen LOPSLAG
ARK1: I eks. celle A1 skriver du den kode (eks. et navn "Ole"), som Excel skal finde i et område på ARK2.

I Ark1 celle B1 skal du bruge funktionen =LOPSLAG(A1;Ark2!A1:E5;2;FALSK) Her ser EXCEL i ARK1 celle A1 "Ole", og leder så i området ARK2 område A1 til E5. Hvis Ole findes, skal værdien fra 2. kolonne i området A1 til E5 i ARK2 returneres til ARK1 i celle B1 = Jensen.

I Ark1 celle C1 skal du bruge funktionen =LOPSLAG(A1;Ark2!A1:E5;3;FALSK) Her ser EXCEL i ARK1 celle A1 "Ole", og leder så i området ARK2 område A1 til E5. Hvis Ole findes, skal værdien fra 3. kolonne i området A1 til E5 i ARK2 returneres til ARK1 i celle C1 = Bygårdsvej 12.

Opslagsværdien er den "kode" hvis tilhørende data, du vil hente fra ARK2
Tabelmatrix er det område på ARK2 du skal søge efter kodeordet i, og
Kolonneindeks_nr er det kolonnenummer optalt fra venstre i området (Tabelmatrix på ARK2), du vil have returneret til den aktuelle celle i ARK1

Vær opmærksom på, at den "kode" eks. "Ole" der skal findes i Tabelmatrix skal være i 1. kolonne af området.
Du kan godt have Tabelmatrix vilkårligt placeret på arket, men selve området skal markeres med "kode" eks. "Ole" som den første kolonne fra venstre.