/ Forside/ Karriere / Uddannelse / Undervisning / Spørgsmål
10  Balcanard 580
procent/procentpoint
Fra : jensviggo
Vist : 1424 gange
20 point
Dato : 16-01-09 04:06

Det er sent det ved jeg godt, men har egentlig udhvilet/udsovet, så hunden fik en tur i snoren, det var den godt nok ikke tilfreds med, men skidt, nu ligger den da pænt i sin kurv og tænker, hvorfor nu det?

Men da jeg gik med hunden, kom jeg til at tænke på rentenedsættelsen, som er blevet offentliggjort i dag.

Hvorfor siger man renten er faldet med 0,5 procentpoint, og andre gange procent. Hvad er forskellen.

Jeg synes procentpoint lyder helt hen i vejret, det er da heller ikke alle nyhedsoplæsere der bruger denne vending. Gud ved hvem der laver deres drejebog.

mvh

jensviggo

Accepteret svar
Fra : Klumme

Modtaget 30 point
Dato : 16-01-09 04:13

procentpoint = pointværdien af et tal i forhold til en procentskala (1-100);
fx er en stigning af en afgift fra 18 % til 24% på 33 1/3 %, men på 6 procentpoint.

Gav det dig nogen mening jensviggo??

PS det er ikke sent, men tidligt

Kommentar
Fra : jensviggo

Dato : 16-01-09 04:20

hej klumme, jo det forstår jeg, men så kan man da ikke sammenligne, som du nævner 33 1/3 med 6, og det er jo det de gør de kære oplæsere, prøv nu at lægge mærke til det.

jensviggo

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 16-01-09 04:27

Jaaaa det må du ikke spørge mig om jensviggo. Jeg ved heller ikke hvorfor de bruger den terminologi, men kun hvad forskellen er på % og %point. Det har jeg nemlig læst mig til i Gyldendals fremmedordbog

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 16-01-09 04:33

Godmorgen JensViggo - jo jo, jeg forstår godt hvad du mener, men hvis de nu omtaler at renten er steget fra 4% til 5% så siger de ikke at renten er steget 1%, men de siger at renten er steget med 1% eller med 1 procentpoint - der er jo stor forskel på om renten er steget 1% eller med 1% -

det er lige præcis det som Klumme beskriver også .............

i hans eksempel er afgiften steget 33 1/3 % - ikke med 33 1/3 % - men med 6% eller med 6 procentpoint.

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 16-01-09 04:38

Ja godmorgen til dig også Klumme - i denne sammenhæng er det lille ord "med" af temmelig stor betydning ........

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 16-01-09 05:29

Hmmm tjaaaa der skal ikke meget til at forvriden en forståelse. Er det samme princip for ‰ som for %, for så kan man da "køre en ordentlig verbal svingtur" med færdselspolitiet ved en § 77 razzia, hvis man er så dum at have ‰ i kroppen

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 16-01-09 05:30

God morgen forresten benny...sorry. Jeg er på vej i køjen så nat nat herfra

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 16-01-09 05:33

ja ja den er god promillepoint ...... mellem 2½ og 4
sov godt Klumme

Kommentar
Fra : Smokei

Dato : 16-01-09 17:13
Godkendelse af svar
Fra : jensviggo

Dato : 17-01-09 04:35

Tak for svaret Klumme.
jensviggo

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 17-01-09 05:35

Det var så lidt