/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Fraflytning af hus.
Fra : copycatDK
Vist : 2843 gange
500 point
Dato : 15-01-09 00:43

Hej der.

Søger lidt råd

Kort og godt så drejer det sig om et par (ugift) der bor sammen i deres fælles hus. Den ene part ønsker ikke at deres forhold skal forsætte og derved ønsker at sælge huset. Den anden part vil ikke sælge huset og vedkommende kan hellere ikke klare at sidde i huset alene. Eller købe sig fri.

Hvordan står man i sådan en situation?
Må man bare se til mens huset ryger på tvangsauktion eller er der nogen regler for sådan noget?

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 15-01-09 00:49

De kommer ikke uden om en advokat, og det kan så være advokatvagten. For den ene part kan bare flytte og acceptere ikke at få penge endnu. Det er jo ikke sådan at alt skal deles når de ikke er gift. De de hver isæt bragte ind i forholdet, det kan de tage med sig.

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 510 point
Dato : 15-01-09 01:00

Citat
vedkommende kan hellere ikke klare at sidde i huset alene. Eller købe sig fri

Så står man i den situation, at huset under alle omstændigheder skal sælges, uanset om man vil det eller ej....eller man kan være stædig og lade det ryge på tvangsauktion.......flytte kommer man under alle omstændigheder til i sidste ende, når der ikke er råd til at købe partneren fri, for kreditorerne vil jo have sine penge til tiden.....

Og hvis den ene part bare flytter står vedkommende stadig som ejer af huset, men selv om han/hun skulle vælge at stoppe med at betale, vil pengene forsøges inddrevet hos partneren, da man i en sådan situation hæfter solidarisk for den gæld der er i huset.

Den eneste mulighed der er ud over salg eller tvangsauktion er hvis det er muligt at finde en der vil købe ½ hus, og det er jo nok ikke så let

Kommentar
Fra : ans

Dato : 15-01-09 01:11

Citat
Må man bare se til mens huset ryger på tvangsauktion eller er der nogen regler for sådan noget?

1 .... tvangsauktion Ja

2 .... regler Nej

Der er ingen regler hvis parterne ikke kan betale (sammen eller hver for sig)

Hvis der var regler, så var der jo ingen der skulle flytte fra hus og hjem .... det villle jo for mange være dejligt.

godt

Kommentar
Fra : dova

Dato : 15-01-09 01:14

Citat
Der er ingen regler

Der er da regler

Nemlig, at hvis en person ikke har råd til at beholde sit hus/købe partneren ud, så skal huset sælges/alternativt det går på tvangsauktion....

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 15-01-09 05:50

For at svare på selve spørgsmålet kan I bare lade være med at betale terminerne til kreditforeningen. På et tidspunkt ryger huset på tvangsauktion. På en auktion får man normalt mindre for huset end ved at sælge det inden det ryger på tvangsauktion. I skal regne med at hvis huset bliver solgt for et mindre beløb end det I skylder kreditforeningen hænger I på restbeløbet til kreditforeningen. I kan så flytte fra huset og skal afdrage et restlån til kreditforeningen.
Huset er I nød til at sælge da den ene part ønsker det og den anden part ikke selv kan klare at blive boende. Problemet er at for at kunne sælge huset kræves begge jeres underskrifter, da jeg formoder at I begge er ejer af huset.

hawaii7

Kommentar
Fra : copycatDK

Dato : 15-01-09 08:16

Vil lige slå fast det ikke er mig det drejer sig om. Ville jo sulte uden konen.

Advokatvagten på rådhuset er også prøvet. Men det forstod hun ikke meget af.
Det er min "gamle" mor der ønsker at fraflytte deres hus. Jeg kan se i bekræfter mine egne tanker om hvordan det skal forgå.
Jeg vil råde hende til at få et møde med hendes bankrådgiver som hun har et godt forhold til. Jeg er sikker på bankrådgiveren også kender til hvordan det skal forgå. Og kan henvise hende til de rigtige steder.

Jeg takker for svarene og lader tråden stå åben lidt endnu.

Kommentar
Fra : vvdriver

Dato : 15-01-09 08:28

Glem alt om Bankrådgiveren?.
Såfremt banken kan se,at banken kan komme i klemme med evnt. tilgodehavende.
Hvad sker der så??.
Banken rådgiver,således de selv har størst chance for deres penge.
Din mor er kun en brik i deres spil. Venskabet står kun på,så længe banken selv kan tjene penge.
vvdriver

Kommentar
Fra : copycatDK

Dato : 15-01-09 08:52

Det er muligt du har fordomme. Og ved godt banken er en forretninng. Men de er jo ansat til at rådgive folk.

Jeg tror ikke på de fylder min mor med løgn for at sikre deres penge. Hvis huset røg på en tvangsauktion ville banken stadig kunne få alle deres penge. Det er ikke optaget lån op til skorstenen på det hus. Langt fra enda.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 15-01-09 09:14

En bankrådgiver er bedst til at rådgive..................................banken.
En advokat giver bedre råd - og så kan det være billigere.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 15-01-09 09:20

Det "kunne" jo være spørgsmålet slet ikke er så kompliceret som det bliver gjort til af flere...

Det hele kommer jo an på hvordan den hushandel fra starten har været skruet sammen..

Står BEGGE på skødet
Har BEGGE lånt pengene hver for sig eller samlet (således at den ene kautionerer for den anden)
Er der REELT nogen friværdi
Ejer hver ½ hus eller ejer de i fællesskab et HELT hus

osv...

Så det kræver man kender lidt mere til hvordan sagen oprindeligt har været skruet sammen og HVILKE lån/låneformer der er tale om.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 15-01-09 10:13

Citat
Står BEGGE på skødet

Ejer hver ½ hus eller ejer de i fællesskab et HELT hus

Går ud fra begge står på skødet, når spørger skriver huset ejes i fællesskab.

Og hvis begge står på skødet, altså ejer huset i fællesskab, er de automatisk hos diverse myndigheder (skat o.s.v.) anført som ejere 50/50, medmindre der i forbindelse med huskøbet udfærdiges dokumenter, der giver den ene større ejerpart end den anden, og undtagen hos kreditorer hvor de begge hæfter solidarisk for den fulde gæld

Kommentar
Fra : refi

Dato : 15-01-09 10:28

Citat
Går ud fra begge står på skødet, når spørger skriver huset ejes i fællesskab.

Ja

Men der er såmænd MANGE der kalder det "vores" selvom det i sidste ende er HVER ISÆR

Det danske sprog er desværre ikke altid "up to date"

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 15-01-09 11:40

du skal helt sikkert ikke stole på bankrådgiveren i sådan en sag.
der er kun en advokat der kan give de rigtige råd.
en bankrådgiver får provision af sit salg som enhver anden sælger, så han er kun interesseret i at banken bliver holdt skadesfri.
han er rent ud sagt pisse ligeglad med, hvad der sker når banken har fået sit tilgodehavende. og det er noget jeg ved noget om. jeg har lige været igennem en skilsmisse hvor banken skulle forestille at være uvildig rådgiver. det har indtil nu kostet mig 389000 kr.
så tag en advokat for din egen skyld. banken skider på, om du bliver ruineret. bare de får deres penge.

Kommentar
Fra : copycatDK

Dato : 15-01-09 13:39

De står begge to på skødet.

Hvad skulle banken leve af hvis de ikke kunne låne penge ud? Selvfølgelig gør de jo ikke bare hvad de kan for at få deres penge ind igen og tilsidesætter alt.

Men at der skal kommer penge hjem fra det her hus er jo også meningen med det hele. Det skal sælges. Og jeg gentager lige. Der er rigeligt friværdi i huset til at der også vil være overskud efter en tvangsauktion.

Den ene part sætter sig som sagt bare på tværs af det hele.

Advokatbistand var faktisk var rådgiveren forslog i banken i dag.

Godkendelse af svar
Fra : copycatDK

Dato : 15-01-09 13:40

Tak for svaret dova.

Kommentar
Fra : ktjensen

Dato : 14-10-12 15:58

Hej
Jeg vil gerne spørge om i kan hjælpe os hvordan min datter kommer til at står.
Hun blev skilt for et og halv år siden de står begge for huset og hun putter mange penge i det for at overleve med sine 2 børn. Han ejer ikke en mønt men betaler stadigt det halve i huset og har arbejde men bor ved sin mor for han har lavet gæld alle steder.
Så er det det jeg spør`hvordan står min datter og hvordan gør hun det hvis hun lader være med at betale til huset. Vi spør om et godt råd og hjælp til hvordan gør hun. Vi ved ikke så meget om tvangauktion.