/ Forside/ Interesser / Hus og have / Til- og ombygning / Spørgsmål
10  McBobo 1070
Isolerings Lambda el. u værdi
Fra : præstmark
Vist : 3061 gange
20 point
Dato : 14-01-09 19:50

Er der nogen der kan henvise mig til en side på nettet, hvor man kan sammenligne isoleringsevnen på forskelligt isoleringsmateriale, ved hjælp af enten Lambda værdi eller u værdi eller noget helt 3.?

På forhånd tak.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 14-01-09 20:17

Er det sådan noget du søger:

Hvis du ønsker at skelne præcist mellem forskellige materialer og konstruktioners isoleringsevne, er der to enheder, du har brug for at kende: lambda- og U-værdi.

Lambda ( ) er den enhed, der bruges til at definere et materiales varmeledningsevne angivet i mW/m • K (milliWatt/meter • Kelvin). Værdien angiver, hvor stor en varmemængde målt i watt der i løbet af en time passerer igennem materialet på 1 m² og med en tykkelse på 1 meter, når temperaturforskellen mellem de to flader er 1 grad. Så jo lavere et materiales lambda-værd er, jo bedre isolerer det.

U-værdi er en enhed, der udtrykker isoleringsevnen i en samlet konstruktion, for eksempel et loft. Jo mindre U-værdien er, jo bedre isolerer den pågældende konstruktion. U-værdien angiver, hvor stor en varmemængde der strømmer gennem 1 m² af konstruktionen i løbet af en time, når temperaturforskellen mellem udvendig og indvendig side er 1 grad. U-værdier angives i W/m²K.

Mindstekravet til U-værdien for et loft er i dag 0,15 W/m²K. Et effektivt isolerende energivindue ligger på 1,8 W/m²K.

Fundet her:
http://www.seas-nve.dk/Privat/Energiraadgivning/Isolering.aspx?p=1

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 14-01-09 20:22
Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 14-01-09 20:24
Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 14-01-09 20:27

Adderer du flere lags isolerings evne er det ikke U men R værdierne du skal addere...

se her:
http://en.wikipedia.org/wiki/U_value#U-value

Kommentar
Fra : præstmark

Dato : 15-01-09 18:29

Det jeg mener er at jeg gerne vil sammenligne lambda eller u værdi på for eksempel papiruld Rockwohl Rockwoohl granulat og flaminge granulat.
Jeg kan desværre ikke se at jeres mange rigtig gode forslag tilbyder dette, tager jeg fejl?