/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Frostskade sommerhus
Fra : Sommerhusnovice
Vist : 6743 gange
20 point
Dato : 14-01-09 16:16

Jeg har fået at vide at man kan blæse vandrørene for at forhindre frostskader i sommerhus. Er det korrekt forstået at jeg skal gøre følgedende:

1. lukke hovedhanen
2. sætte kompressor til den "cykelventil-lignende" dims ved hovedhanen
3. åbne for ALLE haner
4. lade dem stå åbne herefter

Desuden, er der der nogen som ved hvordan man tømmer en opvaskemaskine helt for vand?

Er der andre fif som kan forhindre frostskader?

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 14-01-09 16:32

Har i ikke mulighed for at holde +5° i huset, så slipper i for frostskader.

Kommentar
Fra : lham

Dato : 14-01-09 17:17

hvis du åbner alle dine haner tømmes anlægget jo af sig selv.Er der rør der ligger uder nederste aftapningssted kan du jo blæse alt hvad du vil fra såvel øverste og nederste aftapning uden det vand kommer ud-mener jeg. Jeg vil dog ikke afvise at du kan få lavet så meget uro i det ikke aftapningsmulige rør at noget af vandet bliver blæst med ud og der skal ikke meget til før der så er plads til at det kan fryse uden at sprænge røret

Kommentar
Fra : transor

Dato : 14-01-09 18:31

frostvæske i toilet og bunden af opvaskeren

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 14-01-09 18:42

Åbn alle haner, så trykket går af. Med en kompressor risikerer du at ødelægge dine blandingsbatterier.
Som Transor skriver frostvæske i toilettet.
Opvaskemaskinen kan du evt pakke ind i roockwool

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 15-01-09 08:47

Udblæsning er fint. Hos mig selv pumper jeg til samme tryk som fra hydroforen, dvs. 2½ - 3 at overtryk. Hvis man bruger hurtige bevægelser, kan man sagtens blæse lavtliggende rørstrækninger tørre, selvom de er under vandhaneniveau. Nul kompressor; jeg bruger en stående bil-/cykelpumpe med manometer på. Har sat en rød streg på rette sted.
På mange vaskemaskiner er pumpehuset af gummi, så det ikke tager skade af lidt frost. Det er derimod indløbsventilerne, der efter min erfaring er det svage punkt. Jeg sætter lufttryk på anlægget og finder et program, som åbner ventilen til forvask og tænder maskinen der, kan tydeligt høre, der bliver blæst igennem. Sætter lufttryk på igen, finder et program, som åbner ventilen til færdigvask og tænder. Så er ventilerne blæst igennem og maskinen sættes til at pumpe ud. Når det er færdigt, åbnes aftapningshanen i en passende skål eller balje, og trevlesien tømmes ved samme lejlighed.
Vandlåsene får en deciliter husholdningssprit hver. Et WC (jeg har selv frysetoilet) kan delvis tømmes med stød med rensebørsten og få 2 deciliter sprit. Det virkede fint de 11 år jeg havde feriehus med WC. Derimod er jeg ikke så meget for det med glycol; jeg ved hvor vandet løber hen, og i min verden er der ikke noget "væk", og jeg har damme med fisk og krebs og bademulighed.
det var min procedure. Den funker. Med venlig hilsen
pbp

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 15-01-09 08:50

Glem det der med "åbne alle haner". Pump 2-3 at. på, åbn nærmeste hane til tømt, luk igen. Tryk på og tag den næste osv.
Og sæt ikke højere tryk på, end anlægget er beregnet til. Min hydrofor lukker ved 4 at, jeg lukker ved 3.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 15-01-09 08:53

Hov; det var en opvasker. Jeg formoder, den har det samme med indgangsventilen. Saltbeholderen er ikke noget problem, og resten tømmes vel, hvis du lægger den på ryggen med afløbsmulighed.

Kommentar
Fra : lham

Dato : 15-01-09 09:17

Hvis det er et sommerhus med elvarme kan det være værd at oveveje at holde det frostfrit via automatik. Problemet med de fleste elradiatorer er at de i frostsikringsstilling holder inde temperaturen på ca 8 grader modsat det angivne 5 grader. Investerer man i en præsisionsregulator hvor temp og hysteresis kan jusres meget præsist kan du få den målte frostsikringstepfrostsikringstemp til at ligge mellem 1 og 2 grader og det bør spare penge og besvær . Fik det installeret sidste efterår og der er væsentligt koldere end før ved ankomst .
PS husk at montere temperaturføleren det forventede koldeste sted i huset

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 15-01-09 10:42

Jeg har en ven, som prøvede en vinter at have elvarme på. Det kostede ham en ekstraregning på 12 tusind svenske kroner, så det blev han hurtigt træt af.
Så lærte han sig en nedlukningsrutine, som gav ham en rigtig god timeløn - skattefrit.