/ Forside/ Karriere / Offentlige / Andet offentlige / Spørgsmål
10  jakjoe 697
120 millioner
Fra : LuffeA
Vist : 583 gange
100 point
Dato : 14-01-09 10:18

Mere om året er prisen for at beholde vores nuværende, erfarne og dygtige ambulancetjenste.

Det er ca. 22 kr pr. dansker, så hvad er egentlig problemet ?

Samariten kunne, trods at de måske var kommet ind, ikke klare udrykningerne lige så hurtigt, man talte om 5 minutter mere. Det var tydeligt blevet accepteret af sparelystne politikere.
Nå ja, kreperer en hjertepatient grundet langsommere kørsel sparer vi sgu 100.000 i hospitalsindlæggelse + det løse, det er åbenlyst med i beregningerne.

Besparelsen på udliciteringen er vel også allerede lagt ind i langtidsbudgetterne så de vil spare en millard på sygehuse de næste 5 år.

Og så bundlinien:
22 kr mere pr år pr. dansker.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 14-01-09 10:43

Problemet er jo at den slags ting SKAL udliciteres - derfor vil noget sådant opstå af og til....

Rent teknisk er det jo ikke anderledes end hvis du skal have malet og indhenter tilbud hos 3 malere....

Det er ikke givet du får mest for pengene hos den billigste - men kan de GENNEMSKUE det INDEN arbejdet er gjort.

Privatisering af det offentlige er desværre kun godt på visse punkter...

Bare se den såkaldte offentlige trafik....

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 14-01-09 10:45

Citat
Nå ja, kreperer en hjertepatient grundet langsommere kørsel sparer vi sgu 100.000 i hospitalsindlæggelse + det løse, det er åbenlyst med i beregningerne.
... fanden til indstiling hmpfff

Citat
Og så bundlinien:
22 kr mere pr år pr. dansker.
.. lige akkurat - det taler i den grad for sig selv !

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 14-01-09 10:50

Ja, men tænk lige på at det rammer også dem selv, -- eller??

Kommentar
Fra : refi

Dato : 14-01-09 10:53

Citat
Og så bundlinien:
22 kr mere pr år pr. dansker.

Med andre ord skulle ALLE danskere stille sig tilfreds med at der KUN kører ambulancer i en del af hovedstadsområdet....

Din måde at regne på trænger til opfriskning - der skal jo det samme til overalt i landet (x 22 kr)

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 14-01-09 11:06

De 120 millioner er en merudgift samlet for alle regioner efter at Samariten blev sendt hinsidän

Falck strammer måske skruen lidt da de samtidig leger med aktier og investerer i udlandet, når der kommer ny udbudsrunde tænker de sig nok om.

Den med for lang ventetid/køreafstande har været oppe før man ville udlicitere, politikerne lovede så at gøre noget ved det.....indtil at de gik i "spareboksen"

'

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 14-01-09 12:06

Og når de også vil nedlægge hospitalerne, hvad kommer ventetiden så op på??

Jeg ved godt at behandlingen vil starte i ambulancen - når den engang kommer, -men hvor meget skal vi finde os i??

Vores ene hospital skal nedlægges, til trods for at der er overbelægning..

Så skal de eksisterende hospitaler udbygges, go' daw do

Kommentar
Fra : refi

Dato : 14-01-09 12:13

Citat
Vores ene hospital skal nedlægges, til trods for at der er overbelægning..

Så skal de eksisterende hospitaler udbygges, go' daw do

Det er FOR simpelt....

Om der er overbelægning eller ej kommer jo ikke sagen ved....

Der skal jo også være behandlere - og helst expertice + udstyr - det er der det går galt.....

Kommentar
Fra : Line99

Dato : 14-01-09 14:00

Det kan snart være ligegyldigt. Der er snart ikke noget offentligt sundhedssystem mere !!

Når ikke engang kommunerne tør lade være med at dække sig ind, har de vel næsten indrømmet at der ikke er noget at komme efter !!

Kommuner overvejer sundhedsordninger
http://www.dr.dk/Nyheder/Penge/2009/01/12/064114.htm

Og hvis man først fejler noget kan man jo ikke få nogen sundhedsforsikring, og sundheds-forsikringer er jo kun for folk i arbejde. Hvad med pensionisterne ?? Og alle de arbejdsløse der nu kommer i nærmeste fremtid?? Sundhedsforsikringerne burde ikke være fradragsberettiget!

Ældrebyrden... Der er endnu ikke kommet orden med problemet omkring medicinske patienter. Man skulle tro at alders-diskrimination var forbudt.

Skal man grine eller græde: Syge ældre skal behandles hjemme
http://nyhederne.tv2.dk/article.php/id-19740549.html

Og hvad med intensiv-patienter der fragtes rundt i landet fra hospital til hospital pga. pladsmangel !! http://nyhederne.tv2.dk/article.php/id-18648860.html

,,,,og man kan blive ved:

Hver anden patient fejlbehandles 08:24 14-01-2009
Hver anden patient på de danske sygehuse får ikke den rigtige behandling.
http://nyhederne.tv2.dk/video/index.php/nodeId-19801009.html

Og med den latterlige og syge patientsikkerhedslovgivning der er på området kan åbenbart "alt" lade sig gøre !! Den er jo ikke det papir værd det er skrevet på.

Man er lovgivningsmæssigt bedre stillet når men køber mobiltelefon end når man modtager behandlinger.

F.eks. kun inden for "skønheds-kirurgien" har patienten krav på skriftlig "brugsvejledning" (=skriftlig beskrivelse af den behandling der tilbydes), ellers må man nøjes med at være mundtligt orienteret, og i situationer hvor det er påstand mod påstand - gæt mon hvem der vinder, patienten eller lægen !?!?! Og f.eks. i butikkerne har man krav på "kvittering", det har man ikke fuldt ud på behandlingsområdet, mange "papirer" betragtes som interne og kan ikke kræves udleveret på trods af lovgivning om aktinsigt. Så alt i alt bliver enhver bevisbyrde praktisk talt umulig at løfte - altså set fra patientens synspunkt! Patienter må til udlandet for at købe uvildige diagnoser og behandlinger - hvem kan lige selv betale for det? Og hvordan gik det så lige med informationen til danske borgere om eu-reglerne på område ??

Og så afskaffede man lige behændigt udvidet frivalgsordning (~1 måneds behandling).. Hvor patienterne dog havde en lille smule værdighed og indflydelse tilbage. Og nu vil regionerne gerne helt slippe for ordningen og selv stå for sorteringen: http://nyhederne.tv2.dk/article.php/id-19756249.html Gæt om nogen uheldigvis kan blive tryllet over i den forkerte bunke !! Og hvilke sanktioner er der i givet fald skulle det ske ?!

Og hvor bliver den danske kvalitetsmodel af ???????? Altså, at "brugsvejledningen" (=skriftlig beskrivelse af den behandling der tilbydes) fra myndigheds-siden bliver lagt ud på nettet, så vi selv kan se, hvilke behandlinger og hospitaler der er bedst i forbindelse med en given diagnose.

http://www.google.dk/search?hl=da&q=danske+kvalitetsmodel+sygehus&btnG=S%C3%B8g&meta=

Og hvad med rygpatienterne ??? Dårlig ryg koster tusindevis jobbet.
http://politiken.dk/indland/article584655.ece eller : http://politiken.dk/indland/article584755.ece
Rygpatienter vil få hurtigere behandling
" Sundhedsstyrelsen skal i gang med at udvikle såkaldte forløbsprogrammer for patienter med muskel- og skeletsygdomme" - Så har de jo også indrømmet at der pt. ikke er meget at komme efter !!

Hvordan kan man få sig en diagnose og dertil svarende behandling, hvis man ikke selv har indflydelse og at ventetiden på adgangen til systemet ikke har nogen bageste stopklods ??

Næææ du, patienterne er det sidste led i fødekæden !!!
http://nyhederne.tv2.dk/article.php/id-18569578.html

Kommentar
Fra : skytten49

Dato : 14-01-09 14:08

en politiker oplever IKKE det skrantende sundhedsvæsen, da alle sejl bliver sat til når en politiker fejler noget. tænk på, at da Pia Kjærsgaard fik hovedsmerter, fik hun 3 scanninger inden for et døgn, men andre får at vide der er 14 dages ventetid på en scanning

Kommentar
Fra : Line99

Dato : 14-01-09 14:21

skytten49

hvis man overhovedet kan få en diagnose, scanning !!!!!!!

Jeg tror desværre at der er meget mere kynisme blandet ind i end jeg kan holde ud at tænke på, f.eks. hvis der er indblandet lægefejl, som du skal kunne dokumentere, mon det er let at få en diagnose og dertil hørende optimal behandling ???

Kommentar
Fra : Line99

Dato : 14-01-09 14:24

så længe der ingen diagnose (f.eks. scanning) foreligger - fejler man jo heller intet - trylle rylle hokus pokus

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 14-01-09 14:29

Citat
Om der er overbelægning eller ej kommer jo ikke sagen ved....

Det ved jeg da snart ikke.... hvor store bliver de nye hospitaler da?

Citat
Der skal jo også være behandlere - og helst expertice + udstyr - det er der det går galt.....

Det mangler da allerede nu, men de tror vel, at når experticen flytter med, er alt godt?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 14-01-09 14:41

Citat
hvor store bliver de nye hospitaler da?

MEGET store

Skejby er planlagt til at blive Europas største

Men lad os nu se....

Kommentar
Fra : refi

Dato : 14-01-09 14:51

Citat
Det mangler da allerede nu, men de tror vel, at når experticen flytter med, er alt godt?

Ja - det gør der behøves "knap" så mange.... (tror de)

Problemet er jo at "de små" sygehuse IKKE har expertisen (eller udstyret) - de arbejder alle på de store.... (eller på de private)